Michal Menšík (DoDo) na Czech Online Expo 2019: Budoucnost městské logistiky je v dokonalém plánování i strojovém učení

V pražském Průmyslovém paláci v areálu holešovického výstaviště proběhl z pátku na sobotu 29. a 30. března další ročník veletrhu Czech Online Expo. Jedním z témat veletrhu byla logistika, jejíž odborným garantem byl CEO logistického startupu DoDo, Michal Menšík. Jaká je dle Michala Menšíka budoucnost městské logistiky a jaké největší výzvy jsou s ní spojené?

Městská logistika je dynamicky se vyvíjející obor, kterému je v posledních letech věnováno čím dál více pozornosti. Velice rychle totiž roste segment tzv. „same-day deliveries“, tedy zásilek, které je potřeba doručit ve stejný den. Například podle studie McKinsey&Company má trh se same-day delivery vyrůst do roku 2025 až dvacetkrát a doručována ve stejný den bude v té době celá čtvrtina všech zásilek.

Same-day delivery a doprava v rámci tzv. poslední míle s sebou nicméně nesou řadu výzev. Ona úplně poslední etapa rozvozu, kdy zboží putuje až do rukou koncového zákazníka, je etapou nejsložitější a nejdražší. „City logistika je nesmírně náročná na plánování. Zakázky, kurýry a auta je potřeba dokonale koordinovat, aby pokud možno nepřišel vniveč ani jediný projetý kilometr, hodina lidské práce nebo místo v zavazadlovém prostoru,“ komentuje Michal Menšík, jehož startup DoDo pro plánování využívá vlastní pokročilý systém, který si sám vyvíjí.

„Dokonalá koordinace šetří peníze, ale také město. Je důležité být maximálně efektivní a nezahlcovat ulice dalšími a dalšími auty. Na to by měli myslet i provozovatelé různých e-shopů či třeba restaurací s rozvozem. Nedává smysl, aby každý obchod rozvážel zboží po vlastní ose. Specializované služby, jako je třeba DoDo, mají kapacitu a pokročilý systém, díky čemuž mohou zboží rozvážet efektivněji, rychleji, levněji a šetrněji k životnímu prostředí,“ dodává Menšík.

Michal Menšík vidí budoucnost city logistiky a zároveň velkou sílu DoDo mimo jiné ve správném balancování portfolia klientů tak, aby byla poptávka z jejich strany rovnoměrně a bez velkých výkyvů rozložena do celého dne. „Každý typ businessu má v průběhu dne nějaké špičky a naopak hlušší místa. Rozvážení jídla z fastfoodu má špičku přes oběd a přes večeři, potraviny si lidé nejčastěji nechávají dovézt v momentě, kdy přichází domů z práce, a třeba kancelářské potřeby chtějí lidé do práce obvykle dovézt dopoledne. Klíčem k úspěchu je tedy navazovat spolupráce s různými typy partnerů a jejich portfolio vybalancovat tak, aby byly kurýři vytížení rovnoměrně po celý den, samozřejmě tak, aby bylo o všechny typy rozvozu relevantně postaráno,“ vysvětluje Menšík.

Další vývoj (městské) logistiky pak Michal Menšík vidí v technologii strojového učení a dalším prohlubování práce s daty. „Logistika je obor, kde musí být každý krok maximálně podložený daty. Díky „machine learning“ budeme moci dále zlepšovat plánování a s vysokou přesností predikovat objednávky a reagovat tak ještě před tím, než jsou skutečně vytvořeny,“ popisuje Michal Menšík a dodává, že technologické vymoženosti jako autonomní vozy či doručovací drony jsou přeci jen hudbou vzdálenější buducnosti. „Autonomní vozy a drony budou ještě dlouho narážet na legislativní překážky a v nejbližších letech se mainstreamem v logistice nestanou. O mnoho blíže jsou ale inovace na poli samotného předání zásilky zákazníkovi. DoDo již nyní pracuje například na možnosti doručování zásilek do kufrů aut.“

________

O startupu DoDo

DoDo je vysoce flexibilní osobní asistenční a kurýrní služba, která je na základě objednávky pomocí SMS nebo Facebook Messengeru schopna zajistit okamžitou pomoc s takřka jakýmkoli problémem – ať se jedná o dovoz čerstvé pizzy, nákup kancelářských potřeb či vyzvednutí obleku z čistírny. To vše v řádech desítek minut či v případě složitějšího zadání několika hodin. Pro e-shopy a e-commerce služby v rámci B2B pak funguje jako vysoce kvalitní, spolehlivé a „feedback-friendly“ řešení poslední míle. V současné době působí DoDo v Praze, Plzni a Brně, kde má dohromady asi 400 kurýrů. Využívá kompletně vlastní infrastrukturu včetně vozového parku, který čítá přes 150 automobilů.