Hyundai – technologie MHEV 48 V

Hyundai nyní kromě vznětového motoru 2.0 CRDi 48V, představeného v roce 2018 pro nový Tucson, zkombinoval hospodárnou a pohotovou techniku částečně hybridního pohonu s napětím 48 V také se vznětovým motorem 1.6 CRDi o výkonu 100 kW/136 k. Částečně hybridní Tucson, stejně jako se všemi ostatními motorizacemi, se vyrábí v Nošovicích u Frýdku-Místku.

Částečně hybridní systém je tvořen akumulátory s napětím 48 V, zařízením MHSG (Mild Hybrid Starter Generator) s funkcemi generátoru a spouštěče a nízkonapěťovým měničem LDC (Low Voltage DC/DC). Tato vozidla jsou kromě 48V elektrické soustavy vybavena také konvenční elektrickou sítí s napětím 12 V, která je propojena s 48V systémem prostřednictvím měniče DC/DC. Část elektrické energie, uložené v akumulátorech 48 V, lze tedy použít také ke stabilizaci napájení 12V elektrické soustavy.

Legenda: lithium-iontové akumulátory 48 V + měnič DC/DC; spalovací motor; akumulátor 12 V; zařízení MHSG (Mild Hybrid Starter Generator) s funkcemi spouštěče a generátoru + invertor

Sada lithium-iontových akumulátorů s napětím 48 V a kapacitou 0,44 kWh, která poskytuje elektrickou energii částečně hybridnímu systému, je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru, zatímco zařízení MHSG je připevněno ke spalovacímu motoru. Řemen spojuje MHSG s klikovým hřídelem spalovacího motoru. MHSG dosahuje při rekuperaci kinetické energie nejvyššího výkonu 12 kW a točivého momentu 55 N.m na hřídeli MHSG.

Technika částečně hybridního pohonu Hyundai, použitá v novém modelu Tucson, výrazně snižuje spotřebu paliva a emise CO2, v závislosti na specifikaci vozidla až o 7 % (podle nové metodiky měření WLTP). Podle dosud ještě velmi často používaného kombinovaného cyklu EU 2.0 činí snížení spotřeby dokonce až 11 %.

Další výhodou systému je podpora spalovacího motoru dodatečným výkonem v různých fázích jízdy a jeho rychlejší a hladší spouštění. Závislost na spalovacím motoru je tím snížena.

Komfortní spuštění motoru a rozjezd

Částečně hybridní systém má největší přednosti v městské dopravě, v níž MHSG podporuje spalovací motor a zajišťuje jeho opětovné spuštění před rozjezdem. Spuštění motoru je rychlejší a hladší díky dodatečnému točivému momentu. Díky rychlejšímu přenosu točivého momentu lze spuštění motoru urychlit o 0,2 sekundy. Konvenční 12V spouštěč je používán pouze při prvním spuštění motoru se studeným motorovým olejem.

MHSG podporuje spalovací motor během rozjezdu dodatečným točivým momentem a výkonem.

Legenda:

Komfortní spuštění

MHSG podporuje rychlejší, hladší spouštění motoru a rozjezd díky výkonu sady akumulátorů 48 V, který snižuje zatížení spalovacího motoru. Spuštění motoru je o 0,2 sekundy rychlejší.

Hospodárné zrychlování s elektrickou podporou

MHSG při zrychlování podporuje spalovací motor výkonem 4 až 12 kW v závislosti na stavu nabití akumulátorů a míry sešlápnutí pedálu plynu řidičem. Jakmile vozidlo dosáhne požadované rychlosti jízdy, MHSG přejde do neutrálního režimu a nedodává žádný výkon. Díky tomu se podařilo snížit spotřebu paliva a emise CO2 v závislosti na specifikaci vozidla až o 11 procent (v kombinovaném cyklu EU 2.0), resp. až o 7 procent (podle nové metodiky měření WLTP).

Legenda:

Zrychlení

MHSG podporuje během akcelerace spalovací motor výkonem 4 až 12 kW.

Jízda konstantní rychlostí

Při jízdě konstantní rychlostí zůstává zařízení MHSG nečinné nebo pracuje jako generátor, který nabíjí 48V akumulátor v závislosti na stavu jeho nabití.

Legenda:

Jízda konstantní rychlostí

MHSG je při jízdě konstantní rychlostí mimo provoz nebo pracuje jako generátor, který nabíjí sadu akumulátorů 48 V.

Rekuperace

Ve fázích aktivního brzdění nebo brzdění motorem pohání otáčející se klikový hřídel soustavu MHSG v roli generátoru, která dosahuje nejvyššího rekuperačního výkonu 10 až 12 kW. Generátor přeměňuje kinetickou energii na elektrickou a ukládá ji do 48V akumulátorů. Spalovací motor zůstává v těchto fázích zapnutý a spojka sepnutá, aby bylo možné přenášet výkon od kol prostřednictvím převodovky a motoru do MHSG.

Legenda:

Rekuperace kinetické energie

MHSG přeměňuje kinetickou energii, uvolňovanou při brzdění, na elektrickou energii. Sada akumulátorů 48 V je nabíjena nejvyšším rekuperačním výkonem 10 až 12 kW.

Rozšířený systém start-stop

Při pomalé setrvačné jízdě se funkce start-stop aktivuje již při 30 km/h. Při zpomalování mezi 30 a 0 km/h se motor zcela vypne a spojka rozepne.

Legenda:

Rozšířený systém start-stop

Spalovací motor se zcela vypne, zpomalí-li vozidlo na méně než 30 km/h s rozepnutou spojkou.

Částečně hybridním pohonem budou vybaveny další modely

Nabídkou další verze částečně hybridního pohonu pro svůj nejprodávanější model v Evropě rozšiřuje Hyundai svou strategii elektrifikace, jejímž prostřednictvím zpřístupňuje čisté technologie ještě širšímu okruhu zákazníků. Pro zákazníky představuje částečně hybridní systém dobrý kompromis mezi pořizovacími náklady a snížením spotřeby paliva a emisí CO2.

Velmi hospodárný systém vyvinulo evropské technické centrum Hyundai v Německu a výzkumné a vývojové centrum Hyundai v korejském Namyangu. Částečně hybridní systém bude nabízen v kombinaci s dalšími motory. Vznikne tak velmi rozmanité portfolio elektrifikovaných pohonů pro modely Hyundai.

Video ke zhlédnutí zde: https://www.youtube.com/watch?v=5B43qdRPOO0&feature=youtu.be

Emise CO2/spotřeba paliva podle metodiky EU 2.0

Motor 1.6 CRDi 48V

(136 k)

Pohon 2WD 4WD 2WD 4WD
Převodovka 6MT 6MT 7DCT 7DCT
Emise CO2 (g/km), město 117 – 120 126 – 128 114 – 117 122 – 126
Emise CO2 (g/km), mimo město 104 – 113 119 – 124 112 – 116 125 – 130
Emise CO2 (g/km), kombinované 110 – 117 123 – 127 114 – 118 125 – 130
Spotřeba paliva, město (l/100 km) 4,4 – 4,6 4,8 – 4,9 4,3 – 4,5 4,6 – 4,8
Spotřeba paliva, mimo město (l/100 km) 3,9 – 4,3 4,5 – 4,7 4,2 – 4,4 4,7 – 4,9
Spotřeba paliva, kombinovaná (l/100 km) 4,2 – 4,4 4,7 – 4,8 4,3 – 4,5 4,7 – 4,9

 

Motor 1.6 CRDi (bez 48V)

(136 k)

Pohon 2WD 4WD 2WD 4WD
Převodovka 6MT 6MT 7DCT 7DCT
Emise CO2 (g/km), město 137 – 140 141 – 145 120 – 122 131 – 130
Emise CO2 (g/km), mimo město 114 – 120 122 – 126 116 – 126 125 – 134
Emise CO2 (g/km), kombinované 124 – 129 131 – 135 119 – 126 129 – 134
Spotřeba paliva, město (l/100 km) 5,2 – 5,3 5,4 – 5,5 4,6 – 4,6 5,0 – 4,9
Spotřeba paliva, mimo město (l/100 km) 4,3 – 4,6 4,6 – 4,8 4,4 – 4,8 4,8 – 5,1
Spotřeba paliva, kombinovaná (l/100 km) 4,6 – 4,9 5,0 – 5,1 4,5 – 4,8 4,9 – 5,1

 

Motor 2.0 CRDi 48V

(186 k)

2.0 CRDi (bez 48V)

(186 k)

Pohon 4WD 4WD
Převodovka 6MT 6MT 6MT 8AT
Emise CO2 (g/km), město 134 – 138 161 – 166 161 – 166 157 – 159
Emise CO2 (g/km), mimo město 131 – 135 132 – 136 132 – 136 135 – 139
Emise CO2 (g/km), kombinované 134 – 138 145 – 149 145 – 149 145 – 149
Spotřeba paliva, město (l/100 km) 5,1 – 5,3 6,1 – 6,3 6,1 – 6,3 6,0 – 6,1
Spotřeba paliva, mimo město (l/100 km) 5,0 – 5,1 5,0 – 5,2 5,0 – 5,2 5,1 – 5,3
Spotřeba paliva, kombinovaná (l/100 km) 5,1 – 5,2 5,5 – 5,7 5,5 – 5,7 5,5 – 5,7

Emise CO2/spotřeba paliva podle metodiky WLTP

Motor 1.6 CRDi 48V

(136 k)

Pohon 2WD 4WD 2WD 4WD
Převodovka 6MT 6MT 7DCT 7DCT
Emise CO2, nízké rychlosti (g/km) 148,19 – 150,06 163,14 – 166,59 138,49 – 150,37 151,60 – 167,35
Emise CO2, střední rychlosti (g/km) 134,00 – 148,35 158,64 – 161,94 130,09 – 144,26 140,15 – 147,73
Emise CO2, vysoké rychlosti (g/km) 127,19 – 136,87 138,47 – 146,52 126,09 – 135,17 136,82 – 143,00
Emise CO2, velmi vysoké rychlosti (g/km) 162,78 – 182,05 178,29 – 185,02 161,18 – 180,13 177,79 – 184,70
Emise CO2, kombinované (g/km) 144,00 – 157,00 160,00 – 166,00 141,00 – 155,00 154,00 – 162,00
Spotřeba paliva, nízké rychlosti (l/100 km) 5,7 – 5,4 6,2 – 6,4 6,0 – 5,7 5,8 – 6,4
Spotřeba paliva, střední rychlosti (l/100 km) 5,1 – 5,7 6,0 – 6,2 5,0 – 5,5 5,4 – 5,6
Spotřeba paliva, vysoké rychlosti (l/100 km) 4,9 – 5,2 5,3 – 5,6 4,8 – 5,2 5,2 – 5,5
Spotřeba paliva, velmi vysoké rychlosti (l/100 km) 6,2 – 7,0 6,8 – 7,1 6,2 – 6,9 6,8 – 7,1
Spotřeba paliva, kombinovaná (l/100 km) 5,5 – 6,0 6,1 – 6,3 5,4 – 6,0 5,9 – 6,2

 

Motor 1.6 CRDi (bez 48V)

(136 k)

Pohon 2WD 4WD 2WD 4WD
Převodovka 6MT 6MT 7DCT 7DCT
Emise CO2, nízké rychlosti (g/km) 161,38 – 168,94 176,98 – 182,44 160,69 – 172,81 174,76 – 182,62
Emise CO2, střední rychlosti (g/km) 142,36 – 158,91 165,99 – 173,88 146,07 – 158,41 153,25 – 167,71
Emise CO2, vysoké rychlosti (g/km) 135,55 – 147,19 148,56 – 152,86 133,41 – 144,41 146,82 – 152,73
Emise CO2, velmi vysoké rychlosti (g/km) 168,32 – 182,48 179,84 – 183,61 165,47 – 186,55 181,07 – 190,03
Emise CO2, kombinované (g/km) 152,00 – 165,00 167,00 – 172,00 151,00 – 166,00 161,00 – 173,00
Spotřeba paliva, nízké rychlosti (l/100 km) 6,2 – 6,5 6,7 – 7,0 6,1 – 6,6 6,7 – 7,0
Spotřeba paliva, střední rychlosti (l/100 km) 5,4 – 6,1 6,3 – 6,6 5,6 – 6,0 5,9 – 6,4
Spotřeba paliva, vysoké rychlosti (l/100 km) 5,2 – 5,6 5,7 – 5,9 5,1 – 5,5 5,6 – 5,8
Spotřeba paliva, velmi vysoké rychlosti (l/100 km) 6,4 – 7,0 6,9 – 7,0 6,3 – 7,1 7,0 – 7,3
Spotřeba paliva, kombinovaná (l/100 km) 5,8 – 6,3 6,4 – 6,6 5,8 – 6,3 6,7 – 6,6

 

Motor 2.0 CRDi 48V

(186 k)

2.0 CRDi (bez 48V)

(186 k)

Pohon 4WD 4WD
Převodovka 6MT 6MT 6MT 8AT
Emise CO2, nízké rychlosti (g/km) 189,20 – 202,51 198,18 – 206,80 198,18 – 206,80 211,57 – 214,47
Emise CO2, střední rychlosti (g/km) 161,86 – 176,14 178,70 – 184,12 178,70 – 184,12 174,91 – 184,28
Emise CO2, vysoké rychlosti (g/km) 152,22 – 161,25 158,58 – 167,37 158,58 – 167,37 152,86 – 162,24
Emise CO2, velmi vysoké rychlosti (g/km) 181,19 – 190,05 181,24 – 192,63 181,24 – 192,63 174,91 – 191,29
Emise CO2, kombinované (g/km) 170,00 – 180,00 176,00 – 185,00 176,00 – 185,00 173,00 – 184,00
Spotřeba paliva, nízké rychlosti (l/100 km) 7,2 – 7,7 7,6 – 7,9 7,6 – 7,9 8,1 – 8,2
Spotřeba paliva, střední rychlosti (l/100 km) 6,3 – 6,7 6,8 – 7,0 6,8 – 7,0 6,7 – 7,0
Spotřeba paliva, vysoké rychlosti (l/100 km) 5,8 – 6,2 6,0 – 6,4 6,0 – 6,4 5,8 – 6,2
Spotřeba paliva, velmi vysoké rychlosti (l/100 km) 7,0 – 7,3 7,0 – 7,4 7,0 – 7,4 6,7 – 7,3
Spotřeba paliva, kombinovaná (l/100 km) 6,5 – 6,9 6,7 – 7,1 6,7 – 7,1 6,6 – 7,0