Kulový blesk s datovým centrem: Přestěhováno 50 km kabelů a 10 tisíc konektorů za 42 hodin

Po měsících příprav proběhla v Raiffeisenbank akce „Datový kulový blesk“. Banka během jednoho víkendu přestěhovala polovinu svého IT zázemí z již nevyhovujícího datového centra Vegacom do nejmodernějšího tuzemského objektu DC7.

Akci, která, slovy klasika, proběhne jednou dvakrát za život, bylo potřeba pečlivě naplánovat. Vedle samotného stěhování hardwaru, kterého bylo přes 200 položek, bylo potřeba položit přes 50 kilometrů nových kabelů s více než 10 tisíci konektory.

Samotnému přesunu rovněž předcházelo převedení bankovních aplikací z Vegacomu do druhého datového centra v lokalitě Hráského. Celkem bylo do záložní lokality převedeno 59 z 69 systémů. I během stěhování tak byly klíčové bankovní systémy funkční, včetně všech elektronických kanálů směrem ke klientům. Pobočky ale zůstaly během stěhovacího víkendu zavřené.

Co obnášelo samotné stěhování? Kompletně technici odpojili, zabalili, převezli, rozbalili a zapojili více než 200 kusů techniky od malých serverů až po více jak tunové diskové pole.

Kapacita jako půl milionu disků DVD

Aby omezili riziko poškození při převozu, technika byla umístěna na odpružených paletách a hlídána otřesovými čidly a dále čidly náklonu a teploty. V průběhu transportu na techniku dohlížela také bankovní ochranka. Celkově bylo nutné přestěhovat více než 2 PB (2000 TB) dat, což je kapacita zhruba půl milionu disků DVD.

Po přestěhování a připojení následovalo oživování systému a jeho připojení do sítě. To zabralo celou sobotu. Po otestování diskových polí a serverů následovala replikace dat z druhého datového centra Hráského, aby těsně před půlnocí mohl šéf IT konstatovat, že migrace do DC7 proběhla úspěšně.

V neděli pak následovaly provozní testy. Postupně probíhalo testování napojení poboček Ostrava Avion, Ostrava Tesco, pak Praha Černý most a Eden a dalších. V pondělí pak následovala prubířská ranní špička, která potvrdila, že vše od karetních transakcí po přístup do modrého eKonta běží jak má.

Akce proběhla bez větších problémů i díky tomu, že jí předcházela důkladná příprava včetně cvičného vypnutí opouštěného datacentra. Zázemí DC7 nám umožní obsloužit i ty nejnáročnější klienty a poskytovat širokou škálu nadstandardních služeb,” komentoval operaci Head of IT Operations Tomáš Jabůrek.

Sál jako rodinný domek

Nově využívané datové centrum DC7 je nejmodernější v ČR, a to jak z hlediska energetické efektivity, která dosahuje PUE 1.3, tak i bezpečnosti. Velikost sálu je 116 m2, což je zhruba rozměr menšího rodinného domku. Spotřeba energie odpovídá spotřebě zhruba 350 takových domků. Moderní technologie nového datového centra přitom ale ušetří elektrickou energii, při jejíž výrobě by jinak vzniklo 315 tun CO2 ročně. To představuje absorbční schopnost 29 hektarů lesa.

Na operaci se podílelo 35 lidí z IT, z nichž někteří pracovali nonstop 42 hodin. Podporu zajišťovalo 25 pracovníků dodavatelů a pracovníků datového centra. Testování 65 aplikací provádělo 42 business testerů a nad celou akcí bděli manažeři Call centra, IT managementu a BCM manažer.






 

Reklamy