Praha, 25. července 2017 – Málokdo z řad zákazníků by se asi chtěl vrátit do devadesátých let a kupovat ojetý vůz v některém z malých autobazarů, které tehdy vyrůstaly jako houby po dešti a obchodovaly především s dováženými auty západní provenience. Jak jejich zboží, tak i jejich služby nejenže měly většinou nevalnou úroveň, ale často působily už na první pohled podezřele. Od té doby udělal obchod s ojetými vozidly obrovský kvalitativní skok a vedl cestou postupné centralizace a vzniku moderních, vysoce profesionálních společností, nově dokonce s mezinárodní působností. Naopak počet malých autobazarů s nabídkou do 30 vozidel se trvale snižuje, každoročně jich podle statistik opouští trh několik desítek.
V čele těchto změn šel celých 25 let své činnosti dnes největší prodejce ojetých aut ve střední a východní Evropě AAA AUTO International, který si i díky tomu dokázal po celou tuto dobu udržovat vedoucí postavení na trhu. „Zejména na začátku devadesátých let vznikalo hodně malých autobazarů, které chtěly co nejrychleji vydělat na poptávce po dovážených ojetinách ze západu. Na kvalitu se při takových obchodech moc nekoukalo, nic se neprověřovalo, rozhodující bylo, že je vůz z ciziny. V divoké době nebyla nouze o podvody a řada zákazníků se dobrala trpké zkušenosti, že i znovunabytá svoboda má svůj rub,“ říká generální ředitelka AAA AUTO International Karolína Topolová. „Cílem AAA AUTO bylo zásadně se od takového prostředí odlišit a začít po vzoru profesionálních obchodníků ze západní Evropy poskytovat skutečně solidní a spolehlivé služby.“
AAA AUTO přistoupilo k pečlivému prověřování původu všech obchodovaných vozidel a jako první autobazar zákazníkům nabídlo výkup za hotové, takže již nemuseli zdlouhavě čekat na to, jak dopadne komisní prodej. Postupně společnost zavedla i řadu dalších služeb, které do té doby na trhu ojetin chyběly, jako je možnost pořízení auta na splátky, mobilní výkup, možnost výměny vozu za jiný nebo garance legálního původu vozidla. S rozvojem internetu a marketingu se stala i průkopníkem v oblasti telemarketingu a webové prezentace ojetých aut. Zcela novátorským činem pak bylo v roce 1998 zprovoznění call centra, které dnes zaměstnává na 200 proškolených operátorů a významně se podílí na celkových obchodech AAA AUTO.
„Všechny tyto činnosti by nebylo možné realizovat bez předchozí expanze a centralizace společnosti. Jako společnost s více než čtyřiceti pobočkami ve čtyřech zemích dnes můžeme nabízet takový rozsah služeb, který je pro malé autobazary těžko představitelný. Až 90 % transakcí s vozy již realizujeme díky internetu a mobilním telefonům, jejichž prostřednictvím probíhá většina komunikace se zákazníky,“ uvedla dále Karolína Topolová. To, že jen loni v Česku zaniklo kolem šedesáti malých prodejců ojetých vozidel, považuje generální ředitelka AAA AUTO International v této situaci za logické. „S aktuálním vývojem mohou malé autobazary, které nejenže mají omezenou nabídku, ale nedokáží ani důkladně prověřovat původ vozů a nenabízejí žádné doplňkové služby a alternativní financování, jen těžko držet krok,“ domnívá se.
„Podle mého názoru je proto další centralizace v tomto oboru nevyhnutelná. Spolu s ní se však v odvětví, v němž se ročně jen v České republice protočí až tři čtvrtě milionu ojetých vozidel, současně také zvýší standard služeb a prostředí obchodu s ojetými vozy se bude celkově dále kultivovat,“ pokračuje Karolína Topolová.
K tomu, aby pořízení ojetého vozu ani za současného stavu trhu již nebylo „sázkou do loterie“, se snaží svými iniciativami přispět i AAA AUTO. „Je v našem vlastním zájmu, aby zákazníci přestali mít obavy z technických problémů po převzetí vozu, omezených možností reklamace nebo vozů s přetočeným tachometrem a mohli si k prodejcům ojetých vozů vybudovat důvěru. Podporujeme proto legislativní opatření která zpřísní obchod s ojetými vozy a snažíme se o osvětu, ať už jde o manipulace s tachometry, tak třeba i polopřevody a další nebezpečí, která na zákazníky bohužel stále ještě leckde číhají. Jsme však optimisté a věříme, že již brzy bude i v našem regionu prodej ojetých vozů skutečně na úrovni 21. století. Myslím, že návštěvníci našich showroomů a uživatelé našich komunikačních služeb mi dají za pravdu, že AAA AUTO pro to dělá maximum,“ uzavřela generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.