Praha, 27. září 2017 – Internetový srovnávač cen Srovname.cz připravil analýzu meziročních změn počtu internetových obchodů v jednotlivých kategoriích na českém trhu. Z výsledků vyplývá, že na české e-commerce scéně nadále pokračuje konsolidace e-shopů, přičemž celkový počet internetových obchodů meziročně poklesl o 2 %. Nejvýraznější konsolidace probíhá v kategoriích nářadí, sport, děti, móda, nebo kosmetika a zdraví. Naopak nejvíce internetových obchodů přibylo v segmentech s potravinami a erotikou.
„Obrat českého trhu e-commerce roste, počet e-shopů klesá. Internetové obchody překonaly na celkovém českém maloobchodě v roce 2017 podíl 10 %. Pokles počtu obchodů se týká především těch menších e-shopů, které na celkový obrat nemají vliv. Denně vzniká přibližně 6–8 e-shopů, zanikne jich však 7–10. Meziročně je celkový pokles ve vyšších stovkách,“ říká k výsledkům David Folprecht, majitel cenového srovnávače Srovname.cz.
Počet obchodů v segmentu s potravinami meziročně vyrostl o 10 %. Češi se postupně učí nakupovat potraviny na internetu, přičemž velké promo tomuto segmentu dělají formou reklamy a nadlinkové komunikace největší hráči Rohlik.cz, Kosik.cz/Kolonial.cz a iTesco.cz. Řetězec Lidl spustil v ostrém provozu svůj e-shop před několika dny a další velké obchodní řetězce jako např. Globus vstup na trh e-commerce plánují.
V segmentu erotiky vzrostl počet e-shopů o 6,5 %. Potenciál dalšího růstu v tomto segmentu je vysoký, protože lidé celkem logicky tento typ zboží chtějí nakupovat anonymně, což jim internet umožňuje. Marže jsou v tomto segmentu poměrně vysoké a pohybují se kolem 30-40 %. Obrat e-shopů s erotickým zbožím tvoří přibližně 0,4 % celkového trhu e-commerce u nás (cca 400 mil Kč). V segmentu panuje velmi nízká koncentrace e-shopů přibližně 1-2 % z celkového počtu e-shopů, a proto je zde stále zajímavý prostor pro vstup nových hráčů.
Mírně vzrostl také počet internetových obchodů v segmentu nábytek o 3 %. Od listopadu 2016 nabírá tento segment rostoucí tempo. V této době totiž spustila svůj e-shop IKEA a její obrat v onlinu tvořil na konci roku 2016 2,5 % celkového obratu společnosti. Další velké e-shopy v tomto segmentu provozují Sconto, Möbelix nebo Asko – Nábytek a v lednu 2017 svůj e-shop v ČR spustila také dvojka nábytkářského trhu Kika.
Počet e-shopů v kategorii kosmetika a zdraví klesl o 3 %. Jedná se o poměrně zajímavou kategorii zboží pro obchodníky, protože tento typ zboží se na internetu velmi dobře prodává. Zároveň jde ale o vysoce konkurenční segment např. v parfémech – silná pozice obchodu Notino.cz (dříve Parfums.cz), ve kterém se nový začínající prodejce opravdu jen těžko prosadí. Marže jsou v tomto segmentu poměrně nízké, pouze kolem 4-8 %. V segmentu navíc působí další silní hráči českého e-commerce jako Alza.cz, Kasa.cz, Mall.cz a další.
Klesl také počet internetových obchodů v segmentu móda o 3,7 %. Po velkém nárůstu počtu e-shopů s módou mezi roky 2012-2014, jich nyní ubývá. Pro internetové obchodníky to není jednoduchý segment vzhledem k počtu vratek a době dodání, které musí být e-shop schopen vyřešit, aby měl u zákazníků dobré hodnocení. Marže kolem 20-30 % je ale v tomto segmentu pro obchodníky rozhodně zajímavá. Mezi největší hráče v tomto segmentu patří Tchibo a ZOOT a do onlinu postupně vstupují i tradiční kamenné obchody jako H&M, Reserved a naposledy např. Gant.
Nejvýraznější meziroční pokles počtu internetových obchodů o 11 % byl zaznamenán v segmentu nářadí, ve kterém působila řada malých e-shopů, které pokračující konsolidaci trhu nepřežili.
Nejvíce e-shopů je i nadále v kategorii elektronika a to 13 %. Zároveň je zde jedna z nejmenších marží 3-5 %. V tomto segmentu se po mediálně známých akvizicích např. Kamennyobchod.cz a Datart.cz odkoupeny HP Tronicem nebo ovládnutí internetového obchodu CZC.cz skupinou Mall Group očekává další konsolidace trhu a snižovaní počtu e-shopů.
Kategorie | Podíl na trhu podle počtu obchodů |
Meziroční změna |
Auto – moto | 5,3% | 4,7% |
Bílé elektro | 4,3% | 3,7% |
Děti | 8,5% | -3,8% |
Nábytek a bytové doplňky | 11,0% | 3,0% |
Nářadí | 1,9% | -11,0% |
Zahrada | 5,3% | -0,2% |
Stavebniny | 5,5% | 4,4% |
Elektro ostatní | 13,1% | 1,2% |
Knihy | 1,0% | 0,0% |
Koníčky | 7,3% | 5,0% |
Potraviny, nápoje | 4,6% | 10,0% |
Kosmetika, zdraví | 10,1% | -3,0% |
Móda | 11,5% | -3,7% |
Erotika | 1,7% | 6,5% |
Sport | 8,8% | -4,5% |
Celkem | 100% | -2,0% |
O službě Srovname.cz:
Srovname.cz je bezplatná internetová služba, která umožňuje rychlé a přehledné porovnání cen zboží z různých obchodů na českém internetu. Denně navštíví stránky přes 50 000 potenciálních nakupujících. Srovname.cz je na trhu od roku 2006 a od roku 2009 také na Slovensku. Srovnává přes 2 mil. položek zboží z více než 2,5 tisíce nejvýznamnějších obchodů na českém internetu. E-shopům nabízí jako jediný porovnávač cen možnost zobrazování slevových kupónů. Uživatelům nabízí také možnost hodnocení výrobků a internetových obchodů. Provozovatelem stránek www.srovname.cz je společnost SROVNAME, s.r.o.
Další informace najdete na www.srovname.cz.