E-shopy jsou nejvíce pozitivní v historii, růst letos očekává 91 % z nich

Praha, 28. 2. 2018 – Většina e-shopů má za sebou další rekordní rok. Vyplývá to z ankety konzultační společnosti ACOMWARE. Z výsledků vyplývá, že loni se podařilo zvýšit obrat 80 % všech e-shopů, které působí na českém trhu. Jejich provozovatelé jsou navíc velmi optimističtí také směrem k letošnímu roku, kdy další růst očekává 91 % z nich. Více firem se bude soustředit na maximalizaci zisku, stejně jako na zvýšení známosti značky. Obavy panují z kvality logistiky nebo nedostatku personálu.

Ankety, která je pořádána již šestým rokem, se letos zúčastnilo 122 e-shopů. Zhruba každý pátý patří mezi lídry svého segmentu, dalších skoro 30 % respondentů mezi 3 největší e-shopy. „Na trhu e-commerce stále panuje velmi optimistická nálada. V době pokračujícího růstu většina e-shopů zvyšuje tržby a dokáže dobře reagovat i na aktuální trendy, jako je přesun nakupujících na mobily,“ vysvětluje Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE.

Zvýšení tržeb za minulý rok potvrzuje 80 % e-shopů, jedna čtvrtina pak dokonce dosáhla růstu vyššího než 40 %. Významně přitom stoupá podíl mobilních nákupů. Předloni tvořily tržby z mobilních přístrojů více než 15 % jen u jedné třetiny eshopů, loni to bylo již u 65 % všech prodávajících. Pět procent e-shopů dokonce potvrzuje, že jim mobilní zařízení přinášejí přes polovinu všech tržeb.

Pokud jde o rok 2018, e-shopy jsou podobně optimistické jako loni. „Růst očekává celých 91 % z nich. Navýšit obrat o více než 20 % plánuje téměř polovina e-shopů,“ říká Penkala. Právě zvýšení obratu také vévodí cílům internetových obchodů na letošní rok. „Přáním řady e-shopů je též zvýšit známost své značky. Je zde vidět posun oproti minulosti, kdy byly pro řadu médií alfou a omegou úspěchu výkonnostní kanály online marketingu,“ vysvětluje Penkala. Téměř 40 % e-shopů plánuje maximalizovat zisk, což je v tomto případě téměř dvojnásobek oproti loňsku.

Podle odborníků je nepravděpodobné, že by letošním plánům na další zvyšování obratů a podílů celé e-commerce na maloobchodních prodejích stálo něco v cestě. „Růst je stabilní a bude pokračovat. Čeho se e-shopy bojí a co má reálné základy, je především kvalita logistiky nebo úzký tým lidí. Oba tyto faktory mohou růst u některých e-shopů přibrzdit,“ uzavírá Penkala. Nedostatek kvalifikovaného personálu je konkrétně problémem téměř v jedné třetině eshopů.

Hlavní závěry retail studie:

  1. Většina e-shopů loni znovu zvýšila svůj obrat, konkrétně se to týká 80 % z nich. Meziroční růst o 40 % a více hlásí jedna čtvrtina internetových prodejců. Před rokem ale bylo toto číslo o 13 % vyšší.
  2. Pokud jde o rok 2018, e-shopy jsou podobně optimistické jako loni. Růst očekává 91 % e-shopů, 47 % dokonce plánuje navýšit obrat o více než 20 %.
  3. Významně stoupá podíl mobilních nákupů. Předloni tvořily tržby z mobilů více než 15 % jen u 34 % e-shopů, loni to bylo již u 65 % z nich. 5 % prodejců dokonce potvrzuje, že jim mobilní zařízení tvoří přes 50 % obratu.
  4. Ze slevových akcí, které e-shopy v průběhu roku pořádají, jsou nejdůležitější Vánoce a vlastní akce prodejců. Black Friday je až na třetím místě. Slevové akce nepořádá 11 % eshopů.
  5. Mezi svými slabinami firmy nejčastěji uvádějí kvalitu logistiky, marketing, a především úzký tým lidí. Nedostatek kvalifikovaného personálu je konkrétně problémem u 28 % e-shopů.
  6. E-shopy se v roce 2018 méně obávají konkurence, více se ale bojí o kvalitu logistiky. Za riziko považují také nedostatek zaměstnanců. Efektů směrnice GDPR se obává 7 % e-shopů.
  7. Firmy loni nejvíce investovaly do PPC reklamy, e-mailingu a zbožových srovnávačů. V roce 2018 by se měly nejvíce zvýšit investice do content marketingu a SEO.
  8. Cílům e-shopů na letošní rok vévodí zvýšení obratu. Na druhou pozici se dostalo zvýšení známosti značky, a to z loňských 38 % na současných 51 %. Zlepšit marketing chce 40 % firem a 39 % e-shopů plánuje maximalizovat zisk (loni 20 %).

O společnosti ACOMWARE s. r. o.

ACOMWARE je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce. Zaměřujeme se především na pomoc při vstupu na on-line trh, e-commerce poradenství, zvyšování návštěvnosti, obchodní výkonnosti a inteligentní e-mailing. Za 15 let fungování jsme obsloužili přes 3 000 internetových projektů.

Tým tvoří více než 75 zkušených specialistů. V rámci rozvoje e-commerce publikujeme řadu případových studií nebo analýz, dále také pořádáme školení nebo workshopy. Všem příznivcům e-commerce přinášíme také cyklus diskuzí s úspěšnými internetovými podnikateli Eshopista.

Reklamy