Bezhotovostní platby strmě rostou, Češi si užívají platební inovace

Praha, 29. srpna 2018 Česká republika zvyšuje náskok v rozšířenosti a oblíbenosti bezhotovostního placení za zboží a služby. Počet terminálů na platební karty u obchodníků se meziročně zvýšil o 44 procent. Počet bezkontaktních transakcí, kdy se jednoduše platí jen přiložením karty, v porovnání s loňskem stoupl o 28 procent. Značný rozmach zažívá i mobilní placení. Češi si také zvykají i na koncerty, festivaly nebo tržiště, kde vůbec nepotřebují hotovost, a užívají si platební inovace ve veřejné dopravě, školství nebo při objednávání jídla v restauracích nebo v divadle.

Šustot bankovek a cinkot mincí slýcháme čím dál méně. Češi mají stále více v oblibě bezkontaktní platby a technologické inovace, zejména pokud jim zjednodušují život a poskytují rychlé, pohodlné a bezpečné placení. V Mastercard vidíme další trend, a tím je digitalizace plateb v mobilu,“ řekl generální ředitel Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku a Rakousko Miroslav Lukeš.

Součet vydaných platebních karet v ČR převyšuje o takřka milion celkový počet obyvatel a více než devět z deseti karet je bezkontaktních, čímž se řadíme k evropské špici. Obdobně je na tom i sousední Slovensko, kde nedávno oslavili desetileté výročí spuštění bezkontaktních plateb. V Evropě je naproti tomu podle průzkumu Mastercard Global Consumer Tracker zastoupení bezkontaktních karet na trhu v průměru jen 63procentní.

Tabulka: On-line průzkum Mastercard Global Consumer Tracker*:

Česko Skupina 5 zemí (Slovensko, Maďarsko, Polsko, Francie, Německo) Širší skupina evropských zemí  a Ruska
Funkce bezkontaktního placení  na kartě 93 % 69 % 63 %
Bezkontaktní placení alespoň jednou týdně 68 % 41 % 41 %

Uživatelů mobilního bezkontaktního placení, ať již jsou to peněženky nebo aplikace Masterpass, NaNákupy a jiné, jsou v Česku statisíce. „Předpokládáme, že počet mobilních telefonů i nositelných zařízení, kterými lze platit, letos dále poroste. K placení lze využívat i náramky či chytré hodinky a zájem o tyto inovativní způsoby registrujeme i v Česku,“ doplnil Miroslav Lukeš.

Budoucností plateb je bezkontaktnost a digitalizace. Pětina Čechů má zájem platit bezkontaktně pomocí chytrých hodinek, náramků, klíčenek a dalších nositelných zařízení, na Slovensku je to dokonce 31 procent lidí. Evropský průměr činí 24 procent. Do roku 2020 bude podle předpokladů společnosti Mastercard až 62 procent nositelných zařízení obsahovat platební funkce.

Mastercard stále více spolupracuje se samosprávami měst a krajů v oblasti Smart Cities, což je koncept postavený na využívání technologií pro zvýšení kvality života, řízení měst a oblastí a jejich udržitelný rozvoj. Pro úspěšnost projektů jsou karty jako dostupný a jednoduchý platební prostředek klíčové. K využívání karet napomáhá i jejich univerzálnost. Mohou totiž sloužit i jako vstupenky do kina nebo do zoo, jízdenky na dopravu nebo osobní průkazky. Vedle úspěšného placení v dopravě, například v Plzni, Karlových Varech, Praze, Liberci nebo Středočeském kraji, se spouštějí i projekty z oblasti školství, sportu nebo služeb pro seniory.

Jednodušeji cestovat veřejnou dopravou mohou od 27. srpna obyvatelé a návštěvníci Prahy a Středočeského kraje díky novému regionálnímu multikanálovému odbavovacímu systému (MOS). Společnost Mastercard byla součástí pracovní skupiny, která pomáhala projekt MOS připravovat. Součástí tohoto konceptu je také nová mobilní aplikace PID lítačka, kde si může cestující zakoupit jednorázový cestovní lístek. „PID Lítačka umožní cestujícím, aby si předplatní kupóny mohli nahrávat nejen na kartu Lítačka, ale nově i na In Kartu nebo bezkontaktní platební karty,“ uvedl ředitel Ropid Petr Tomčík. Mastercard nyní chystá velkou marketingovou kampaň na podporu spuštění této aplikace.

Ke zcela bezhotovostním akcím se přiřadily oslavy 115. výročí legendárního výrobce motorek Harley-Davidson. Na pražské Výstaviště zamířilo přes 110.000 lidí. Speciální edici předplacených platebních karet vydaných ve spolupráci Mastercard a ČSOB v barvách Harley-Davidson si pořídilo přes deset tisíc osob.

Od letošního léta funguje v Praze unikátní a hojně navštěvované bezhotovostní tržiště Manifesto. Samoobslužné pokladny s bezkontaktním placením nově zavedl Aquapalace Praha. V Národním divadle jsou zase k dispozici moderní platební kiosky, pomocí kterých lze bezkontaktně přispět na divadelní provoz nebo si objednat občerstvení na přestávku a vyhnout se tím tradičním frontám.

Stále více se v Česku využívají v elektronické podobě i velmi oblíbené stravenky, které využívá 1,3 milionu osob, tedy bezmála každý třetí zaměstnanec. Podle průzkumu Masterindex téměř desetina z lidí, co stravenky využívají, už platí bezkontaktně formou stravenkové karty. A zhruba polovina uživatelů by přechod z papírové formy na elektronickou uvítala.

Mastercard s firmou FairSoft nyní testují v jedné bratislavské restauraci aplikaci, která umožňuje zákazníkům objednávat a platit za jídlo a pití doslova přímo ze židle s využitím peněženky Masterpass. „Moderní technologie ulehčují lidem každodenní život. Tato aplikace je důkazem, že je možné propojit příjemnost a užitečnost a přinést tak zákazníkům opět něco navíc,“ řekl viceprezident pro mobilní platby a inovace společnosti Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku Richard Walitza.

O společnosti Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, je jednička v oblasti inteligentních, pohodlných a bezpečných plateb. Provozujeme nejrychlejší síť pro zpracování plateb, která propojuje spotřebitele, finanční instituce, obchodníky, vlády a podniky ve více než 210 zemích a teritoriích celého světa. Produkty a řešení společnosti Mastercard ještě více usnadňují, zabezpečují a zefektivňují každodenní obchodní činnosti – například nakupování, cestování, podnikání a hospodaření s financemi. Sledujte nás na Twitteru @MasterCardNews, připojte se k diskusi na CashlessPioneers Blog a přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv v Engagement Bureau.

*Zdroj: Mastercard Global Consumer Tracker in Europe průběžně zjišťuje trendy plateb ve 23 zemích. Tento průzkum se provádí pomocí on-line prostřednictvím výzkumných panelů mezi respondenty ve věku 18 až 64 let, kteří buď vlastní platební kartu, nebo mají bankovní účet.
Širší skupina: Rakousko, Belgie, Bulharsko, Chorvatsko, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Německo, Řecko, Maďarsko, Irsko, Izrael, Itálie, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Rusko, Srbsko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Velká Británie, Ukrajina.

V textu jsou využita i data Sdružení pro bankovní karty a ČSOB.  

Reklamy