S předstihem nebo na poslední chvíli? Jak nakupují vánoční dárky Češi, Slováci a Poláci

Varšava, 12. prosince 2017 – Z průzkumu Westwing Home & Living, největšího nákupního klubu s bytovým vybavením a dekoracemi v Evropě, vyplývá, že 40 % Čechů nakupuje vánoční dárky v průběhu celého roku, zatímco každý třetí Slovák a Polák nechává jejich nákupy na poslední chvíli. Pro Čechy, Slováky i Poláky dále shodně platí, že vánoční dárky na internetu nejčastěji kupují lidé ve věku 25-39 let a nejméně ti mladší 25 let.

Češi myslí dopředu

Ze všech dotazovaných národů kupují vánoční dárky nejdříve Češi. 40 % jich uvedlo, že čas při jejich nakupování nehraje roli a když vidí něco hezkého, koupí to klidně uprostřed léta a s darováním počkají do Vánoc. Ke stejnému přístupu se hlásí pouze 1/5 Slováků a Poláků. Nejpočetnější skupinu v každé z dotazovaných zemí však tvoří ti, kteří vánoční dárky kupují s předstihem jednoho až dvou měsíců – odpovědělo tak 56 % Slováků, 48 % Poláků a 43 % Čechů.

„Již od konce října pozorujeme zvýšený zájem o produkty z kategorie dárkových předmětů. Jsou to především menší bytové dekorace, jako třeba fotorámečky, hrnky, nejrůznější dózy a vázy, ložní prádlo, vonné svíčky nebo designové kuchyňské příslušenství. Tyto předměty v domácnostech vyměňujeme častěji než velké kusy nábytku, a proto se hodí jako dárek, a to nejen pod stromeček.“ říká Delia Fischer, zakladatelka a kreativní ředitelka Westwing.cz.

A kdo nechává nakupování vánočních dárků na poslední chvíli? Nejčastěji Poláci –  odpověděl tak každý třetí, zatímco na Slovensku každý čtvrtý a v Česku každý pátý dotázaný. Skupině nakupující na poslední chvíli kralují převážně mladí Poláci a Česi – přiznalo se k němu 49 % a 30 % dotázaných mladších 25 let. Mladí Slováci k vánočním nákupům přistupují více zodpovědně – na poslední chvíli je odkládá pouze 18 % dotázaných mladších 25 let.

Mladí nakupují dárky na internetu zřídka

62 % Čechů, 47 % Poláků a 41 % Slováků uvedlo, že téměř všechny vánoční dárky nakupuje v internetových obchodech. Nejčastěji jsou to lidé ve věku 25-39 let – v dané věkové skupině tak odpovědělo 71 % Čechů, 52 %  Poláků a 50 % Slováků. Nákupům online se nebrání ani nakupujících ve věku 40-55 let, překvapením jsou však výsledky týkající se nejstarších účastníků průzkumu. Ukázaly totiž, že osoby starší 55 let nakupují vánoční dárky na internetu častěji než ti mladší 25 let.

„Většina internetových obchodů v předvánočním čase nabízí prodlouženou lhůtu pro vrácení či výměnu zboží, která často sahá až do konce ledna. Nehodící se dárek tak zákazníci mohou snadno vrátit či vyměnit za jiný. Nakupování online je tak pro ně pohodlné, bezpečné a navíc jim ušetří spoustu času. To vysvětluje, proč je tento způsob nakupování stále oblíbenější“ říká Delia Fischer.

Těch, kteří preferují nákupy v kamenných prodejnách, je nejméně v Česku – pouhá 3 %, a nejvíc v Polsku – 8 %.  

__________________________________________________________________________________________

O Westwing Home & Living:

Mezinárodní lídr na poli e-commerce v oblasti prodeje nábytku a bytových doplňků vznikl roce 2011. Svým zákazníkům nabízí širokou škálu produktů za atraktivní ceny. Westwing působí ve 14 zemích na 3 světadílech a má více než 1500 zaměstnanců. Aktuálně působí v Belgii, Brazílii, České republice, Francii, Itálii, Německu, Nizozemsku, Kazachstánu, Polsku, Rakousku, Rusku, Španělsku, Švýcarsku a na Slovensku.

 

Reklamy