Na soukromí máte právo i při nákupu rohlíků. Prodejny se připravují na přísnější pravidla pro používání kamer.

Nařízení GDPR od května 2018 zpřísní ochranu soukromí i v oblasti pořizování záznamů z bezpečnostních kamer. Veřejnost změny může pocítit například při návštěvě prodejen, kde se podle společnosti Axis kamerové systémy používají čím dál intenzivněji.  Majitelé prodejen se nyní musí připravit především na to, že návštěvníci mají právo na plnou informovanost.

Množství a kvalita bezpečnostních kamer ve veřejných prostorách neustále roste a velké procento těchto kamer provozují retailové řetězce. „Kamery speciálně navržené pro videodohled prodejen tvoří v současné době zhruba 12 % všech našich prodaných kamer ve východní Evropě, a jejich prodeje se zvyšují,“ říká Dalibor Smažinka, specialista ze společnosti Axis Communications, která je předním světovým výrobcem v oblasti IP videodohledu. „Inteligentní kamery v obchodech slouží nejen k prevenci kriminality a odhalování krádeží, ale plní také provozní a marketingové úkoly – například počítají návštěvníky, vytvářejí demografická data a pomáhají regulovat fronty u pokladen.“ Pořizování videozáznamu však spadá do kategorie shromažďování osobních dat. Specialisté na videodohled a právníci proto upozorňují, že evropská směrnice GDPR týkající se ochrany dat, která začne platit od května 2018, vyžaduje od majitelů prodejen s kamerami, aby podnikli určité konkrétní kroky.

Cedulka „Prostor je monitorován“ nebude stačit

V souvislosti s pořizováním kamerových záznamů budou muset majitelé prodejen podle GDPR zajistit ochranu soukromí několika různými způsoby. Jeden z nich souvisí s tím, že každý návštěvník bude mít od května 2018 právo na přesnější informace. „Obyčejná informační cedulka s obrázkem kamery stačit nebude,“ říká advokátka Janka Brezániová. „Návštěvník prodejny si bude moci stěžovat, pokud se nikde nedozví například totožnost a kontaktní údaje správce kamerového systému, účel zpracování nebo dobu, po jakou se záznam uchovává.“ Tyto informace může provozovatel prodejny zpřístupnit například na webové stránce. Cedulka na místě by ale měla přesně uvádět, kde lze tyto informace nalézt. „Stejně tak doporučujeme, aby zaměstnanci v daném prostoru byli odpovídajícím způsobem vyškoleni tak, aby byli schopni na dotazy týkající se kamer kvalifikovaně odpovědět,” uzavírá Brezániová.

David Capoušek z firmy NetRex, která spravuje stovky kamer v různých prodejních řetězcích, ale tvrdí, že přísnější nároky na ochranu soukromí nebude problém splnit: „Data jsou šifrovaná a přístupy k videu jsou přísně omezené. Záznamy se uchovávají jen po nejnutnější dobu pouze kvůli ochraně majetku a personálu, pak se automaticky mažou, další statistická data z kamer jsou již anonymní. Aktuálně spolu s majiteli prodejen připravujeme postupy, jak zpřístupnit všechny informace o kamerách komukoli, kdo o to bude mít zájem.”

Společnost Axis Communications v České republice společně s právníky a svými partnery – firmami, které se zabývají instalací kamerových systémů – proto iniciovala vznik praktického manuálu, který umožní provozovatelům kamer nároky GDPR splnit.

O společnosti Axis Communications

Společnost Axis nabízí inteligentní bezpečnostní řešení, která vedou k chytřejšímu a lépe chráněnému světu. Axis je největší světový dodavatel na trhu IP kamer a působí jako hybná síla v tomto odvětví tím, že průběžně uvádí inovativní síťové produkty založené na otevřené platformě. S pomocí globální sítě partnerů tak přináší svým zákazníkům vysokou hodnotu.

Axis si zakládá na dlouhodobých vztazích se svými partnery, kterým poskytuje na stávajících i na nových trzích jak průlomové síťové produkty, tak i své znalosti.               

Axis má více než 2.700 vlastních zaměstnanců ve více než 50 zemích na celém světě a spolupracuje s globální sítí více než 90.000 partnerů. Axis je společnost založená v roce 1984 se sídlem ve Švédsku. Je zalistována na burze NASDAQ Stockholm pod značkou AXIS. Více informací o společnosti Axis najdete na naší webové stránce www.axis.com.