Z aktuálních kurzových lístků je jasné, že výsledek druhého kola prezidentských voleb bude těsný. Rozdíl mezi kurzy obou kandidátů se pohybuje v řádech setin. V Tipsportu a Sazbetu mají dokonce kurz stejný (1,92 a 1,9). Jediná Fortuna dává víc šancí na vítězství Miloši Zemanovi (1,91, Jiří Drahoš 1,93). Victoria Tip a Maxi Tip pak favorizují Jiřího Drahoše (1,88 a 1,87 oproti 1,94 a 2,05 pro Zemana).
Volba prezidenta ČR 2018 – 2. kolo (kurzy 22. 1. 2018) | |||||
Fortuna | Victoria Tip | Tipsport | Maxi-Tip | Sazkabet | |
Miloš Zeman | 1,91 | 1,94 | 1,92 | 2,05 | 1,9 |
Jiří Drahoš | 1,93 | 1,88 | 1,92 | 1,87 | 1,9 |
Většina lidí, kteří nesázejí, mají kurzové sázky zařazené v kategorii hazard. Jedná se však o velmi propracovaný systém na předpovídání. Sázkové kanceláře upravují své kurzy tak, aby odrážely co nejlépe předpokládaný výsledek. Většina dobrých sázkařů totiž nesází srdcem, ale zohledňuje všechny faktory tak, aby byli úspěšní. Překvapení se může objevit kdykoliv, přesto jsou kurzové sázky nejlepším známým příkladem prediktivních trhů pro předpovídání výsledků.
Lze je brát jako směrodatný ukazatel kolektivní inteligence (zvýšená schopnost řešit problémy v kolektivu efektivněji než jako jednotlivci), který spolehlivě dokáže předpovídat budoucnost. Lidé při sázení racionálně zvažují, která možnost vydělá.
Podobný mechanismus používají firmy, které chtějí přesně určit úspěšnost nových produktů uváděných na trh. Neptají se potenciálních zákazníků, co se jim líbí, ale rozdají jim virtuální peníze a sledují, jak s nimi naloží. Investování do akcií nových produktů tak přesně a efektivně předpovídá obchodní úspěch.
Je prokázáno, že skupina běžných lidí pak dokáže budoucnost a úspěšnost předpovídat lépe než tým odborníků. Pokud se tedy nebudete moct dočkat, jak druhé kolo dopadne, zajděte si do sázkové kanceláře. Pravděpodobně tam budou mít pravdu.
Martin Pavlica
Autorem článku je spoluzakladatel prediktivní platformy Ideapoly společnosti IdeaSense.
O IdeaSense
Společnost IdeaSense vznikla v roce 2012 a platí za leadera na trhu s inovacemi. Firmám z České republiky i zahraničí dodává inovace produktů, služeb a business modelů prostřednictvím Inovačních farem®. Tato metoda je postavená na Human Centered Design – metodice designování produktů či služeb, která vychází z hloubkového zkoumání nevyslyšených lidských potřeb (tzv. Jobs-To-Be-Done Theory, JTBD). IdeaSense je v České republice jediná společnost využívající prediktivní trhy ve vývoji a testování tržního potenciálu inovací. Klientům nabízí mimo jiné také zázemí v kulturní antropologii, což je klíčovým aspektem pro kvalitní etnografické výzkumy. V inovačním procesu spolupracuje s členy IdeaSense Advisory Boardu – špičkovými odborníky a osobnostmi, kteří jsou přítomni v každém realizovaném projektu IdeaSense.
Více informací na: www.ideasense.cz.