Nová aplikace FoodCzech ohlídá původ a kvalitu masa i dobu jeho spotřeby

Praha, 4. května 2017 – Stále více spotřebitelů klade důraz na lokální původ potravin, jejich správné a nezaměnitelné označení a v neposlední řadě také na kvalitu. Důvodem mohou být různé aféry s nekvalitními či dokonce závadnými produkty pocházejícími ze zahraničí anebo třeba jen snaha podporovat české výrobce. Nová mobilní aplikace FoodCzech díky informacím od výrobců a státní správy ohlídá nejen původ potravin (především masa), ale třeba i datum jejich spotřeby. Cílem využívání aplikace FoodCzech je přinést větší transparentnost při prodeji potravin, zajistit jejich vyšší kvalitu a také podpořit české chovatele.

Statistiky týkající se spotřeby a produkce hovězího a vepřového masa v České republice hovoří jasně.  V posledních letech již v produkci vepřového nejsme soběstační (60 % se dováží a 40 % tvoří domácí produkce). U hovězího se naopak setkáváme s opačným trendem, kdy se více než polovina masa vyprodukovaného u nás vyváží a zároveň se přibližně polovina spotřebovaného hovězího masa dováží.

FoodCzech je informační systém, jehož základem je sběr informací od všech, kteří se na výrobě potravin podílejí – ať už jde o farmáře, řezníka, velký masokombinát či obchod, kde se výsledný produkt prodává. Tyto informace jsou zároveň ověřovány v informačních systémech státní správy (např. portál Ministerstva zemědělství eAGRI nebo systém Státní veterinární správy) a je tak vyloučeno, že dojde
k jejich zkreslování nebo falšování. Veškeré údaje o potravinách jsou pak přes aplikaci okamžitě přístupné každému zákazníkovi, stačí vlastním mobilním telefonem naskenovat QR kód na obalu zboží. Mobilní aplikace FoodCzech je zatím dostupná pro operační systém Android a můžete ji jednoduše stáhnout přes Google Play (http://goo.gl/rl802F).

Aplikace je hostovaná v našem Tier III datovém centru, a je tak zajištěna požadovaná rychlost a kvalita jejího fungování. Jednou z hlavních výhod FoodCzech je totiž právě rychlá kontrola původu potravin,
a to nejen zákazníkem v obchodě, ale i zpracovatelem ve chvíli, kdy mu dodavatel přiveze suroviny. Na jedné straně si může každý z nás zkontrolovat, zda maso v jeho obchodě má opravdu český původ
a jestli někdo nemanipuloval s datem jeho spotřeby, na straně druhé si chovatel může ověřit, zda pod názvem jeho farmy nenabízí potraviny někdo jiný. Díky neustálým křížovým kontrolám mezi články výrobního řetězce a státní správou totiž nemůže dojít k obcházení systému,“ říká Zdeněk Honek, obchodní ředitel společnosti DataSpring, která technologicky zajišťuje sběr informací a chod nové aplikace.

Do vývoje aplikace investovaly svůj čas a finance české firmy, od zemědělských družstev přes prodejce až po IT společnosti. Jejich cílem bylo zjednodušit zákazníkům orientaci na českém trhu s potravinami a zároveň přispět k férovému podnikatelskému prostředí,“ dodává Zdeněk Honek.

Zákazník si zkontroluje původ, prodejce zase, zda dostává požadovanou kvalitu

Aplikace FoodCzech neslouží pouze koncovým zákazníkům. Ocení ji především prodejci, ale i prvovýrobci či zpracovatelé. Chovatelům dokáže zaručit, že spotřebitelé poznají jejich produkty kdekoli a kdykoli a snadno se dostanou na jejich webové stránky nebo dokonce přímo do e-shopu (pokud jím disponují). Zpracovatelům potravin usnadní jejich kontrolu či evidenci a díky tomu i efektivnější nakládání s ohledem např. na nejrůznější kvóty (prořezy masa, odpady apod.).

Obchodník bude mít díky aplikaci jistotu, že svým zákazníkům nabízí kvalitní potraviny s jasně identifikovatelným původem. Díky aplikaci totiž bude moci vysledovat prakticky každého, kdo se podílel na produkci a zpracování dováženého zboží. Zákazník pak může snadno najít potraviny od svého oblíbeného výrobce a může si zkontrolovat jejich cestu až na svůj stůl.

Třeba farmářské trhy jsou stále populárnější i díky tomu, že přesně vidíte, od koho nabízené potraviny pocházejí. Na stejném principu funguje i FoodCzech. V každém supermarketu se díky aplikaci dozvíte, z jakého chovu pochází prodávané maso,“ vysvětluje Radek Janeček z Agrodružstva Miroslav, který stál u zrodu systému.

V současné chvíli probíhají jednání s několika výrobci a prodejci masa, kteří mají zájem zapojit se do systému kontroly původu potravin. Systém již využívá Agrodružstvo Miroslav a projekt Masová bedýnka.

Další informace o aplikaci FoodCzech najdete na webových stránkách www.foodczech.cz.

DataSpring

DataSpring je nejrychleji rostoucí technologickou společností v České republice (dle Deloitte Fast 50). Poskytuje širokou škálu ICT a cloudových služeb (IaaS, PaaS, BaaS, MSSQLaaS, VAaaS) z vlastního datového centra, které získalo prestižní mezinárodní certifikaci na úrovni Tier III. DataSpring realizuje projekty v oblasti Business Inteligence, optimalizace a měření procesů, nabízí také vývoj SW a aplikací na míru potřebám klienta. Společnost je držitelem certifikace Systému řízení bezpečnosti informací (ISMS) ISO/IEC 27001:2013. Obě tyto certifikace zaručují vysokou úroveň dostupnosti služeb a jejich kvality. DataSpring v současnosti zaměstnává 90 profesionálů.

Více informací o společnosti a jejích službách naleznete na www.dataspring.cz.