Hra s názvem Bad News si dává za cíl pomoci „naočkovat“ lidi proti dezinformacím, a to tak, že nabídne hráčům vhled do práce „dezinformačního magnáta“. Dle pilotní studie již hra přinesla první úspěchy v budování odolnosti vůči dezinformacím mezi teenagery.
Výzkumný a vzdělávací projekt, jenž vznikl spoluprací výzkumníků z Cambridge a nizozemské organizace věnující se boji proti dezinformacím DROG, dnes spouští českou verzi své online hry na getbadnews.cz. Verzi pro mladší děti mezi 8 a 10 lety můžete nalézt na getbadnews.cz/junior.
„Hra může sloužit pro pobavení, ale zejména v kombinaci se vzdělávacími materiály také jako účinná vzdělávací pomůcka. Učitelé mohou zábavnou formou své žáky a studenty provést základními manipulačními technikami a výrazně tak zvýšit jejich odolnost proti dezinformacím,“ říká Veronika Víchová, koordinátorka programu Kremlin Watch think-tanku Evropské hodnoty.
Po úspěchu původní verze, kterou si od jejího spuštění v únoru minulého roku zahrálo přes 400 000 lidí, byla hra přeložena do devíti jazyků převážně zemí východní a jihovýchodní Evropy. Think-tank Evropské hodnoty adaptoval českou verzi.
Pozitivní reakce vyvolalo i její vizuální zpracování, za kterým stojí nizozemské studio Gusmanson, jež bylo za návrh hry nominováno na cenu Beazley Design of the Year udělovanou v Muzeu designu v Londýně a vysloužilo si čestnou zmínku od Fast Company Design Awards.
Hra, kterou můžete spustit v internetovém prohlížeči, staví hráče do role začínajícího propagandisty, čímž mu dává možnost pochopit proč a jak se dezinformace šíří. Její hraní tak zvyšuje odolnost vůči vlivu dezinformací.
Hráči se snaží získávat publikum pro své dezinformační stránky publikováním polarizujících výmyslů, využíváním Twitter botů, upravováním fotek či šířením konspiračních teorií. Při tom všem musí sledovat svou „míru důvěryhodnosti“, aby zůstali co nejpřesvědčivější.
Pilotní studie, jíž se zúčastnili teenageři z nizozemské střední školy používající zkušební papírovou verzi hry, ukázala, že skupina, která hru absolvovala, se stala vůči dezinformacím odolnější než kontrolní skupina. Výzkumníci z University v Cambridge nyní analyzují výsledky průzkumu, který byl součástí anglické verze hry Bad News.
Psychologická teorie, na které výzkum stojí, se nazývá „inokulace“, zjednodušeně – očkování:
„Očkování funguje na principu podání malého množství patogenu, na jehož základě si člověk vůči dané nemoci vybuduje imunitu. Inokulační teorie má stejný základ – vystavení slabé či demystifikované verzi argumentu má za následek jeho snadnější popření, je-li jedinec konfrontován s přesvědčivějšími tvrzeními,“ tvrdí Sander van der Linden, ředitel Social Decision-Making Lab v Cambridge.
„Pokud víte, jaké je to být v kůži někoho, kdo se vás aktivně snaží oklamat, měli byste být schopnější tyto techniky rozeznat a nenechat se ošálit. Chceme pomoci vypěstovat „mentální protilátky“, které by poskytly určitou imunitu vůči rapidnímu šíření dezinformací,“ říká Jon Roozenbeek, badatel Cambridgeského Ústavu slovanských studií, který se na vzniku hry podílel.
Dnešní spuštění hry Bad News v devíti dalších jazycích znamená pro vývojářský tým další zkoušku jejich „vakcíny proti dezinformacím“. Autoři doufají, že nová juniorská verze hry, která je rovněž dostupná on-line zdarma, přispěje k výuce mediální gramotnosti na základních školách a osloví i mladší ročníky. „Žáci základních škol možná ještě zpravodajství nevyhledávají, ale média používají a zprávám jsou vystaveni. Je proto důležité, aby budování odolnosti vůči dezinformacím začalo již v tomto věku.“
Samotný obsah hry Bad News je především dílem výzkumníků z Cambridge spolu s Ruurdem Oosterwoudem, zakladatelem nizozemské organizace DROG. Dokončit hru zabere pouze pár minut, přičemž autoři doufají, že hráči ji poté budou dále sdílet a pomohou tak vytvářet rozsáhlý anonymní dataset různých způsobů, jakými ji lze hrát.
Tato data pak mohou být výzkumníky z Cambridge využita k vylepšování technik pro zvyšování mediální gramotnosti a odolnosti vůči dezinformacím v postpravdivém světě. „Chceme hráčům dát možnost zažít, jaké to je podílet se na vytváření sociálních bublin, díky čemuž si třeba uvědomí, že v bublině sami žijí,“ dodává van der Linden.
Badatelé a DROG chtějí tímto způsobem zaujmout proaktivní postoj v boji proti dezinformacím na internet. Svou metodu nazývají „prebunking“, tedy jakési „včasné vyvracení“. „Namísto vyvracení již rozšířených lží, což je extrémně obtížné, se snažíme dezinformace předběhnout“, říká Oosterwoud.
Hra Bad News je nyní dostupná v češtině, bosenštině, holandštině, angličtině, esperantu, němčině, řečtině, rumunštině (s upravenou verzí pro Moldavsko), polštině, rumunštině, srbštině, slovinštině a švédštině. V létě 2018 připravil Český rozhlas hru inspirovanou nizozemským originálem, think-tank Evropské hodnoty nyní přináší plnohodnotnou českou verzi, kterou připravil ve spolupráci s nizozemskými tvůrci.