Češi pochybují o označení BIO a fair trade. Až 80 % si ale myslí, že značkám lež stejně projde

Tisková informace, Praha, 15. 10. 2018 – Téměř polovina Čechů věří, že výrobky jsou záměrně vyráběny tak, aby se po skončení záruční lhůty pokazily (42 %), stejně tak, že BIO certifikáty uvedené na obalu nejsou pravdivé (58 %). Vyplynulo to ze společného průzkumu agentur NMS Market Research a PR.Konektor. Podobně jako BIO značky dopadlo neslavně i označení fair trade, kterému nevěří 56 % dotázaných. Až 80 procent lidí si navíc myslí, že značkám projde, když zákazníkům neříkají pravdu, jinak je ale důvěra ve značky obecně vysoká (67 %). Podle Rostislava Starého z agentury Konektor Social, potvrzují výsledky nutnost pracovat dlouhodobě s reputací značky.

Obecně se ale důvěra lidí ve značky za posledních pět let příliš nezměnila, tak to alespoň uvedlo 42 procent ze všech dotázaných, u čtvrtiny pak dokonce vzrostla. Nejvíce důvěřujeme značkám z oblasti domácích spotřebičů (81 %), automobilového průmyslu (80 %) a elektroniky (77 %). U posledně jmenovaných důvěra zákazníků neklesá ani po mediálně známých kauzách (Apple má za sebou skandál se snižováním výkonosti iPhonů a největší konkurent Samsung problémy se vznícením baterií u svého modelu Note 7).

„Elektronika a automobilový průmysl se mohou zdát jako neotřesitelné oblasti – i přes jeden z největších skandálů historie automobilismu ve formě Dieselgate automobilkám věří drtivá většina z nás. Stejně je to s Applem a kauzou, že cíleně zpomaluje starší iPhony, ale i tak jich prodá rekordní množství kusů. Tyto značky dlouhodobě pracují na své image, kterou otřese opravdu máloco. Ne každý brand však volí podobný přístup, ne každý brand tak má šanci být vnímaný jako důvěryhodný leader, kontroverzní publicitě navzdory,“ uvedl Starý. „Příkladem nám může být třeba Bubble Tea a kauza se složením jejich nápojů. Sázka na prakticky jedinou formu budování brandu skrze influencery se nakonec ukázala být ne příliš šťastnou cestou a značka tím silně utrpěla,“ vysvětluje Starý. U respondentů se po kauze vztah ke značce zhoršil (31 %), výrobky omezilo nebo úplně přestalo nakupovat 30 % dotázaných.

Dodržování férových pravidel patří mezi další oblasti, ve kterých Češi značkám příliš nevěří. Například tomu, že brandy dodržují zásady společenské odpovědnosti (CSR programy) nedůvěřuje 63 procent z dotázaných. Více než polovina respondentů (58 %) nevěří u výrobků označení BIO, podobně to dopadlo i s na obalu uvedenými fair-trade zásadami, kterým nevěří 56 procent Čechů.

Češi ale podle průzkumu na značky přehnaně netrpí. Výběr mezi nimi je pro lidi důležitý zejména v případě větších investic. „Pro zákazníky je rozhodování mezi značkami vůbec nejdůležitější při výběru automobilů, kde hraje brand klíčovou roli pro 35 procent dotázaných, u bankovních institucí jsme na 33 procentech. To potvrzuje, že se lidé u dlouhodobějších investic více zaměřují na známé značky, které jim evokují kvalitu,“ říká Kamil Kunc, Client Service Manager agentury NMS Market Research. „Poměrně překvapivým zjištěním je, že pro 32 procent lidí není značka důležitá při výběru oblečení,“ dodává.

O PR.Konektoru

PR.Konektor patří mezi přední public relations agentury v České republice. Při vytváření komunikačních strategií klade důraz na integraci komunikace, tedy smysluplné využití všech dostupných komunikačních kanálů. PR.Konektor klientům zajišťuje kreativní produktovou i korporátní komunikaci s důrazem na reputační management a společenskou odpovědnost. Mezi nejvýznamnější klienty agentury patří Milka, Česká spořitelna, Stock, Airbnb nebo Sazka. Během svého dlouholetého působení na českém trhu získala agentura ocenění z českých (Česká cena PR, Zlatý středník) i mezinárodních (SABRE Awards, European Excellence Awards) oborových soutěží. Díky pobočce na Slovensku a členství v globální síti Eurocom Worldwide pomáhá klientům i v zahraničí.

O NMS Market Research

Již od roku 1999 pomáháme svým klientům – zpravidla největším hráčům na trhu – zlepšovat zákaznický servis, nabízet lepší produkty a získávat nové zákazníky. Kromě centrály v Praze máme pobočku i na Slovensku, průzkumy však poskytujeme také v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Jsme členem organizací SIMAR (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění) a ESOMAR (světová organizace pro výzkum veřejného mínění a marketingový výzkum).

 

Reklamy