Největším strašákem Čechů je zubařská vrtačka, na pravidelné stomatologické prohlídky proto chodí dokonce 76 % z nás

Tisková informace, Praha, 26. dubna – Obvoďák a zubař, právě to jsou dvě nejvytíženější lékařské specializace v Česku. To nedokazují jen fronty v čekárnách, ale i fakt, že za posledních 12 měsíců navštívilo svého praktického lékaře 8 z 10 Čechů. Pravidelně také během roka navštěvujeme svého zubaře (72 %). Těchto prohlídek se ale bojíme zdaleka nejvíc, celých 44 % z nás pociťuje před návštěvou stomatologa strach. Jak přistupujeme k preventivním prohlídkám a vůbec ke svému zdraví zjišťovala v dubnu agentura NMS Market Research. Z průzkumu také například vyplývá, že Češi nejsou zrovna fanoušci nepovinného očkování, za poslední rok nějaké podstoupilo jen 12 % respondentů.

V případě zdravotních problémů vyráží Češi nejčastěji za svým praktickým lékařem, za posledních 12 měsíců ho alespoň jednou navštívilo celých 80 % z nich. Ve stomatologických ordinacích se za stejné období nechalo alespoň jednou prohlédnout 72 % lidí. Tyto návštěvnosti výrazně převyšují dalšího v pořadí – očaře, u kterého se nechala prohlédnout jen asi třetina respondentů.

Stejné pořadí zaujali tito specialisté i v rámci preventivních prohlídek. Z průzkumu dále vychází, že zatímco ke specializovaným lékařům chodí na pravidelné prohlídky častěji ženy, prevence u praktických lékařů je typičtější pro muže. Preventivní péče o chrup je typická pro vysokoškoláky, pravidelně na kontroly dochází 91 % absolventů. To je výrazný nárůst oproti dotázaným se základním vzděláním, z nichž na stomatologickou prevenci dochází „jen“ 69 %.

Kam chodíme na prevenci?

Z průzkumu dále vyplývá, že v Česku je běžné chodit do práce i v průběhu nemoci. Jen necelá čtvrtina dotázaných odpověděla, že při nachlazení zůstává doma.

Kolena se nám v čekárně netřesou

„Strach z vyšetření Češi ale běžně nemají, pouze 15 % dotázaných přiznává, že se doktorů bojí. Tradičně máme největší hrůzu ze zubařů (44 %), ženy se dále děsí gynekologů (21 %), muži naopak urologů (23 %),“ říká Kamil Kunc, Client Service Manager agentury NMS Market Research. Naopak bez jakýchkoliv obav navštěvují Češi alergologa, kterého se bojí jen 7 % z nich.

Jakých lékařů se nejvíce bojíme?

Za poslední rok onemocněly alespoň jednou 2/3 dotázaných, 29 % pak hned několikrát. Ačkoli se o mužích říká, že mají stále nějaké „rýmičky“, opak je pravdou. Ve skutečnosti, jsou častěji nemocné ženy. Více než jedno onemocnění přiznává 37 % žen, u jejich pánských protějšků je to jen 21 %.

Přestože je možné se proti mnoha chorobám očkovat, mnozí této možnosti využívají jen neradi. Během posledních 12 měsíců se nechalo nepovinně očkovat jen 12 % Čechů.

Internetová diagnostika v Česku nefrčí

„Navzdory fámám, které společností kolují, nepoužívají Češi při určování nemocí internet,“ uvádí Kunc s tím, že na internetovou diagnostiku se spoléhají jen 3 % Čechů. „Považuji to za velmi pozitivní zjištění, neboť na internet může každý napsat cokoliv, ať má lékařské vzdělání či ne. Na druhou stranu se 44 % dotázaných léčí z vlastních znalostí nebo vědomostí známých, což kolikrát nemusí být lepší,“ doplňuje Kunc. Pro diagnózu k lékaři vyráží 62 % Čechů.

Přestože k diagnostice nemocí Čechům internet neslouží, při možných způsobech léčby je tomu již jinak. Alespoň občasné vyhledávání nejrychlejších nebo nejefektivnějších léčebných postupů na internetu je běžné pro 58 % respondentů. To sebou nese obdobná rizika jako v případě internetové diagnostiky. Typické je to pro mladší generaci do 34 let, kde internet k vyhledávání možných způsobů léčby využívá 67 % jejich zástupců.

*Průzkum proběhl v dubnu 2018 na reprezentativním vzorku 506 respondentů ve věku 18-64 let. Data se sbírala on-line v Českém národním panelu.

NMS Market Research

Již od roku 1999 pomáháme svým klientům – zpravidla největším hráčům na trhu – zlepšovat zákaznický servis, nabízet lepší produkty a získávat nové zákazníky. Kromě centrály v Praze máme pobočku i na Slovensku, průzkumy však poskytujeme také v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Jsme členem organizací SIMAR (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění) a ESOMAR (světová organizace pro výzkum veřejného mínění a marketingový výzkum).

 

Reklamy