Hraní významně ovlivňuje vývoj dítěte

Praha, 28. 5. 2019 – Hra je pro vývoj dítěte klíčovým prvkem, který rozhoduje o jeho dovednostech, ale i uplatnění v budoucím životě. Čas určený pro tuto aktivitu by se neměl podceňovat ani nahrazovat jinými činnostmi. To vyplývá z rozhovoru pro Království hraček Bambule a Sparkys s odbornicí na výchovné problémy z Akademie rodičovství, Kateřinou Novotnou. Tato aktivita má také výrazný vliv na spokojenost dítěte, jakož i úspěšnost v navazování přátelských interakcí s ostatními dětmi, a tedy jeho úspěšné začlenění do kolektivu.

„Hra je základní aktivitou dětské seberealizace. Když pozorujete děti při hraní, můžete vidět, že každá jejich hra vychází z nich, z jejich jedinečného světa, který je spoluvytvářen z podmínek rodiny a společnosti ve které žijí. Hrou děti poznávají, učí se a objevují svět,“ zdůrazňuje důležitost této aktivity Kateřina Novotná z Akademie rodičovství. Podle ní je právě hra nejpřirozenějším způsobem učení. Tuto myšlenku a názor sdílí také Jana Krčková, marketingová ředitelka Wormelen Group, zastupující Království hraček Bambule a Sparkys: „Hraní dětí s oblíbenou hračkou může mít rozhodující dopad nejen na jejich vývoj, ale i porozumění a interakci s okolím. Hraní je pro děti zároveň formou individuálního poznávání okolí.“

Zejména hraním dochází k procvičování a rozvoji emoční inteligence, stejně tak kreativity nebo pohybových sociálních schopností. Podle Novotné se čas strávený hraním odráží na osobním vývoji potřeb každého dítěte. Ti, kteří se např. dříve naučí písmena, mohou o to dříve rozvíjet svou fantazii jiným směrem.  

Při výběru vhodných hraček by se měly brát v potaz potřeby dětí – jejich věk, stupeň vývoje i jejich jedinečné osobnosti. S tím, jak dítě roste by si mělo nejprve hrát samo. Postupně si hrají děti vedle sebe a mohou používat i stejné hračky. Jakmile dojde podle Novotné k vzájemné kooperaci, nastane významný zlom ve vývoji dítěte, které najednou směřuje společnou aktivitou ke shodnému cíli.

Jakou hračku pořídit dítěti jako úplně první? Kateřina Novotná z Akademie rodičovství doporučuje, aby rodiče před návštěvou hračkářství brali v potaz následující:

 

  • Pro novorozence

 

Z hlediska vývoje – novorozenec žádnou hračku nepotřebuje. Kojenec se již učí vidět a rozeznávat předměty, jejich tvary a bravy, rozvíjí sluch. Zkoumá své okolí. Vhodné jsou proto různé kolotoče nad postýlky nebo chrastítka. U těch je potřeba dát si pozor na váhu. Některá mohou být až příliš těžká a pro dítě nevhodná.

 

  • Pro batole

 

Pro batolata jsou vhodné bezpochyby kostky, dále kočárek a panenka, odrážedla, míče, tahací hračky, puzzle s velkými dílky malého počtu, kuchyňské nádobí, dětské nářadí pro truhláře, první dětská leporela, hudební nástroje (bubínek, piánko), hračky na písek a k vodě, první pastelky. Cokoliv, co podpoří období expanze do světa.

 

  • V předškolním věku

 

Předškolní věk lze charakterizovat námětovými hrami. Děti se učí soupeřit a spolupracovat. Mezi vhodné hračky se řadí panenky, domky pro panenky, stavebnice, maňásci, pexeso, puzzle a různé barvy, štětce, omalovánky, nůžky, vystřihovánky, barevné papíry, lepidla.

 

  • Starší děti

 

V dalších fázích vývoje děti již samy dávají podnět k výběru hraček, mají své vlastní představy a přání, přesto rodiče musí stále pečlivě rozmýšlet vhodnost a přiměřenost kupované hračky.

V síti prodejen Království hraček Bambule a Sparkys najdou rodiče široký sortiment produktů pro všechny věkové kategorie. Rozmanitá nabídka a kvalita výrobků zaručí, že pro své děti vyberou to nejlepší,“ dodává Jana Krčková.

Reklamy