Jaké firemní benefity si skutečně zaměstnanci přejí?

Taylor Wessing zveřejnil výsledky průzkumu ”O jaký benefitech zaměstnanci skutečně sní?”

23.05.2019

Advokátní kancelář Taylor Wessing Česká republika reagovala na zprávu Hospodářské komory České republiky, která koncem roku 2018 uskutečnila průzkum mezi svými členy  na téma Jaké benefity svým zaměstnancům poskytují firmy. Proto se ve svém průzkumu zaměřila na druhou stranu mince, na zaměstnance a chtěla znát jejich názor a potřeby. K internetovému šetření, provedeného společností STEM/MARK v dubnu tohoto roku, se vyjadřovalo k položeným otázkám více než 500 respondentů. Cílem bylo zjistit, jaké benefity zaměstnance skutečně potěší a jak se z jejich pohledu zaměstnavatel k benefitům staví, zda se jedná pouze o nárazovou aktivitu či programovou a dlouhodobou péči. A také zda je o ní zaměstnavatel informuje. Zajímavou je pak odpověď spontánní, na otázku vlastního přání benefitů, bez předem definovaných možností.

Průzkumu se zúčastnilo 51 % mužů a 49 % žen. Z toho ve věkové škále 15 – 29 let bylo 28 % respondentů, ve věku 30 – 44 let pak 42 % respondentů a ve věku 45 – 59 let 30 % respondentů. Na dotaz, zda mají ve firmě v nějaké podobě benefity pro zaměstnance a zda se s nimi již setkali, odpovědělo téměř 62 % dotázaných, že ve své firmě benefity mají. Z celkového počtu dotázaných jich potom  53 % sdělilo, že je již nejméně jednou využilo. Více jak 9 % o nich ví, ale nevyhovují jim nebo na ně nemají čas. Více než 9 % respondentů však o nich neví, slyší o nich poprvé. Téměř 29 % respondentů pak nebylo v zaměstnaneckém poměru.

Na otázku, zda se zaměstnavatel, z pohledu zaměstnanců, dostatečně stará o jejich benefity, potvrdilo více než 55 %, že se zaměstnavatel stará, a z toho 30 % respondentů uvedlo, že se zaměstnavatel snaží občas zaměstnance i nabídkou překvapit a 25 % z toho uvedlo, že zaměstnavatel benefity pravidelně obměňuje. Téměř 23 % dotazovaných uvedlo, že je to pouze nárazová aktivita. Na tuto otázku odpovídali pouze zaměstnanci.

Jednou z dalších otázek byl i dotaz na získávání informací o firemních benefitech. Více jak 37 % dotázaných uvedlo, že nejdůležitější je pro ně sdělení kolegů. Dalších 22 % pak potvrdilo, že informace získávají od přátel a známých, když s nimi hovoří a sdělují si své vlastní zkušenosti s nabídkou jednotlivých firem. Téměž 22 % dotázaných se o firemních benefitech dozví již při přijímacím pohovoru. Dalším nositelem informací je pak firemní časopis a nebo intranet. Lidé hledají i informace přes internet, občas se dozví něco přes média. Zaměstnanci definovali i další zdroje, které nebyly zahrnuty ve sledované škále, a tak uvedli například jako zdroj i kolektivní smlouvu, nástěnku či inzerát.

Předložený seznam benefitů

Dotazovaní se dále zamýšleli nad svými vlastními prioritami. Mohli se pohybovat v předloženém seznamu aktivit (nabídce 23 benefitů), které jsou ve firmách běžné. Neuváděli tedy svá přání. Pokud by si skutečně mohli zaměstnanci z nabídnuté škály vybrat, tak 63 % z nich by nejraději dalo přednost 13. platu. Téměř 60 % pak velmi pozitivně hodnotí nabídku stravenek. Na třetím místě byl jako velmi motivující benefit uveden jeden týden dovolené navíc. V rozmezí mezi 40 – 30 % pozitivních reakcí se dále umístily benefity jako příspěvek na penzijní připojištění, sick days a práce z domova. Je zajímavé, že sportovní aktivity volí maximálně 20 % respondentů.

Spontánní výběr benefitů bez seznamu

A pokud by si ale měli skutečně vybrat zaměstnanecké benefity k regeneraci fyzického i duševního zdraví (za podmínky, že se zaměstnavatel nestrefil do jejich představy, bez předložené nabídky), vyhrály by jednoznačně masáže. Frekvenční analýza textu odpovědi/velikost fontu odpovídá výskytu jednotlivých slov:

Erwin Hanslik, vedoucí partner Taylor Wessing Česká republika k tomu dodává: “Možná závěry našeho průzkumu překvapily mnoho firem, ale výsledky nejsou nezajímavé. Jen potvrzují, co všichni sami tušíme. A z průzkumu jasně vyplynulo, že i když firmy nabízejí různá sportovní vyžití, skutečná relaxace probíhá u každého úplně jinak. I u nás zaměstnanci potvrdili, že nejen finanční ohodnocení jejich práce je důležité, ale například stravenky či prodloužená dovolená o jeden týden je bonus, který motivuje. A my jsme rádi, že jim můžeme vyjít vstříc. Oni nám to pak vracejí plným nasazením. Jsme si vědomi, že konkurence na trhu práce, speciálně u advokátních kanceláří, je veliká a tak jsem rád, že my máme co nabídnout.”

O průzkum:

Průzkumu, který provedla společnost STEM/MARK, se zúčastnilo 17 % osob se základním vzděláním, 22 % bylo bez maturity, 39 % bylo s maturitou a 22 % s vysokoškolským vzděláním.

V průzkumu byly zapojeny všechny kraje České republiky, kdy nejvyšším počtem respondentů bylo zastoupeno hlavní město a Středočeský kraj (25,6 %), následoval Jihomoravský kraj s 11,6 % a Moravskoslezský kraj s 11,2 %. Významné zastoupení respondentů bylo i z Ústeckého kraje, celkem 7,3 %. Další kraje se pohybovaly v rozmezí 6 – 4 % z celkového počtu odpovídajících. Nejméně respondentů bylo z Karlovarského kraje (2,5 %). Vzorek zahrnoval 510 dotazovaných. Průzkum proběhl na přelomu března a dubna 2019.

O Taylor Wessing:

https://www.taylorwessing.com

Taylor Wessing je mezinárodní advokátní kancelář poskytující svým klientům celosvětově kompletní servis ve všech odvětvích jejich podnikání. Více než 1 200 právníků přistupuje k poradenství cílevědomě a o obchodních záležitostech klientů přemýšlí inovativně, čímž jim pomáhá uspět zejména v rychle se rozvíjejících oblastech. Taylor Wessing podporuje své klienty všude tam, kde chtějí podnikat. Celkem 33 kanceláří v Evropě, na Středních východě a v Asii, stejně tak dvě kanceláře v USA, nejsou jen symbolickým zastoupením;  jedná se o týmy se znalostí místního obchodního, průmyslového a kulturního prostředí, ale zároveň s mezinárodní zkušeností, která advokátní kanceláři umožňuje vždy poskytovat efektivní a integrovaná řešení.

 

Reklamy