Lidé platí kartou více a rádi, akceptace se bude dále rozšiřovat

Praha 29. srpna 2017 – Platební karty dále rostou a lidé by s nimi rádi platili ještě více než nyní. V blízké době se s terminálem budeme více setkávat i ve veřejném sektoru, u malých obchodníků, při platbě za účty nebo dobírku. Společnost Mastercard připravila ve spolupráci s partnery několik novinek, které významně rozšiřují akceptaci karet.

Platební karta je dnes samozřejmostí. Debetní nebo kreditní kartu vlastní devět z deseti spotřebitelů. Drtivá většina karet je navíc bezkontaktních, což umožňuje rychle, jednoduše a bezpečně hradit služby a zboží. Jenže jak ukázal průzkum Masterindex, tak v praxi to jde jen s kartou někdy dost ztuha.

Podle Masterindexu spotřebitelé v průměru dvakrát z deseti případů narazí na situaci, kdy chtějí kartou platit, ale obchodník to neumožňuje. Lidi to obtěžuje a hned 60 % z nich říká, že nemožnost použití karty je dokonce důvodem k neuskutečnění nákupu. Více než polovině nakupujících také vadí, pokud obchodník stanoví limitní částku, od které je možné kartu používat – 61 % osob by totiž ochotně platilo kartou i malé nákupy pod 50 Kč, tedy třeba za zmrzlinu nebo noviny.

„Nároky a očekávání spotřebitelů neustále rostou. Obchodníci by si také měli uvědomit, že lidé v případě placení kartami utrácejí více, a to zhruba o pětinu. Navíc takřka dvě třetiny osob přiznávají, že platí kartou častěji, pokud dostávají za tyto platby nějakou odměnu, například slevu nebo vouchery,“ uvedl generální ředitel Mastercard pro Česko, Slovensko a Rakousko Miroslav Lukeš.

Moderní platební terminály s připojením na mobil jsou nyní dostupné i pro malé a střední podnikatele. Díky zavádění EET s připojením k internetu je přitom pořízení terminálu maličkost.

Vhodnou možností pro bezhotovostní placení je rozvoj měst v konceptu Smart Cities, na kterém se Mastercard dlouhodobě podílí. Například četnost placení kartou ve veřejné dopravě se za poslední tři roky zvýšila o polovinu a celkem je v autobusech rozmístěno již 3500 terminálů. Na novou platební aplikaci v mobilu se mohou těšit například v Plzni, která zůstává předním inovátorem v dopravě.

Lidé mají zájem i o bezhotovostní placení za služby mobilních operátorů nebo poskytovatelů internetu. Proto Mastercard jedná s českými poskytovateli mobilního připojení o rozšíření spolupráce. Od loňského roku je možné díky partnerství se společností O2 zaplatit za internetovou televizi O2TV jak platební kartou, tak mobilní peněženkou Masterpass, a o dalším rozšíření placení kartou se jedná.

Novinky se týkají i dalších oblastí. Mastercard spolu s předním obchodním řetězcem působícím v ČR ještě na podzim připravuje spuštění nové unikátní stravenkové karty. V příštím roce se zase budou moci fanoušci těšit na hudební festival, na kterém se nebude používat hotovost, ale vše se bude hradit elektronicky.

Placení kartami vítají i kurýrní společnosti. Proto se připravuje další kampaň se společností PPL. Loňské projekty s firmami DPD CZ a PPL, jejichž cílem bylo zvýšení povědomí o vybavenosti kurýrů platebním terminálem, přinesly nejen pohodlí majitelům karet, ale také nárůst počtu plateb kartou za dobírku o více než 180 % a kladné hodnocení kurýrních společností, které tímto dosahují snížení nákladů spojených s hotovostí.

Ledy se hýbou i ve veřejné sféře. Novela zákona o daňovém pořádku od 1. července 2017 otevřela prostor pro státní správu výrazně rozšířit akceptaci platebních karet. Tender na terminály vyhlásila Celní správa a připravuje ho také Katastrální úřad a Finanční správa.

Tábor příznivců hotovosti je v současné době v Česku rozdělen přesně na polovinu. Zánik tradičních bankovek a mincí by nevadil 46 % dotazovaných, stejně velká skupina ale je proti. Zbylých osm procent osob názor nemá. Nicméně bez hotovosti se stále neobejdeme, proto byla součástí průzkumu i otázka s jakou sumou se lidé cítí bezpečně? V průměru jde o 1613 korun, když u mužů činí téměř 2000 korun, zatímco ženám postačí pouze 1270 korun.

O společnosti Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, je jednička v inteligentních, pohodlných a bezpečných platbách. Provozujeme nejrychlejší síť pro zpracování plateb, která propojuje spotřebitele, finanční instituce, obchodníky, vlády a podniky ve více než 210 zemích a teritoriích celého světa. Produkty a řešení společnosti Mastercard ještě více usnadňují, zabezpečují a zefektivňují každodenní obchodní činnosti – například nakupování, cestování, podnikání a hospodaření s financemi. Sledujte nás na Twitteru @MasterCardNews, připojte se k diskusi na CashlessPioneers Blog a přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv v Engagement Bureau.