Za pět let by mělo být v Česku 15 % chytrých domácností. Největší oblibě se těší u nastupující generace

Praha, 27. června 2018 – Chytré domácnosti nebo jejich prvky se těší největší oblibě u mladých lidí. Věková skupina od 25 do 34 let totiž v Česku tvoří jednu třetinu všech uživatelů. Podle předpovědí by přitom měl podíl českých chytrých domácností během následujících pěti let vzrůst ze současných čtyř procent na patnáct. Odborníci však upozorňují, že tento odhad může ovlivnit celá řada faktorů, v prvé řadě stav tuzemské ekonomiky.

Zatímco v současnosti mají chytré domácnosti v Česku podíl necelá 4 %, podle německého statistického portálu Statista.com by měl do roku 2022 vzrůst až na necelých 15 %. Česká republika se v tomto ohledu ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi momentálně nachází na konci druhé desítky celkového pořadí. Vůbec největší podíl chytrých domácností na starém kontinentu eviduje Norsko, a to 31,6 %, hned za ním následuje Estonsko s 27 %. Právě u této země lze přitom očekávat nejvyšší růst obliby těchto řešení, podle prognóz by jich zde totiž mohlo být v roce 2022 více než 80 %. Naopak v největších státech Evropy je podíl chytrých domácností nižší, v případě Velké Británie je to necelá pětina, v Německu 15,7 % a ve Francii pak jen něco málo přes 10 %. Světovým lídrem jsou v tomto případě Spojené státy americké, podíl těchto řešení zde momentálně činí 32 %, v roce 2022 by jich však měla být více než polovina, konkrétně okolo 53 %.

Zajímavý pohled nabízí srovnání se zeměmi Visegrádské čtyřky. Česká republika z porovnání podílů chytrých domácností vychází nejlépe, a to před Slovenskem (3,6 %), Maďarskem (2,6 %) a Polskem (2,2 %). Hodnota realizací chytrých domácností v tuzemsku by se přitom měla v letošním roce opět zvýšit, oproti roku 2016 by se mělo jednat o téměř pětinásobný nárůst.

Rostoucí oblibu chytrých domácností registrují i společnosti, které jejich prvky nabízejí. „V poslední době je zájem o tyto prvky určitě vyšší. Může za to rostoucí osvěta a také příznivá ekonomická situace, lidé si v tomto období rádi připlatí za vyšší komfort. Otázkou zůstává, zda se tento vývoj změní ve chvíli, kdy začne česká ekonomika klesat, předpovídaný patnáctiprocentní podíl by v takovém případě mohl být jen optimistickým odhadem,“ řekl Lubomír Valenta ze společnosti Lomax, jež napojení na chytrou domácnost umožňuje u svých garážových vrat nebo stínicí techniky. Dalším významným hráčem v odvětví chytrých domácností je společnost Somfy. „Poptávka po systémech řízení inteligentních domácností roste exponenciálně od uvedení na trh před třemi lety. Zároveň se v letošním roce zvyšuje zájem o systémy využívající možnost bezdrátové komunikace a původní jednosměrné standardy ustupují do pozadí. Vzhledem k tomuto trendu a finanční dostupnosti proto vidíme patnáctiprocentní podíl chytrých domácností v roce 2022 jako více než reálný,“ uvedl jednatel společnosti Somfy pro Česko a Slovensko Jaroslav Zeman.

Portál Statista.com dále uvádí, že chytrým domácnostem jsou v globálu nakloněni spíše muži než ženy – pánové tvoří 58% podíl. Z pohledu měsíčního příjmu vyhledávají inteligentní domácnosti nebo jejich prvky nejvíce vysokopříjmové skupiny lidí, jedním z hlavních důvodů jsou přitom vyšší pořizovací náklady. Co se týče věku, celosvětově více než třetinu uživatelů chytrých domácností tvoří skupina lidí od 25 do 34 let. Tento trend kopíruje i český trh, v loňském roce se do této skupiny řadilo více než 32 % uživatelů. „Lidé v tomto věku s moderními technologiemi prakticky vyrůstali a dospívali, ať už se jednalo o nástup internetu, nebo později chytrých telefonů. Prvky inteligentní domácnosti proto berou jako přirozenou součást, zatímco pro starší generace se jedná spíše o novinku, kterou teprve poznávají,“ doplnil Lubomír Valenta.

Podle průzkumu společnosti Mediasearch jsou nejčastějšími prvky chytrých domácností v Česku regulace tepla a zabezpečení domácnosti. Čeští uživatelé dále uvítají též dálkové ovládání světel, příjezdových bran, garážových vrat nebo stínicí techniky. „Tato varianta je stále oblíbenější. Obzvlášť při propojení stínění a systému vytápění lze za rok ušetřit za energie až několik tisíc korun. Počáteční investice se tak velmi brzy vrátí,“ uvedl Valenta. Čím dál větší oblibě se těší i ovládání částí domácnosti pomocí mobilního telefonu nebo tabletu. Ve speciálních aplikacích si uživatelé mohou spárovat buď jen několik jednotlivých prvků, nebo komplexně ovládat celý dům či byt. Díky možnému připojení celé řady spotřebičů k wi-fi tak člověk může regulovat téměř jakoukoliv část domácnosti na libovolnou vzdálenost.

Společnost LOMAX & Co s.r.o.

Historie firmy LOMAX sahá až do roku 1992, kdy nastartovala svoji činnost v oboru garážové a stínicí techniky. V současnosti je největším českým výrobcem garážových vrat a předním výrobcem předokenních rolet a venkovních žaluzií. V roce 2017 firma úspěšně zavedla vlastní výrobu hliníkových vchodových dveří. Od vzniku společnosti je její vizí být významnou českou firmou, která se výrazně odlišuje od konkurence nejen svými výrobky a službami, ale také maximální péčí o zákazníky a zaměstnance. Předpokladem plnění vize je vysoká odbornost pracovníků, přesná výroba na CNC strojích s využitím nejmodernější techniky a renomovaní dodavatelé komponentů splňující normy a legislativu EU. Produkty LOMAX vynikají spolehlivostí, precizním zpracováním a nadstandardními zárukami.

Společnost Somfy

Společnost Somfy je největším světovým výrobcem a dodavatelem pohonné techniky a řízení pro předokenní rolety, markýzy, žaluzie, interiérové stínění, garážová vrata, vjezdové brány či zastínění zimních zahrad.

Reklamy