Praha 2. října – Nejvíce navštěvovaným městem světa zůstal v aktuálním žebříčku Global Destination Cities Index sestaveném společností Mastercard thajský Bangkok, v němž strávilo během roku alespoň jednu noc 20,1 milionu turistů. Na dalších místech skončily Londýn s 19,8 milionu a Paříž s 17,4 milionu návštěvníků. Praha byla na 26. místě s 6,6 milionu osob. Žebříček zahrnuje 162 oblíbených turistických destinací.
Přední příčky Bangkoku, Londýna a Paříže podtrhují význam existence rozsáhlé infrastruktury, příležitostí k obchodu i zábavě a živé místní kultury. Vzhledem k dobrému stavu světové ekonomiky není překvapením, že deset nejnavštěvovanějších měst světa, s výjimkou Soulu, zaznamenalo v roce 2017 meziroční zrychlení nárůstu počtu nocujících návštěvníků. Předpověď pro rok 2018 počítá s dalším růstem na všech frontách, přičemž se očekává, že nejvyšší příčku v tomto ohledu obsadí Istanbul.
V případě Prahy studie očekává za rok 2018 růst počtu přenocujících zahraničních návštěvníků o 2,6 procenta na zhruba 6,7 milionu, což představuje výrazné zpomalení předchozího růstového tempa. Za rok 2017 přenocovalo v hlavním městě Česka meziročně o 7,2 procenta lidí více.
Ne všechna města jsou si však rovna, pokud se jedná o to, kolik turisté místní ekonomice přinesou peněz. V hodnocení podle průměrné útraty nocujících návštěvníků si první příčku nadále drží Dubaj s útratou ve výši neuvěřitelných 537 USD na den, tedy v přepočtu asi 11 700 Kč. Do první desítky se tentokrát dostalo i několik nováčků: saúdskoarabská Mekka, debutující hned na druhé příčce, španělská Palma de Mallorca a thajský Phuket. V případě Prahy činí denní útrata 151 USD, tedy v přepočtu přibližně 3290 Kč.
Top 10 nejnavštěvovanějších měst světa | ||||
Počet nocujících mezinárodních návštěvníků v roce 2017 | Předpověď růstu pro rok 2018 | Průměrná délka pobytu | Průměrná denní útrata (v USD) | |
1.Bangkok | 20,05 milionu | 9,6 % | 4,7 noci | 173 |
2.Londýn | 19,83 milionu | 3,0 % | 5,8 noci | 153 |
3.Paříž | 17,44 milionu | 2,9 % | 2,5 noci | 301 |
4.Dubaj | 15,79 milionu | 5,5 % | 3,5 noci | 537 |
5.Singapur | 13,91 milionu | 4,0 % | 4,3 noci | 286 |
6.New York | 13,13 milionu | 4,1 % | 8,3 noci | 147 |
7.Kuala Lumpur | 12,58 milionu | 7,5 % | 5,5 noci | 124 |
8.Tokio | 11,93 milionu | 1,6 % | 6,5 noci | 154 |
9.Istanbul | 10,70 milionu | 19,7 % | 5,8 noci | 108 |
10.Soul | 9,54 milionu | 6,1 % | 4,2 noci | 181 |
… 26.Praha | 6,55 milionu | 2,6 % | 2,5 noci | 151 |
„Mezinárodní cestovní ruch má zásadní význam pro celou řadu měst a jejich ekonomiku a obohacuje tak stejnou měrou životy návštěvníků i místních obyvatel. S pomocí agregovaných a anonymních dat se snažíme s městy připravit základ pro lepší rozhodování a inovace, díky kterým se zlepší nabídka pro turisty, ale zároveň se neomezí život stálých obyvatel. Také s městy spolupracujeme na přípravě jedinečných zážitků pro stálé obyvatele i turisty, které představují město novým pohledem. Takové zážitky jsou k dispozici i v Praze díky jeho zapojení do celosvětového zážitkového programu Priceless Cities. Zážitkový mix exkluzivní nabídky Priceless Prague zahrnuje oblasti kultury, historie, gastronomie, módy, zábavy nebo sportu a od počátku přitahuje velkou pozornost návštěvníků i obyvatel hlavního města,“ uvedl generální ředitel Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku a Rakousko Miroslav Lukeš.
Další turisticky zajímavá místa v Evropě | ||||
Počet nocujících mezinárodních návštěvníků v roce 2017 | Předpověď růstu na rok 2018 (%) | Průměrná délka pobytu | Průměrná denní útrata (v USD) | |
Řím | 7,17 milionu | 4,4 % | 2,8 noci | 155 |
Budapešť | 5,67 milionu | 8,7 % | 4,9 noci | 103 |
Vídeň | 5,55 milionu | 3,5 % | 2,3 noci | 157 |
Berlín | 5,10 milionu | 2,6 % | 2,7 noci | 232 |
Lisabon | 4,94 milionu | 7,4 % | 2,6 noci | 163 |
Mnichov | 3,54 milionu | 3,4 % | 2,2 noci | 232 |
Atény | 2,76 milionu | 7,0 % | 2,2 noci | 73 |
Brusel | 2,44 milionu | 5,5 % | 1,9 noci | 367 |
Varšava | 1,45 milionu | 4,5 % | 1,9 noci | 261 |
Bukurešť | 1,29 milionu | 2,7 % | 1,6 noci | 210 |
Ať již lidé cestují za obchodem nebo zábavou, mohou těžit z toho, že Mastercard spolupracuje s celou řadou partnerů, včetně organizací cestovního ruchu, odborů rozvoje měst, bank a obchodníků a společně se snaží:
-
- rozpoznávat řešení možných potíží prostřednictvím škálovatelných řešení digitální inkluze a hospodářského rozvoje. Společnost Mastercard nedávno spustila celosvětovou platformu City Possible určenou pro města, výzkumné instituce a organizace soukromého sektoru, která jim umožňuje řešit společné problémy vzájemnou spoluprací.
- zjednodušit přístup k významným komunálním službám, jako je veřejná doprava. Ve více než stovce měst včetně Prahy mohou obyvatelé i návštěvníci používat bezkontaktní platební karty Mastercard, které jsou již zvyklí mít běžně při sobě, při cestování vlaky a autobusy.
- nabízet jedinečné prožitky v pohostinství, zábavě i při nakupování ve 42 městech světa zařazených do programu Priceless Cities, mezi něž patří od roku 2017 i Praha.
O žebříčku Mastercard Global Destination Cities Index
Žebříček Mastercard Index of Global Destination Cities řadí města podle počtu zahraničních nocujících návštěvníků a zahraničních útrat těchto návštěvníků v jednotlivých destinacích v průběhu roku 2017. Žebříček také obsahuje předpověď růstu počtu návštěvníků pro rok 2018. Údaje o příjezdech nocujících návštěvníků ze zahraničí do každého ze 162 měst zařazených do žebříčku a o jejich výdajích index odvozuje na základě veřejných dat. Předpovědi vycházejí z váženého průměru národních předpovědí pro cestovní ruch a ze skutečných měsíčních údajů pro rok 2018 na úrovni jednotlivých destinací, jež jsou k dispozici do posledního měsíce před zveřejněním žebříčku. Žebříček a související zprávy nevycházejí z objemů transakcí nebo údajů o transakcích společnosti Mastercard.
O společnosti Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, je jednička v oblasti inteligentních, pohodlných a bezpečných plateb. Provozujeme nejrychlejší síť pro zpracování plateb, která propojuje spotřebitele, finanční instituce, obchodníky, vlády a podniky ve více než 210 zemích a teritoriích celého světa. Produkty a řešení společnosti Mastercard ještě více usnadňují, zabezpečují a zefektivňují každodenní obchodní činnosti – například nakupování, cestování, podnikání a hospodaření s financemi. Sledujte nás na Twitteru @MasterCardNews, připojte se k diskusi na CashlessPioneers Blog a přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv v Engagement Bureau.
Pro další informace kontaktujte: Tomáš Zimmermann, mobil: 731 68 99 97, e-mail: tomas.zimmermann@bisonrose.cz