SOVA: Lživé inzeráty na auta pořád nezmizely, podvodníci své krytí „recyklují“

Praha, 24. ledna 2019 – Údajní prodávající, kteří zveřejňují falešné
inzeráty, pokračují ve své činnosti dál. Pořád se totiž najdou důvěřiví
lidé, kteří jim i přes množství informací a varování na internetu skočí
na lep. Lákavá cena prostě dělá divy. Jen za posledních pár měsíců jsme
se mohli v médiích dočíst o několika případech takto podvedených
zájemců. Stížnosti nepřestávají chodit ani na Sdružení SOVA. Poslední
inzerát, na Toyotu Verso, přišel v tomto měsíci.

Podvodná nabídka splňovala mnoho znaků, které naznačují problém. I když
bylo v inzerátu telefonní číslo, nedalo se na něj dovolat. Komunikace
byla tedy možná pouze prostřednictvím reakce na nabídku respektive
emailem. Nechyběla ani lákavá cena, příběh o odstěhování a nedostatku
času na komunikaci, kostrbatá čeština a preference komunikace v
angličtině anebo doprava kurýrní službou, která zajistí všechny
nezbytnosti v České republice včetně platby. „Zájemce naštěstí po krátké
komunikaci správně odhalil zjevné znaky podvodu. Nepřišel tedy o své
úspory. Otázkou ale je, kolik dalších zájemců tak předvídavých nebylo,“
doplňuje předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Sdružení SOVA zapátralo a zjistilo, že podobizna v emailovém podpisu
údajného athénského zubaře Alexandra Fellingera, který vůz nabízel, se
shoduje s fotkou z podvodu, o kterém informoval zpravodajský server
Euro.cz ještě v roce 2017. Dle fotky a popisu na Euro.cz a našeho
porovnání toho sedí více, a to včetně grafiky webové stránky
(https://www.alexanderfellinger-dentalservices.com/), loga anebo fotek.
Stejně jak uvedlo Euro.cz, jediné podezření mohl zájemce nabýt pouze,
pokud se snažil rozkliknout některý z odkazů, anebo nabídku na levé
straně. Nic z toho totiž nefungovalo. Zjevným rozdílem bylo pouze jméno
řeckého zubaře, které se změnilo z Christiana Alexandera Bodnara na
Alexandra Fellingera.

„Samozřejmě se lišilo i nabízené vozidlo. V našem případě se jednalo o
Toyotu Verso, v tom před dvěma lety šlo o BMW X6. Podvodníci změnili též
fiktivní přepravní společnost z DPD Spedition na DPDCourier. Stránky
přepravní společnosti působí velmi věrohodně, dokonce používají fotky s
logy skutečné DPD, nabízejí i zasílání newsletteru, trackování zásilky
anebo zveřejňují údajné klienty, mezi nimiž jsou renomované mezinárodní
společnosti. Podezření může zájemce pojmout, když se chce podívat na
sociální sítě společnosti. Odkazy na jeho stránkách vedou jenom na danou
síť, bez konkrétního prolinku na stránky společnosti,“ přibližuje
Veselý.

„Kupující by měli být při nákupu auta opatrní. Nikdy by neměli platit
předem bez vyzkoušení a důkladného prověření vozu. Pokud se jim něco na
obchodu nezdá, tak by si ho měli důkladně prověřit, anebo ho raději ani
neuskutečnit. Podvodníci jsou velmi vynalézaví a snaží se získat si
důvěru všemi možnými prostředky,“ varuje Veselý.

Reklamy