Třetina Čechů má účty u více bank. Propojovat je mezi sebou ale zatím moc nechtějí.

Praha, 19. února 2019 – Podle průzkumu technologické společnosti Cleverlance vyhotoveným agenturou Stem/Mark, má třetina Čechů běžné účty u dvou, nebo více bank. Přesto, že už je více než rok možné si účty propojovat mezi sebou, dvě třetiny Čechů o této možnosti dosud vůbec nevědí. Propojení více účtů v jediném přístupu (mobilní aplikaci nebo v internetovém bankovnictví) tak využívá pouze necelých 6 % respondentů.

2018-12-20 13_22_20-Cleverlance

Od poloviny ledna 2018 platí evropská směrnice PSD2, která bankám nařizuje zpřístupnit svá API k elektronickému bankovnictví. Otevřené API umožňují agregování přístupů do bankovních účtů (různých bank) na jediné místo. Klienti tak mohou z jediné aplikace ovládat účty více bank. Přesto, že má podle průzkumu 33,5 % Čechů své účty u dvou, nebo více bank, zavedení této směrnice zaregistrovalo jen 18,8 % lidí.

První multibankovní aplikací na trhu, která umožnila nahlížení do více bankovních účtů, byl v červenci roku 2018 Richee od banky Creditas. Další podobnou je například aplikace Spendee. Podle průzkumu využívá v současné době služeb multibankingu 5,6 % respondentů. Nejvýraznější věkovou skupinou jsou lidé do 29 let, mezi kterými je to dokonce 17,4 %.

Executive Director for Solutions Delivery v Cleverlance Jiří Voldán k výsledkům průzkumu říká: “S působností směrnice PSD2 je nepřímo spjatý i vznikající fenomén “bank bez kamenných poboček”. Z průzkumu nám vyplynulo, že lidé důvěřují více bankám, které kamenné pobočky mají. Současně by ale velká část dotázaných ocenila různé přidružené služby, se kterými přicházejí právě noví poskytovatelé, kteří už kamenné pobočky často vůbec nemají. V budoucnosti bude tedy hybatelem ten, kdo přijde jako první s nějakým opravdu atraktivním modelem zákaznicky zajímavé služby.”

Podle průzkumu by Češi nejvíce ocenili jako další finanční službu ovládanou přímo ze svého bankovnictví cestovní pojištění (24,8 % dotázaných), jako druhé v pořadí životní pojištění (13,3 %) a třetím nejatraktivnějším by pak byla možnost ovládání investic (11 %).

O společnosti Cleverlance:

Společnost Cleverlance je přední český dodavatel IT služeb a komplexních softwarových řešení včetně mobilních aplikací zejména v oblastech financí, telekomunikací, automotive a veřejné správy. Cleverlance vznikla v roce 2000 a dnes tvoří její tým více než 800 specialistů se znalostmi v oblastech obchodních konzultací a analýzy, návrhu, vývoje a implementace informačních systémů a mobilních aplikací (včetně aplikací pro virtuální a rozšířenou realitu), projektového řízení, testování a QA, informační bezpečnosti, technické podpory a kompletního outsourcingu informačních systémů.

Reklamy