Největší nápor před Vánocemi zažívají české e-shopy 11. prosince, ukazují data RTB House

Black Friday, pro e-commerce jeden z nejdůležitějších dnů v roce, už je sice za námi, nicméně nejdůležitější období nákupů nás ještě čeká – blíží se Vánoce. Podle analýzy společnosti RTB House mají marketéři v prosinci příležitost splnit obrovské prodejní cíle. Přesto překvapivě v polovině prosince online nakupování zaznamenává citelný propad. Ihned po Vánocích začínají zákazníci do e-shopů opět přicházet a nakupují v nich.  Analýza se také podívala na to, jak se chovají Češi při internetových nákupech.

rtb-house-com-cz

Společnost RTB House, která poskytuje pokročilá retargetingová řešení postavená na technologii hlubokého učení a která působí po celém světě, se podívala na chování internetových uživatelů v prosinci, tedy během jednoho z nejrušnějších měsíců pro podnikatele v e-commerce. Analýza se opírá o agregovaná data získaná z kampaní ve více jak 50 zemích v Evropě, Asii a Americe.

Zájemci o nákup do e-shopů nejčastěji přicházejí dva týdny před Vánocemi a v této době je u nich také největší pravděpodobnost nákupu. Online nákupy dosáhly vloni vrcholu 12. prosince. Oproti prosincovému průměru byla tehdy návštěvnost e-shopů o 19 % vyšší a zákazníci nakoupili o 50 % více v porovnání s prosincovým průměrem.

Data RTB House ukazují, že během druhé poloviny prosince, přibližně jeden týden před Vánocemi, začne počet návštěv v e-shopech postupně klesat a minima dosáhnou na Štědrý den, kdy je návštěvnost internetových obchodů ve srovnání s prosincovým průměrem téměř o 23 % nižší. Počet transakcí poklesne v porovnání s prosincovým průměrem o téměř 56 %.

„Zdá se, že v prosinci zákazníci v e-shopech obvykle nakupují nejvíce v první polovině měsíce. Nákupy na poslední chvíli před Vánocemi pak dělají spíše v kamenných prodejnách,“ říká Vladimír Houba, regionální ředitel v RTB House.

„Proto stojí za to pokračovat v předchozích aktivitách, které pomohou udržet vysokou úroveň zapojení uživatelů a zvýšené prodeje. Předvánoční období je také skvělou příležitostí k péči o zákazníky, kteří váš obchod navštívili před několika týdny nebo už nějakou dobu nenakoupili. Získávání dlouhodobých zákazníků a péče o ty, kteří v e-shopu nakupují opakovaně, je hlavním úkolem pro marketéry. Nezapomeňte tedy určit část rozpočtu na udržení si nedávno aktivních zákazníků. Myslet na to byste měli hned po svátečních dnech, protože zákazníci, kteří u vás v této době nakoupí, vám můžou pomoci vylepšit prosincové tržby,” doplňuje Vladimír Houba.

Počet návštěv v internetových obchodech a počet transakcí v nich začne postupně narůstat až po všech svátečních dnech, tedy 27. prosince. V loňském roce 27. prosince lidé do e-shopů chodili o 3 % víc než kolik je měsíční průměr a kupovali o 3 % více v porovnání s prosincovým průměrem. Toto jsou nejvyšší čísla bezprostředně po Vánocích.

„Rostoucí počet návštěvníků a konverzí po Vánocích může souviset se začátkem období novoročních výprodejů, které pro e-commerce představuje další důležitou nákupní sezónu. Je proto vhodné plánovat výdaje na reklamu v návaznosti na trendy v nákupním chování na internetu. Retargeting je důležitým nástrojem k co nejpřesnější personalizaci reklamních sdělení v celém období svátečních nákupů. Díky technologii umělé inteligence a retargetingu založeném na algoritmech hlubokého učení dokážou marketéři zobrazovat kreativy s těmi produkty, které jsou pro každého jednotlivého zákazníka nejdůležitější,“ říká Vladimír Houba.

V případě českých spotřebitelů byla internetová nákupní horečka před loňskými Vánocemi největší 11. prosince. Oproti prosincovému průměru tehdy zákazníci navštěvovali e-shopy o 28 % častěji a udělali v nich dokonce o 65 % více nákupů.

Podle dat RTB House začne i v Česku zhruba jeden týden před Vánocemi frekvence návštěv e-shopů klesat a na Štědrý den dosáhne nejnižší úrovně. Návštěvnost internetových obchodů se dostane o téměř 40 % pod prosincový průměr a transakcí bude oproti průměru v prosinci o 80 % méně.

O RTB House

RTB House je přední společnost s celosvětovou působností, která poskytuje pro své klienty nejmodernější retargetingová řešení. Využitím proprietárních technologií pro nákup reklamního prostoru a algoritmů hlubokého učení RTB House pomáhá inzerentům zvyšovat prodeje a tím přispívá k naplňování jejich krátko-, středně- a dlouhodobých prodejních cílů.  

Společnost vznikla v roce 2012 a v současné době zajišťuje více než 1 500 kampaní na více než 70 trzích. Působí v Evropě, na Blízkém východě a v Africe, v Asii a Tichomoří a dále v Latinské Americe. Tým se skládá z více než 400 odborníků a stále se rozrůstá.

V roce 2018 RTB House zaznamenala úspěch při integraci principů hlubokého učení do všech svých algoritmů. V témže roce také spustila výzkumnou laboratoř AI Marketing Lab, která se zaměřuje na výzkum a vývoj nových technologických řešení v oblasti marketingu.

Reklamy