88 % Čechů neví, jaké poplatky si banky účtují v zahraničí

  • 54 % výdajů z celkově utracené částky v zahraničí platíme hotovostí dovezenou z domova, 29 % kartou a 17 % výběrem hotovosti z bankomatu
  • 74 % Čechů si do zahraničí veze hotovost směněnou z České republiky, 65 % Čechů využilo v zahraničí platbu kartou, 36 % využilo výběr z místního bankomatu
  • Jenom osmina Čechů alespoň rámcově zná poplatky za výběr hotovosti či platbu kartou v zahraničí
  • 23 % Čechů přiznalo, že před vycestováním ani před návštěvou směnárny si nezjišťovali kurzy
  • Průměrná denní útrata je 1 350 korun. Nejvyšší útratu mají lidi ve věku 40–44 let, a to 1 612 korun
  • 12 % Čechů nemělo na poslední dovolené cestovní pojištění a 31 % nemělo úrazové pojištění

Praha 28. června 2018 – Více než polovinu (54 %) z celé útraty v zahraničí platí Češi hotovostí dovezenou z domova, 29 % zaplatí kartou a 17 % si vyberou z bankomatu v zahraničí. Denní výdaje na místě jsou na rodinu v průměru 1 350 korun. Dle průzkumu, který si nechala zpracovat platební společnost Twisto, je důvodem dominující hotovosti strach z nefunkčnosti karty, vysokých poplatků a nevýhodných kurzů. Jak průzkum ukazuje, Češi opravdu poplatky neznají. Alespoň částečně popsat poplatek za platbu kartou v zahraničí umí jenom každý osmý Čech, tedy 12 %. Průzkumu, který pro Twisto realizovala renomovaná agentura Perfect Crowd, se na počátku června zúčastnilo 619 respondentů.

Cílem průzkumu bylo zjistit platební návyky Čechů v zahraničí a ověřit si, do jaké míry platí kartami a jaké mají informace o případných poplatcích. „České banky si typicky ke každé platbě v zahraničí účtují skrytý poplatek v řádu jednotek procent, což, jak průzkum ukázal, většina Čechů neví. Jenom každý zhruba osmý dotazovaný uměl popsat, jak poplatek za platbu kartou vypadá. Banky fakt, že si poplatky účtují, bedlivě skrývají. V Twistu bojujeme proti skrytým poplatkům, proti vykradení bankovních účtů vlivem zneužití karty a proti netransparentnosti bank, proto si s Twisto Premium žádná procenta v zahraničí neúčtujeme, okamžitě po platbě vidí zákazník notifikaci o výši platby i informaci, kolik oproti běžné bankovní transakci ušetřil, dále pak je možné v mobilní aplikaci kartu bez problému zablokovat v případě jejího zneužití. V případě zneužití karty v zahraničí, které se stalo pěti procentům dotazovaných, je výhoda, že Twisto karta není navázána na bankovní účet. Tímto průzkumem chceme na praktiky bank ve vztahu k zatajovaným poplatkům upozornit,“ říká k datům Michal Šmída, zakladatel a CEO Twista.

K platbám kartou v zahraničí jsou více nakloněni muži a méně se bojí případné nefunkčnosti karet či poplatků. 45 procent žen se obává, že karta nebude v zahraničí fungovat, tuto obavu s nimi sdílí 37 % mužů. Vysokých poplatků se obává 43 % žen, v případě mužů to je 36 %. Nevýhodného kurzu se bojí 36 % žen a vedle toho jenom 29 % mužů.

Směnárnu před odjezdem navštíví 74 % Čechů, častěji ženy

Z hotovostí ze směnárny vycestuje do zahraničí 74 % Čechů, 19 % přiznává, že před směnou si nijak neověřuje výhodnost kurzu. Alespoň jednou za dovolenou kartu pro platbu využije 65 % dotazovaných a  Češi také často vozí měnu, jež jim zůstala z poslední dovolené, aby si ji směnili v místní směnárně, toto dělá 21 %.

Další otázkou Twisto zjišťovalo, zda Češi vědí, co vybrat na platebním terminálu, když se jich zeptá, zda chtějí rovnou přepočítat částku do českých korun, nebo zda chtějí platbu zadat v místní měně. „Polovina dotazovaných správně volí platbu v místní měně. V případě, že zákazník zvolí rovnou přepočet do českých korun, bude mu převeden dle kurzu obchodníka, který má často podstatně horší kurzy než banky, takže to rozhodně nedoporučuji,“ radí Šmída.

6 % Čechů nikdy neřeší cestovní pojištění, na poslední dovolené se nepojistilo 12 % dotazovaných

Součástí průzkumu byly také dotazy věnované pojištění. Nejvíce (57 %) lidí řeší pojištění online, čtvrtina v pobočce a jenom 12 % lidí má celoroční pojištění a 6 % přiznává, že se nikdy nepojišťují. Následně ovšem každý osmý (12 %) přiznal, že na poslední dovolené vůbec neřešil cestovní pojištění a třetina vycestovala bez úrazového pojištění, ukázal průzkum. „Považujeme za nezodpovědné vycestovat do zahraničí bez pojištění. I proto jsme s naším partnerem, pojišťovnou UNIQA, dali k účtům Twisto Premium celoroční pojištění pro celou rodinu,“ komentuje Šmída.

Více o Twisto

Twisto je FinTech služba, jejímž cílem je ulevit lidem od každodenních starostí s placením a účty tak, aby si mohli nechat jen to lepší z peněz. Twisto začalo v roce 2013 jako nová platební metoda v českých e-shopech. Dnes již služba nabízí ucelený ekosystém plateb s názvem účet Twisto. Ten obsahuje platbu jedním kliknutím v e-shopech, možnost platit faktury a složenky pouhým vyfocením či přeposláním díky funkci SNAP a v neposlední řadě platební kartu s platebním náramkem. V říjnu 2017 získalo Twisto licenci Platební instituce od ČNB. Pilířem Twista je skóringový nástroj Nikita. Pod tímto jménem se skrývá sada algoritmů na bázi strojového učení. Nikita vyhodnocuje kredibilitu a bonitu zákazníků bez nutnosti napojení na registry dlužníků. Nikita je od dubna 2016 oddělena do samostatné společnosti Nikita Engine, s. r. o., a komerčně nabízena českým firmám a bankám. Mezi první zákazníky patří například Alza.cz.

Za Twistem stojí nizozemská ING Group, rakouská pojišťovna UNIQA, investiční skupina ENERN, polský investor Cezary Smorszczewski, finančně-poradenská společnost Partners, Miton, Tomáš Čupr a zakladatel Michal Šmída.

Reklamy