Ekologická stopa ovlivňuje výběr vánočních dárků. Dárky z internetu platí kartou už dvě třetiny lidí

  •    34 % Čechů neřeší udržitelnost vánočních dárků
  •      29 % plánuje věnovat svým blízkým ručně vyrobený dárek
  •      Dvě třetiny nakupují dárky na internetu a jenom 67 % je platí na internetu kartou
  •      48 % lidí si Vánoce spojuje se šílenstvím, 56 % s pohádkami a 23 % se stresem
  •      Kapra na štědrovečerní večeři má méně než polovina domácností

Stejně jako se svět zaobírá přemírou plastů v oceánech a v kavárnách pomalu ubývají brčka do pití, zajímá ekologická udržitelnost Čechy také při nakupování vánočních dárků. Zjistil to průzkum, který si v říjnu nechala vypracovat společnost Twisto. Ta nabízí platební aplikaci s kartou Mastercard a procesy kolem placení významně zjednodušuje. Podle Twista udržitelnost při nákupech darů aktivně vyhledává 13 % Čechů, zastoupených převážně věkovým rozmezím 18–44 let s vysokoškolským vzděláním. Necelá polovina (49 %) lidí nicméně ekologickou variantu zvolí, pokud má na výběr. A pouze třetina (38 %) ji pak podle svých slov neřeší vůbec. Vánoce bez dárků zažijí jen 4 % oslovených a 29 % věnuje svým blízkým alespoň jeden ručně vyrobený dárek. Průzkum pro Twisto zpracovala společnost Behavio Labs, probíhal online a zúčastnil se jej reprezentativní vzorek 650 lidí.

“Češi podle průzkumu udržitelnost dárků začínají řešit, a více se o ni zajímají ženy než muži. Průzkum nám nicméně pomohl lépe nahlédnout pod pokličku i jiných nákupních zvyklostí před Vánoci,” říká Michal Šmída, zakladatel a CEO společnosti Twisto, která mimo jiné umožňuje nakupovat v e-shopech s platbou až po doručení a prohlédnutí zboží. “Nejzajímavější zjištění pro nás je, že již dvě třetiny Čechů nakupují alespoň část dárků na internetu. Roste také důvěra v internetové platby, kdy platit kartou online vyloženě odmítá pouze třetina dotázaných – 67 % lidí plánuje část dárků platit právě online kartou. Mezi Čechy se také stále drží ve zbytku světa prakticky vyhynulá dobírka, tu při nákupu alespoň jednoho dárku zvažuje využít 37 % lidí,” dodává Šmída.

Doručení domů boduje, zbytek odradí poštovné a čekání

Z průzkumu dále vyplývá, že většina nakupujících si nechává objednaný dárek doručit (76 %), Zatímco jen 24 % si ho vyzvedne osobně. Ty, kteří si dárky spíše vyzvedávají, odradí od doručení nejčastěji vysoké poštovné (69 %), polovinu pak čekání na kurýra během dne (56 %), čtvrtinu délka čekání na dodávku (27 %) a pětina chce dárek nejdřív vidět osobně (18 %). Dopravci nedůvěřuje 13 % dotázaných.

Ženy a starší nakupují dříve, utratíme v průměru do 7 tisíc

“Není ani velkým překvapením, že obchodní centra praskají ve švech zejména několik dní před Vánoci. 13 % lidí přiznává, že dárky nechává na poslední chvíli,” říká Michal Šmída. Nejvíce lidí (37 %) shání dárky během prosince. Průběžně během roku nakupují lidé spíše málo (jen 16 % ze všech oslovených respondentů), a pokud ano, jde spíše o ženy (20 % žen oproti 12 % mužů). Ženy nakupují dříve než muži, starší dříve než mladší ročníky. Loni průměrně člověk za všechny dárky dohromady utratil do 7 tis. Kč (6 659 Kč, tj. 512 Kč za dárek), letos lidé plánují obětovat téměř o stokorunu více.

Více o Twisto

Twisto je platební aplikace spojená s kartou Mastercard, která přináší moderní způsob placení. Díky Twisto účtu mohou uživatelé platit internetové nákupy na jedno kliknutí, složenky a faktury hradit jejich vyfocením v mobilní aplikaci a kdekoliv jinde využít k placení Twisto kartu nebo speciální platební náramek. Navíc s nejvýhodnějším kurzem pro platby v zahraničí. Všechny nákupy Twisto agreguje v přehledné mobilní aplikaci a zákazník je pohodlně uhradí najednou na konci měsíce. Více informací na ​www.twisto.cz​.

Reklamy