Nový motor pro českou ekonomiku? Digitalizace může zdvojnásobit růst produktivity a zvýšit HDP až o 26 miliard EUR ročně

Česká ekonomika v uplynulých dvou letech rostla rychlým tempem 3,4 % ročně. Hlavní zdroje tohoto růstu, jako je vysoká zaměstnanost a zvyšování počtu pracovních hodin na zaměstnance, ovšem naráží na své limity. Novým motorem růstu produktivity je podle studie společnosti McKinsey The rise of Digital Challengers – Perspective on the Czech Republic právě digitalizace. Srovnáme-li krok se zeměmi západní a severní Evropy, zdvojnásobí do roku 2025 česká digitální ekonomika svůj podíl na HDP z 8 na 16 %. To představuje dodatečné HDP ve výši 26 miliard EUR ročně. Růst HDP by se tím urychlil o téměř jeden procentní bod. Pokud Česká republika využije svých dobrých předpokladů pro rychlou digitalizaci, může mít do roku 2025 jednu z nejpokročilejších ekonomik v Evropě.

  • Podíl digitální ekonomiky na HDP je již dnes v ČR vyšší (8 %) než u pěti největších zemí EU (7 %)
  • Naše digitální ekonomika také roste rychleji než v EU5 (6,6 % oproti 3,1 % ročně)
  • 52 % pracovních aktivit může být v Česku automatizováno stávajícími technologiemi
  • Ne všechny technologie se hned uplatní – ve středním scénáři bude do roku 2030 zautomatizováno 1,1 mil. pracovních míst
  • Finanční sektor, ICT a průmysl jsou v ČR digitalizované více, než je průměr EU
  • Nejméně digitalizované jsou veřejný sektor a doprava
  • Česká republika musí podpořit podnikatelskou orientaci ICT absolventů, školení zaměstnanců v pokročilých IT dovednostech, urychleně digitalizovat veřejnou správu, či více zapojit venture kapitál
  • Spolupráce s ostatními středoevropskými zeměmi může ČR pomoci lépe hájit zájmy své digitální ekonomiky na úrovni EU

Tradiční zdroje růstu se vyčerpávají

Česká republika od roku 1990 zažívá značný ekonomický růst. HDP na obyvatele za posledních dvacet let vzrostl o 62 % a díky tomu doháníme západní Evropu. „Za ekonomickým růstem v posledních dvaceti letech stál tradiční průmysl, dynamický vývoz, investice ze zahraničí, výhodná cena práce a také dotace z fondů Evropské unie,“ říká Tomáš Karakolev, Senior Expert McKinsey. Tyto tradiční zdroje však podle studie naráží na limity. V Česku se jedná především o trh práce. „Bez nového impulzu, který zvýší produktivitu práce, můžeme v budoucnosti přijít skoro o třetinu růstu HDP,“ dodává Karakolev. Nový zdroj ekonomického růstu vidí autoři studie v digitalizaci, ve které se můžeme dostat na přední místa v Evropě, zautomatizovat velkou část práce a tím vyřešit omezení, na která nyní narážíme.  

Česká digitální ekonomika vévodí regionu

Česká republika má podle studie výhodu díky otevřenosti trhu, nadprůměrnému podílu IT absolventů, stále ještě dobré úrovni základního a středního školství i široké dostupnosti digitální infrastruktury. Česká digitální ekonomika se na HDP podílí ze 7,8 %, což je již dnes více než 6,9 % u pětice největších zemí EU (tj. Německo, Francie, Velká Británie, Itálie a Španělsko). Naše digitální ekonomika také roste rychleji než v EU5 (6,6 % oproti 3,1 % ročně) a značně předbíhá ekonomiku tradiční. Zároveň se tím ČR řadí na špici středoevropského regionu, v němž podíl digitální ekonomiky na HDP dosahuje 6,5 %.

Mimořádný prostor pro automatizaci

„V současné době existují technologie, které v Česku umožňují automatizaci 52 % pracovních aktivit. Patříme tak mezi země s největším prostorem pro automatizaci na světě. Do roku 2030 bude 24 % pracovních činností automatizováno, což odpovídá cca 1,1 mil. pracovních míst,“ říká Dan Svoboda, Managing Partner McKinsey. Digitalizace podstatně změní charakter potřebných dovedností v ekonomice. „Ti, jejichž práce bude zautomatizována, si najdou novou práci. Dopad na zaměstnanost a celkovou produktivitu bude záviset na jejich připravenosti a struktuře ekonomiky,“ doplňuje Svoboda.

V digitalizaci vedou ICT a finanční služby, zaostává veřejný sektor a doprava

Ve většině odvětví Česko v míře digitalizace značně předstihuje ostatní země v regionu. V sektoru finančních služeb či výroby dokonce v tomto směru předčí i nejvýkonnější ekonomiky v EU. Nízkou úroveň digitalizace pak vykazuje veřejný sektor včetně zdravotnictví, školství i státní správy. Právě státní správa má však podle studie značný potenciál automatizace (43 % pracovních míst). „I přes řadu investic do IT systémů není český e-government uživatelsky přívětivý a integrovaný. Také proto Češi aktivně využívají služeb e-governmentu nejméně z EU po Italech,“ říká Dan Svoboda.

Češi zaostávají v pokročilých digitálních dovednostech

„Začnou-li firmy postupně využívat svůj automatizační potenciál a zapojovat digitální technologie, vzroste také poptávka po IT expertech, programátorech nebo vědeckých výzkumnících. Stejně tak se mnohem silněji projeví potřeba rozvíjet tyto technologické dovednosti i u současných zaměstnanců. Podle našich výpočtů do roku 2030 poptávka po technologických dovednostech vzroste o více než 50 %,“ říká Michal Skalský, Partner & Leader of Digital McKinsey CEE. Nicméně v pokročilých digitálních schopnostech česká populace výrazně zaostává za digitálními šampiony EU, obzvláště ve věkové skupině nad 35 let.

Jak uspět v digitální budoucnosti?

K tomu, aby se Česká republika stala jednou z nejpokročilejších digitálních ekonomik Evropy, musí spolupracovat stát, firmy i jednotlivci. Je třeba vyřešit řadu „domácích úkolů“, jako je například podpora podnikatelské orientace ICT absolventů, větší zapojení firem do školení zaměstnanců v pokročilých IT dovednostech, urychlená a uživatelsky přívětivá digitalizace veřejných služeb, zlepšení nejhorších oblastí institucionálního prostředí, pracovního trhu a zdanění a podpora většího zapojení venture kapitálu.

ČR může získat posílením spolupráce s ostatními středoevropskými zeměmi, které řeší podobné problémy. Tato spolupráce pomůže ČR lépe hájit zájmy své digitální ekonomiky na úrovni EU.

_____________________________________________________________________________________________________

O studii

Tato zpráva je součástí širšího výzkumu potenciálu digitální ekonomiky ve střední a východní Evropě. Ve zprávě z listopadu 2018 „The rise of Digital Challengers: How Digitazition can become the next growth engine for Central and Eastern Europe“ se McKinsey & Company věnovala pohledu na regionální úrovni, k němuž se nyní přidávají další zprávy za jednotlivé země: Českou republiku, Maďarsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko. Studie je ke stažení zde.

O společnosti McKinsey & Company

McKinsey & Company je globální společností, která poskytuje konzultační služby managementu v soukromém, veřejném i neziskovém sektoru. Svým klientům pomáhá zavádět významná a trvalá zlepšení výkonnosti a realizovat jejich nejdůležitější cíle. Společnost McKinsey & Company staví na téměř stoletých zkušenostech, k nimž v uplynulém desetiletí přidala široké spektrum nových dovedností a schopností, důležitých pro úspěch v digitální budoucnosti. Například oddělení McKinsey Digital & Analytics se věnuje transformacím podniků s využitím digitálních technologií. McKinsey & Company kombinuje inovace s hlubokou znalostí různých oborů, technologií a metod zpracování dat, a tím pomáhá klientům uspět v digitální éře. 

O pražské pobočce McKinsey & Company

Pražská pobočka McKinsey & Company se může pochlubit jedinečným mixem talentovaných lidí, inovativních nápadů, manažerskými zkušenostmi a dlouholetými vztahy s předními českými a slovenskými institucemi. Od svého založení roku 1994 se rozrostla na velkou pobočku, její lidé však k sobě mají stále blízko a udržují si podnikatelského ducha. Pražská pobočka McKinsey & Company pracuje i pro bono na palčivých problémech české a slovenské společnosti: například řešila, jak radikálně zlepšit výstupy základního vzdělávání v České republice. Pomohla také vychovat řadu lídrů z podnikatelských i společenských kruhů v České republice a na Slovensku. 

Kontakt pro média: Tereza Skácalová, tereza.skacalova@amic.cz, +420 778 542 468

Reklamy