Pojišťovny pojistí i rizikové cestovní kanceláře

Cestovní kanceláře v ČR musí být dle zákona povinně pojištěny proti úpadku. Mezi 833 pojištěnými cestovními kancelářemi jich je, podle scoringového modelu Bisnode, více než šest procent ohroženo úpadkem. Scoringový model Bisnode hodnotí pravděpodobnost krachu firmy v následujících dvanácti měsících.

Poznámka: Seznam pojištěných cestovních kanceláří proti úpadku Bisnode získal z webových stránek Asociace cestovních kanceláří (stav k 5. 5. 2018).

Analýza tuzemských cestovních kanceláří s uzavřenou pojistnou smlouvu proti krachu ukázala, že úpadkem je ohroženo 52 společností. Tyto firmy jsou podle scoringového modelu Bisnode hodnoceny stupněm „rizikový“ (CCC – C), tedy s vysokou pravděpodobností úpadku. Dalších 44 společností vykazuje zvýšené riziko. Většinu, přesně 61 procent, cestovních kanceláří Bisnode hodnotí jako stabilní s minimálním rizikem úpadku.

Pojištěné cestovní kanceláře podle scoringového modelu Bisnode

Slovní popis Scoringový stupeň Pravděpodobnost úpadku Počet firem Podíl na celku
Stabilní společnosti, vysoká pravděpodobnost spolehlivého plnění závazků z obchodního styku, vysoká pravděpodobnost návratnosti investic, nízké úvěrové riziko, minimální riziko úpadku. Minimální riziko AAA 0,00 %  – 0,07 % 180 21,61 %
Velmi nízké riziko AA 0,08 %  – 0,21 % 184 22,09 %
Nízké riziko A 0,22 %  – 0,47 % 144 17,29 %
Kvalitní společnosti, možnost mírného prodlení při plnění závazků z obchodního styku, nutnost individuálního posouzení návratnosti investic, přijatelné úvěrové riziko, nízké riziko úpadku. Střední riziko BBB 0,48 %  – 0,83 % 112 13,45 %
Akceptovatelné riziko BB 0,84 %  – 1,31 % 89 10,68 %
Zvýšené riziko B 1,32 % – 1,95 % 44 5,28 %
Rizikové společnosti, pravděpodobnost prodlení plateb při plnění závazků z obchodního styku, možnost budoucího zhoršení finanční situace, vyšší úvěrové riziko, společnosti ohrožené úpadkem. Vysoké riziko CCC 1,96 % – 3,07 % 32 3,84 %
Velmi vysoké riziko CC 3,08 %  – 5,81 % 13 1,56 %
Extrémně vysoké rizikový C 5,82 % – 99,99 % 7 0,84 %
 Nehodnoceno 28 3,36 %

Zdroj: Bisnode

 

Reklamy