Český trh s potravinami od 14. března obohacuje nové internetové tržiště Scuk.cz. Funguje na principu sdílené ekonomiky a je určeno pro všechny příznivce lokálních produktů. Jeho cílem je podpořit české producenty, nabídnout příznivé ceny a propojit farmáře přímo s koncovými zákazníky. Těm navíc nabízí možnost atraktivního přivýdělku.
„Naší vizí je svět, kde budou kvalitní lokální výrobky dostupné úplně každému. Potraviny nebudou muset cestovat přes celou republiku a několik prostředníků. Poputují od výrobce přímo k zákazníkovi bez zbytečných vedlejších nákladů, což se promítne i na nižší ceně,“ říká zakladatel projektu Kamil Demuth.
Komunitní nakupování i možnost přivýdělku
Nákup funguje na principu společné objednávky, kterou zakládá organizátor (takzvaný Scukař). Ten do svého nákupu přizve další zákazníky, postará se o převzetí zboží od dodavatelů a následný výdej členům své nákupní skupiny. Každý nákup se tak mění v malé komunitní setkání, podobně jako na farmářských trzích.
Scukařem se může stát prakticky kdokoliv, ať už je to jednotlivec z komunity sousedů nebo kamarádů, nebo provozovatelé obchodů, kaváren či komunitních center. Právě těm může Scuk.cz přivést nové zákazníky. Z ceny prodaného zboží získá Scukař 7,5 % a stejnou částku si ponechává Scuk.cz na svůj další rozvoj a fungování. Zbylý díl, 85 procent, jde přímo výrobci potravin.
Férové podmínky pro všechny
Na Scuk.cz se přidaly už desítky farmářů a výrobců a další přibývají. Registrace je zdarma a atraktivní jsou pro ně i podmínky spolupráce. Scuk.cz jim nechává volnou ruku, co se týče stanovení cen, objemu zboží nebo lokalit, do kterých budou své zboží doručovat.
„Podporujeme malé a střední farmáře, kteří se nedostanou do klasických řetězců třeba kvůli nárokům na objem produkce, logistiku nebo cenu. Chceme jim nabídnout férové a transparentní podmínky, protože díky tomu naši zákazníci budou moct ochutnat i potraviny, které nejsou běžně dostupné.“ říká Kamil Demuth.
Obchodní model stojí na přímém vztahu výrobce–zákazník. Scuk.cz zde funguje jen jako zprostředkující platforma, neřeší skladování, obsluhu nebo pronájem. Díky tomu slibuje příznivější cenu pro zákazníky.
Lepší dostupnost a pestrá nabídka
Kamil Demuth, který za celým projektem stojí, dříve působil například jako marketingový ředitel internetového prodejce elektroniky CZC.cz nebo internetového srovnávače Heureka.cz.
Doménu Scuk.cz koupil od jejího původního zakladatele Martina Kuciela, známého také jako pan Cuketka. Scuk.cz fungoval od roku 2010 jako gastronomický průvodce, který mapoval dobré restaurace a obchody i drobné lokální výrobce.
„Kamilův nápad pěkně navazuje na původní myšlenku, se kterou jsem Scuk.cz před lety zakládal. Podpora menších dodavatelů i nové možnosti, jak lokální výrobky nakupovat, zvýší jejich dostupnost a pestrost nabídky. Navíc se mi líbí, že se všechny výhody z nákupu rozloží jen mezi výrobce, zákazníky a Scuk.cz,“ říká Martin Kuciel.
Nový Scuk.cz je inspirovaný francouzským La Ruche qui dit Oui, který úspěšně funguje již přes 6 let ve Francii a dalších 8 zemích západní Evropy, kde má přes 1500 komunit a přes 13 000 farmářů a výrobců.