Edenred: Konec práce z domova po rozsudku soudu EU nehrozí. Pravidla mohou naopak pomoci

Soudní dvůr Evropské unie vynesl tento týden důležitý rozsudek, který má vliv na jeden z nepopulárnějších benefitů – práci z domova. Soud zaměstnavatelům nařídil přesnou evidenci pracovní doby bez ohledu na to, kde člověk pracuje – zda na pracovišti, na cestě nebo z obýváku.  Učinil tak na základě stížnosti španělských zaměstnanců, kteří se dožadovali evidence a zaplacení přesčasových hodin.

Rozsudek vyvolal vesměs nesouhlasné reakce zaměstnavatelů, kteří  jej kritizují jako byrokratické rozhodnutí, které jde proti flexibilitě pracovního trhu. Podle personální ředitelky společnosti Edenred, která je světovou jedničkou v oblasti firemních benefitů, ale tato Kritika není zcela na místě.

„Je jasné, že přílišná regulace pracovnímu (ani jinému) trhu nesvědčí. Na druhou stranu, nárůst administrativy nebude nijak zásadní. A navíc – a to je ještě důležitější – rozhodnutí vnese pravidla hry do prostředí, které téměř žádné nemá. A to může být naopak ku prospěchu věci,“ říká personální ředitelka společnosti Edenred Martina Chloupková.

V současné době je práce domova v poměrně výrazném právním vakuu a je hodně o důvěře mezi zaměstnavatelem a pracovníkem.  “S tím, jak se bude tento benefit rozšiřovat – a je to jedině dobře – je ale zapotřebí mít i pro tuto oblast legislativní kotvu. Jasný rámec může napomoci dalším firmám, aby tento benefit – za jasnějších pravidel – začaly zaměstnancům nabízet. Nynější praxe naopak mohla některé zaměstnavatele naopak spíše odrazovat – nejasnost by totiž v případě vzniklých komplikací mohla být řešena v jejich neprospěch. Příkladem budiž, když třeba zaměstnanec na home office utrpí úraz. Pokud nejsou žádná pravidla evidence práce, nevíme jak úraz klasifikovat –  je ten člověk vlastně doma, nebo v práci, jak to celé hlásit a zapsat? Nevíme. Podobné nejasnosti jsou i u banálnějších věcí, jako je třeba používání domácí techniky pro pracovní účely. Pro firmy je tak prostředí vskutku vágní. Tam, kde nejsou odvážnější, se proto mohou bránit rozšiřování home office práce. Jasnější právní zakotvení může naopak tento benefit výrazně podpořit,“ uvádí Chloupková.

▬▬

Edenred je celosvětovou jedničkou v oblasti transakčních řešení pro firmy, zaměstnance i obchodníky. V roce 2017 převýšil objem obchodů 26 miliard eur, přičemž 78 % připadalo na digitální formáty. Všechna tato řešení, ať už využívají mobilní telefony, online platformy, karty nebo papírové poukázky, dávají zaměstnancům větší kupní sílu, firmám pomáhají s optimalizací nákladů a smluvním partnerům zase přinášejí další byznys.

Portfolio je založeno na třech hlavních oblastech činnosti:

  • zaměstnanecké výhody (Ticket Restaurant®, Ticket Alimentación, Ticket Plus, Nutrisavings a další),
  • řízení firemních nákladů (Ticket Log, Ticket Car, UTA, Empreserial atd.),
  • doplňková řešení, jako jsou korporátní platby (Edenred Corporate Payment), incentivy a odměny (Ticket Compliments, Ticket Kadéos) a veřejné sociální služby.

Skupina spojuje jedinečnou síť 44 milionů zaměstnanců, 770 000 firem a veřejných institucí a 1,5 milionu smluvních partnerů.

Akcie společnosti jsou kótovány na burze Euronext Paris a jsou součástí indexu CAC Next 20. Edenred působí ve 45 zemích světa s téměř 8 000 zaměstnanci.