Praha, 27. listopadu 2018 – Od ledovce Rhôny přes kávové plantáže v Kolumbii, pouště v Maroku až po thajské lesy – to vše zachytila fotografka Ami Vitale. Šest instalací přírodního umění, které nám formou skvělých projektů pro zalesňování Země, ochranu biodiversity či přeměnu průmyslových ploch na zelené oblastim přináší dobré zprávy pro naši planetu.
Mezi nejvyššími vrcholky švýcarských Alp je k vidění nádherný portrét dvou dětí, které vypadají, že jsou chránění proti chladu a před tajícím ledovcem Rhôny geotextilní dekou.
Mezitím v Keni, velké plachty instalované na plavidle v zálivu Gazi, vypadají jako mangrovník a ledňáček na jednom obraze s ostatními vodními živočichy a lesní zelení.
V Kolumbii je Maria Paula, mladá dívka ležící v trávě, ztvárněna do obrazu o velikosti osm tisíc metrů čtverečních. Dívka svými rukami chrání kávovou rostlinku, což symbolizuje touhu starat se o svou vlastní budoucnost a své okolí jako celek.
A pokud se vydáte do thajských lesů, možná zahlédnete hrdou ženu ztvárněnou na plátu plexiskla spojenou se stromy a jejich listy.
V Belgii je impozantní nástěnná malba oslavující znovuzrození města Genk, bývalé průmyslové a uhelné oblasti, která díky novému cyklu trvale udržitelného rozvoje znovu přivítala včelí populaci.
A konečně v Maroku, dvě obrovské ruce překrývající 37 tisíc čtverečních metrů, vytvořené hráběmi a pomocí 36 tun štěrku, symbolicky přispívají k zavlažování pouště.
Těchto šest uměleckých instalací umístěných do prostředí lesů, pouští, ledovců a měst je zobrazeno v kalendáři Lavazza pro rok 2019 s názvem “Dobro na Zemi”. Fotografie od Ami Vitale dokumentují přírodní umění od umělců, jako je Hula (Švýcarsko), Mantra (Keňa), Saype (Kolumbie), Gomez (Thajsko), Millo (Belgie) a Gerada (Maroko). Jinými slovy, představují chvályhodné projekty pro zalesňování, ochranu biodiverzity a přeměnu průmyslových ploch na zelené oblasti, které jsou globálně spojeny s programem United Nations Environment Programme (UNEP). Již 27. vydání kalendáře Lavazza bylo zrealizováno s kreativním vedením reklamní agentury Armando Testa.
“V kalendáři Dobro na Zemi se příroda stává uměním, aby inspirovala k respektování životního prostředí. Současné umění je zakomponováno do přírody, originální směsi příběhů vyprávěných prostřednictvím fotografií od Ami Vitale a dalších děl od mezinárodně známých umělců,“ vysvětluje Francesca Lavazza, kurátorka Lavazza kalendáře a členka představenstva společnosti. „Dnes máme velkou potřebu pozitivního umění, které zanechává stopu, inspiruje lidi a povzbuzuje svědomí. Proto pozitivní umění kalendáře Dobro na Zemi vystupuje proti jednosměrnému vnímání Země jako „nemocného pacienta“ a místo toho si vybírá příběhy o ctnostném chování a obnově životního prostředí. Doufáme, že toto umění bude mít vliv na chování lidí, zejména na mladé, a bude je inspirovat k tomu, aby chránili naši planetu.
Fotografka. Deset let po legendární Annie Leibovitz jsou fotografie v Lavazza kalendáři opět dílem ženy, skvělé fotografky Ami Vitale. Americká fotografka, spolupracující s National Geographic, je šestinásobnou držitelkou ceny World Press Photo. Její jedinečnou schopností je popsat a zprostředkovat krásu přírody. „Po vyprávění příběhů o naší lidskosti ve válce, chudobě a zdraví ve více než 100 zemích mě napadlo, že výsledek všech těchto příběhů vždy měl dopad na přírodu. Ztráta jedné části přírody má dopad na nás všechny. Jako fotografka přírody si uvědomuji, že čím více ji dokumentuji, tím více dokumentuji i lidské životy. Dnes používám přírodu jako kontrast k vyprávění o našem domově, budoucnosti a našem směřování. Například vyhynutí určitého druhu vytváří domino efekt, který má vliv na ostatní zvířata a lidstvo,“ říká Ami Vitale. „Jsem nadšená, že umění se stává nedílnou součástí projektu Dobro na Zemi. My přírodu potřebujeme k přežití, příroda nás ne. Ve světě se 7 miliardami lidí se musíme začít považovat za součást krajiny. Náš osud je spojen s osudem přírody.“
Projekt Dobro na Zemi. Šest přírodních uměleckých instalací vytvořených umělci, kteří používají pouze techniky s nulovým negativním dopadem na krajinu a ekosystémy, je inspirováno šesti projekty, které jsou dobré pro naši planetu a byly identifikovány společností Lavazza, United Nations (OSN) a Programem pro životní prostředí (Environment Programme) – bílé geotextilní deky, které se využívají ve Švýcarsku proti tajícímu ledovci; tisíce mangrovníků, které se v Keni vysévají k absorbování oxidu uhličitého a chrání místní komunity od záplav a tsunami; kávové plantáže, ze kterých jsou opět úrodná pole a vzkvétající udržitelné farmy v Kolumbii; rekultivace a regenerace volně žijících druhů v Thajsku; včelařské hotely v nových zahradách města Genk v Belgii či zelené pásmo v Maroku, kde se používají inovativní systémy poháněné čistou energií k ochraně města před písečnými bouřemi.
Jazyk. Ambiciózní výzva obsažená v kalendáři Lavazza 2019, která vznikla pod kreativním vedením Armando Testy, je mluvit s mladými lidmi pomocí vizuálně inovativního komunikačního jazyka, povzbuzovat svědomí a převracet myšlenky, že „dobrá zpráva je žádná zpráva“. Dobro na Zemi vytváří rovnováhu mezi přírodním a fotografickým uměním. Kalendář tak v rámci projektu vypráví 12 příběhů prostřednictvím skvělých fotografií,“ řekla Michele Mariani, výkonná ředitelka společnosti Armando Testa. „S projektem Dobro na Zemi jsme se rozhodli podat svědectví, že navzdory všemu je na naší planetě dobře.“
Dobrá zpráva je nakažlivá. Kalendář Lavazza pro rok 2019, který je k nahlédnutí na stránkách lavazza.com, vyzývá všechny fotografické nadšence i veřejnost, aby se zúčastnili fotografické výzvy – mise Dobro na Zemi. Cílem projektu je vytvoření virtuálního fotografického archívu plného příběhů, se kterými se lidé každodenně setkávají a ukazují respekt k přírodě. Pokud chcete sdílet své příběhy, odešlete svou fotografii na Instagram pod hashtagem #goodtoearth do 31. ledna 2019.
GOOD TO EARTH
#GoodtoEarth
Website: Lavazza.com
Instagram: @lavazzaofficial
Twitter: @lavazza
Facebook: facebook.com/lavazza
O skupině Lavazza:
Italská pražírna založená v roce 1895 v Turíně je ve vlastnictví rodiny Lavazza již po čtyři generace. Skupina patří mezi nejvýznamnější světové pražírenské firmy a v současné době působí ve více než 90 zemích prostřednictvím dceřiných společností a distributorů, přičemž 63 % příjmů pochází z trhů mimo Itálii. Lavazza zaměstnává celkem asi 3 000 lidí s obratem více než 2 miliardy eur v roce 2017. Lavazza již v počátečních letech svého působení vynalezla koncepci míchání — neboli jinými slovy umění kombinace různých typů kávy z různých geografických oblastí — a tento trend je i nadále jedinečným charakteristickým rysem většiny jejích produktů.
Společnost má též více než 25 let praxe ve výrobě a prodeji systémů a výrobků v oblasti porcované kávy. Byla prvním italským podnikem, který nabízel systémy pro přípravu espressa na bázi kapslí. Lavazza působí ve všech obchodních segmentech: pro domácnosti, pro aplikace mimo domov a v oblasti kancelářského kávového servisu, vždy se zaměřením na inovace ve spotřebních technologiích a systémech. Lavazza již delší dobu rozvíjí povědomí o vlastní značce prostřednictvím významných partnerství, jež jsou v souladu se strategií internacionalizace její značky; patří sem například aktivity ve světě sportu v souvislosti s tenisovými turnaji série Grand Slam a aktivity v oblasti umění a kultury, kdy spolupracuje s prestižními muzei, jako jsou např. proslulé Guggenheim Museum v New Yorku, Sbírka Peggy Guggenheimové v Benátkách a Státní muzeum Ermitáž v ruském Petrohradu.
Skupina Lavazza neúnavně postupuje ve své strategické cestě ke globalizaci, na které získala akvizice v podobě francouzské značky kávy Carte Noir (2015), dánské značky Merrild (2015) a severoamerické značky Kicking Horse Coffee (2017). V roce 2017 skupina ještě posílila dosah svého distribučního řetězce akvizicí francouzské společnosti Espresso Service Proximité a italské společnosti Nims a v roce 2018 akvizicí australské společnosti Blue Pod Coffee Co.