Program finančního vzdělávání získal akreditaci MŠMT a míří do 400 českých škol. Spořitelna k němu spouští kampaň

80 % Čechů je přesvědčeno, že umí dobře hospodařit, vyplynulo to z průzkumu České spořitelny. Průzkumy, které zkoumají naše finanční znalosti a dovednosti, nás usvědčují z opaku – ve znalostech jsme jen průměrní. Celá čtvrtina Čechů žije od výplaty k výplatě a chudobou trpí každý desátý Čech. Česká spořitelna to chce změnit. Jakkoli rámcové vzdělávací programy počítají i s finanční gramotností, ve výuce pevně zakotvená není. Pouze 15 % žáků si uvědomuje, že by se kdy finančním dovednostem učili. Spořitelna nabízí školám zážitkový program finanční gramotnosti Abeceda peněz. Do konce roku chce zapojit více než 400 škol a 25 000 žáků základních škol.

„Jsme přesvědčeni o tom, že finanční gramotnosti má být pevně zakotvena ve výuce už na základních školách. Záleží nám totiž na tom, aby se společnosti dařilo lépe, a to nejen dnes, ale také v budoucnu. Proto začínáme už u dětí. Hravou formou je učíme, jak zacházet s penězi. Že je náročné peníze vydělat a důležité následně přemýšlet, za co je proměnit. A o tom je Abeceda peněz, kterou nyní představujeme široké veřejnosti. Těší nás velká poptávka po Abecedě, kterou od škol máme,“ říká Monika Hovorková, šéfka Engagement tribu České spořitelny.

Abeceda peněz je komplexní program finančního vzdělávání, který získal v lednu 2018 akreditaci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současné době se zaměřuje zejména na žáky čtvrtých tříd základních škol, kterým otevírá svět financí zážitkovou formou. Aktuálně je v projektu pro 4. třídy zapojeno více než 260 škol, ještě letos bychom jich měli rádi zhruba 400. Pro spolupráci se školami mluví i výsledky našeho posledního průzkumu – jak správně hospodařit, by se ve škole chtělo učit sedm z deseti dětí. Školu jako místo, které by mělo dětem pomáhat získávat finanční dovednosti, vnímá 60 % rodičů,“ vysvětluje David Hubáček, který je v České spořitelně zodpovědný za finanční gramotnost. Spořitelna tak chce zapojit 25 000 dětí napříč Českou republikou. Od září navíc spouští Abecedu peněz i pro druhé třídy, kterou aktuálně pilotuje.

Abeceda peněz sází na zážitky, vlastní zkušenost a zodpovědnost dětí. „Děti mají za úkol vybudovat vlastní firmu. Navrhnout její logo, název a hlavně sortiment. Takové zboží, které zvládnou samy, s přiměřenými náklady, vyrobit, a bude možné jej prodat na veřejných jarmarcích, jež jsou vrcholem Abecedy peněz. Děti tedy neustále musí propočítávat cenu výrobku, kalkulovat se vstupními náklady i cenou vlastní práce a pracovat na propagaci. To vše společně po vzájemné diskuzi s ostatními,“ popisuje David Hubáček. Žáci se tak naučí nejen chápat základní pojmy a zákonitosti ze světa peněz, ale taky vzájemné spolupráci, toleranci, ocenění schopností spolužáků.

„Z programů rozvíjejících finanční gramotnost, kterých se v posledních letech objevuje a do EDUíny hlásí mnoho, byla Abeceda peněz hodnocena nejlépe, především pro její blízkost realitě a prožitkové principy,“ vyzdvihuje program pro čtvrté třídy i Barbora Vobořilová, koordinátorka ceny EDUína.

Průměrný výdělek dětí z jarmarku se pohybuje okolo 14 tisíc korun. Peníze nejčastěji využijí k třídním výletům, třeba do různých jum parků a science center. Velmi často ale také myslí na potřebné – přispívají třeba dětem, které se potýkají s nějakou nemocí, podporují také zvířecí útulky. Díky solidaritě dětí získala například paruku Katka Č. z Chomutova, která trpí alocipedií. Pro těžce nemocného Hynka dokonce děti z pražských Petřin loni napsaly knihu.

Tento týden pořádají své jarmarky v odpoledních hodinách v pobočkách České spořitelny děti v Lázních Bohdaneč (25. 3.), Liberci (26. 3.), Praze v pobočce Sokolovská (26. 3.) a v Nové Pace (27. 3.). Více než 120 tříd pořádá své jarmarky už v dubnu, další desítky se přidají v květnu a červnu.

Jak funguje Abeceda peněz pro 4. třídy se můžete podívat zde: https://youtu.be/LJCt4K-epXo

Kampaň

Kampaň, kterou chce Česká spořitelna probudit zájem veřejnosti o finanční vzdělávání, a to zejména dětí, startuje právě dnes 25. března. Televizní spot v režii Jana Švejkara můžete vidět zejména ve skupině Nova, a to do srpna 2019. Kampaň využívá také venkovní reklamu, digitální a sociální sítě, tištěnou inzerci, direct e-maily i eventy. Díky kampani získal novou podobu také web www.abecedapenez.cz. Web nepředstavuje pouze spořitelní vzdělávací program, ale v sekci Rady a tipy pro rodiče nabízí sérii materiálů o tom, jak dobře hospodařit, jak dětem vysvětlit svět peněz a půjček, jak zacházet s kapesným nebo investicemi apod. Každý týden se čtenáři mohou těšit na tři nové články nebo videa, ba i podcasty.

Na kampani spolupracovala tradiční kreativní agentura České spořitelny – VMLY&R.

spot:

https://youtu.be/OquHq9b5NS0

web: www.abecedapenez.cz

klip, Jak funguje Abeceda peněz:

https://youtu.be/LJCt4K-epXo

Profil České spořitelny

Na českém trhu jsme bankou s nejdelší tradicí. Naše kořeny sahají až do roku 1825. Jsme moderní bankou orientovanou na drobné klienty, malé a střední firmy, města a obce. Máme nezastupitelnou roli ve financování velkých korporací a v poskytování služeb v oblasti finančních trhů. Od roku 2000 se můžeme opřít o silné zázemí středoevropské Skupiny Erste. Naším společným cílem je nabídnout klientům takové služby, jaké potřebují bez ohledu na čas a místo. Naše postavení nám dovoluje udávat trend v zavádění moderních bankovních služeb i v technologických inovacích.

  • Počet našich klientů dosahuje téměř 5 milionů. Jsme tak největší bankou v České republice.
  • Zaujímáme první pozici na trhu klientských úvěrů (20% tržní podíl), spotřebitelských úvěrů, včetně kreditních karet a kontokorentů (30% tržní podíl) i v celkových vkladech (20% tržní podíl). Na špici jsme i v oblasti hypoték (27% tržní podíl). Disponujeme nejširší sítí poboček a bankomatů.
  • Disponujeme nejširší sítí bezbariérových poboček a bankomatů, v komplexnosti a dostupnosti služeb lidem s různým typem handicapu patříme mezi nejlepší na trhu.
  • Nadace České spořitelny je největší bankovní nadací u nás, klade důraz na systémové změny ve vzdělávání a sociálním podnikání. Ročně do rozvoje naší občanské společnosti investuje zhruba 60 mil. korun.