Ceny obědů teď rostou rychle i v menších městech

Ticket Restaurant® Card Index: Praha a Brno již neutíkají zbytku republiky, dražší jídla jsou i v regionech. V březnu ceny opět začaly rychle růst.

Češi za oběd zaplatí už více než 120 korun, když během posledního roku jejich útraty v restauracích vzrostly téměř o sedm korun. Růst dlouhodobě táhne zejména ochota Čechů a Moravanů připlatit si za kvalitnější jídla z lepších surovin. To platí nejen pro Prahu a Brno jako v minulosti, za lepším obědem se stále častěji vydávají i lidé v dalších městech ČR. V březnu pak začaly opět výrazně růst i samotné ceny jídel. Vyplývá to z Ticket Restaurant® Card Indexu. Ten je sestavený z plateb více než 150 tisíc tuzemských zaměstnanců, kteří k úhradě obědů v restauracích používají platební stravenkovou kartu Ticket Restaurant® od společnosti Edenred. Statistiku každý měsíc tvoří téměř 1,3 milionu transakcí v restauracích všech tuzemských regionů.

V průměru za poslední rok vzrostly útraty lidí za obědy v Česku o šest procent. Zatímco dříve se na růstu podílely zejména Praha s Brnem, nyní jsou tahouny další tuzemská města, kde dříve ceny obědů i útraty lidí stagnovaly. Vůbec nejvíce rostly obědové útraty v procentním vyjádření v posledním roce v moravských městech Ostravě, Olomouci a Jihlavě, ale nadprůměrně rostou třeba i v Ústí nad Labem. „V absolutních částkách výdajů za oběd tato města, známá nižšími průměrnými mzdami, stále zaostávají, ale rozdíl mezi nimi a Prahou či Brnem se už nezvyšuje. Vidíme k tomu dva základní důvody. Jednak ceny surovin rostou stejnou měrou v celé zemi a promítají se do nákladů všech restaurací, zároveň ale i lidem v regionech roste životní úroveň,“ říká Daniela Pedret ze společnosti Edenred.

Na počátku letošního roku útraty za obědy tradičně stagnovaly, neboť lidé jsou po svátcích v jídle střídmější a chodí na obědy méně. V březnu šly ale výrazně vzhůru. Z velké části je to dané náhlým růstem inflace, která byla nejvyšší za posledních šest let. Například brambory v březnu zdražily o 75 procent a máslo o 8,6 procenta. „Restaurace to samozřejmě promítají do cen. Na druhou stranu lidé jsou ochotni si připlatit, neboť se chtějí kvalitně najíst a nešetří,“ říká Daniela Pedret ze společnosti Edenred. Část útrat přitom lidé dávají ze svého. Nejčastější hodnota stravenek v Česku se nyní pohybuje kolem 100 korun. Za jeden oběd v hodnotě 120 korun si tak nyní Češi připlácejí cca 20 korun. Prostor pro zvýšení příspěvku na stravné je přitom poměrně výrazný. Hodnota ideální stravenky, při které firmy i zaměstnanci dosáhnou maximální daňové úspory, je totiž letos 123 korun.

Společnost Edenred sleduje reálné útraty zaměstnanců za obědy formou Ticket Restaurant® Card Indexu od prosince 2015 a zveřejňuje výsledky na svých webových stránkách www.edenred.cz.

Ticket Restaurant® Card Index

Krajská města prosinec 2015 prosinec 2016 prosinec 2017 leden 2018 únor  2018 březen 2018 prosinec

2018

leden

2019

únor

2019

březen

2019

Růst Q1* Růst rok** Průměr Q1/

2019

Praha 112,90 119,60 125,00 124,60 126,90 128,40 134,40 133,50 134,80 135,90 1,1 % 5,8 % 134,70
České Budějovice 103,30 109,70 113,00 112,90 113,50 115,00 120,00 118,70 120,30 121,30 1,1 % 5,5 % 120,10
Plzeň 102,80 106,80 110,70 110,50 111,40 113,20 119,60 119,00 119,80 120,70 0,9 % 6,6 % 119,80
Karlovy Vary 98,60 102,90 107,20 107,30 108,00 109,30 114,50 113,40 114,80 115,70 1,0 % 5,9 % 114,60
Ústí nad Labem 96,80 100,80 104,80 104,00 105,00 105,90 111,30 110,70 111,20 112,80 1,3 % 6,5 % 111,60
Liberec 102,80 107,10 110,40 110,40 110,90 112,30 117,90 116,60 118,00 119,20 1,1 % 6,1 % 117,90
Hradec Králové 100,10 105,40 108,90 109,00 109,70 111,30 117,00 116,00 117,10 117,50 0,4 % 5,6 % 116,90
Pardubice 99,50 103,90 108,10 108,00 108,60 110,10 116,60 115,00 115,90 117,10 0,4 % 6,3 % 116,00
Jihlava 93,90 98,30 102,70 101,50 102,30 103,30 110,10 109,30 109,90 110,40 0,3 % 6,8 % 109,90
Brno 107,40 113,30 117,90 116,60 117,90 120,40 126,60 125,80 125,90 127,20 0,5 % 5,6 % 126,30
Zlín 98,60 103,50 107,30 107,00 107,40 108,20 113,80 113,00 113,70 114,30 0,4 % 5,6 % 113,70
Olomouc 93,90 98,20 102,60 102,70 103,30 103,60 110,80 108,90 109,90 110,60 -0,2 % 6,8 % 109,80
Ostrava 94,60 98,70 103,50 103,00 103,50 104,30 111,00 109,60 111,10 111,80 0,7 % 7,2 % 110,80
Česká republika 101,70 107,70 111,90 111,50 112,30 113,70 119,70 118,60 119,60 120,50 0,7 % 6,0 % 119,60

* Růst útrat12/2018 – 3/2019

** Růst útrat 3/2018 – 3/2019

Není-li uvedeno jinak, hodnoty jsou v Kč.

▬▬

Edenred ČR obsluhuje 600 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům českého trhu. Vedle stravenkových a benefitních platebních karet Ticket Restaurant a Edenred Benefits nabízí platby mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay a benefitní on-line platformu Edenred Benefity Café.

Více informací naleznete na: www.edenred.cz

Společnost Edenred je celosvětovou jedničkou v platebních řešeních v oblasti zaměstnaneckých benefitů. Propojuje 830 tisíc klientů z řad firem a veřejných institucí, 47 milionů uživatelů z řad zaměstnanců a 1,7 milionu partnerů z řad obchodníků ve 45 zemích. V roce 2018 díky své globální technologické platformě skupina Edenred zpracovala 2,5 miliardy transakcí provedených zejména prostřednictvím mobilních aplikací, on-line platforem a karet, přičemž jejich celkový objem převýšil 28 miliard eur.

Na 8 500 pracovníků skupiny se zasazuje o zlepšování života zaměstnanců, zvyšování výkonnosti podniků i růst obratu obchodníků, a to prostřednictvím tří hlavních oblastí činnosti:

  • zaměstnanecké výhody (výživa, stravování, spokojenost, volný čas, kultura, osobní služby);
  • řešení profesionální mobility (palivo, mýtné, údržba, služební cesty);
  • doplňková řešení: služby korporátních plateb (virtuální platební karty, identifikované bankovní převody, dodavatelské platby), incentivy a odměny (dárkové platformy a karty, motivační programy) a veřejné sociální služby.

Akcie společnosti jsou kotovány na burze Euronext Paris a jsou součástí indexu CAC Next 20, FTSE4Good, DJSI Europe a MSCI Europe.

Reklamy