České studio Qubix vyvinulo unikátní nástroj pro přenos hereckého výkonu do 3D

S MocapX stačí animátorům iPhone či iPad

29. května 2019 České vývojářské studio Qubix ve spolupráci s postprodukční společností PFX vytvořilo unikátní animační nástroj MocapX, díky němuž se stává jinak velice drahá technologie motion capture dostupnou i pro menší studia a animátory na volné noze. Použitím True Depth Camera nového iPhonu nebo iPadu a plug-inu do animačního programu Autodesk Maya mohou animátoři přenášet herecký výkon přímo na 3D model, navíc v reálném čase. MocapX tak animátorům po celém světě radikálně zkrátí práci a uspoří čas.

Po roce intenzivního vývoje pod taktovkou vedoucího vývojáře a partnera firmy Qubix Ondřeje Přidala představilo studio na začátku května svou novou aplikaci odborné veřejnosti, v praxi navíc prošlo zatěžkávací zkouškou při záchraně projektu Vivaldianno Michala Dvořáka ze skupiny Lucie. Pozitivní reference aplikace stihla nasbírat nejen v Čechách, ale i ve studiích ve Spojených státech a Kanadě.

Aplikace, která nemá ve střední Evropě obdoby, funguje na principu zaznamenání pohybů hlavy a výrazů obličeje před kamerou telefonu nebo tabletu. Nasnímaný materiál je pak v reálném čase přenášen do počítače s animačním programem Autodesk Maya. Animátor tak může okamžitě pracovat s jakýmkoliv 3D modelem, na který se záznam promítá. Aplikace dokáže rozpoznat 52 výrazů tváře i pohyby a otáčení hlavy, takže i mrknutí oka se ihned promění v animaci.

Právě hladké přenesení dat a následně plynulá práce s modelem tzv. „non destructive flow“, které jsou unikátní. Radikálně tak zkracují mravenčí práci animátorů, kteří doposud museli každý pohyb a gesto dlouze připravovat. „Můžeme říci, že záběr, na kterém animátor pracoval i několik dní, dokáže s naší aplikací připravit v řádu hodin,“ říká Ondřej Přidal ze studia Qubix, které se zaměřuje na vývoj mobilních aplikací a nástrojů rozšířené reality nejen pro filmová studia. Kromě zakázek se studio věnuje vývoji vlastních aplikací, mezi které se řadí i MocapX.

„Zájem o naši aplikaci nás velice těší. Máme pozitivní zpětnou vazbu z celého světa od Spojených států a Kanady až po českou kotlinu. Utvrzuje nás to v tom, že jsme přišli s produktem, který má obrovský potenciál,“ popisuje Přidal.

Úsporu času může potvrdit i producent a partner PFX Jiří Mika. „Nedávno jsme pracovali na animacích pro projekt Vivaldianno člena hudební skupiny Lucie Michala Dvořáka. Díky MocapX jsme byli schopni za tři týdny odevzdat výstupy, které by normálně trvaly připravit několik měsíců a pracovalo by na nich přibližně pět animátorů,“ popisuje Mika.

MocapX je určen jak pro animační studia, tak pro animátory na volné noze nebo vzdělávací instituce, které animaci vyučují. Příznivá je i cena aplikace, která je výrazně nižší než u jiných animačních nástrojů. „MocapX je možné stáhnout v AppStoru zdarma. Součástí bezplatné verze je i plug-in do Autodesk Maya. Chtěli jsme aby si nadšenci do animace mohli vyzkoušet základní možnosti aplikace bez nutnosti zakoupit plnou verzi. Tu využijí spíše profesionálové, kteří si mohou pořídit doživotní licenci za 299 amerických dolarů,“ uzavírá Přidal.

Qubix – Kreativní vývojářské studio se sídlem v Praze. Specializuje se na vývoj mobilních aplikací a rozšířené reality. Za pět let své existence pracovalo pro značky jako Škoda Auto, Sazka, Coca Cola, Sony, ČSOB, T-Mobile nebo Jagermeister. (www.qubixstudio.com)

PFX – Postprodukční studio zaměřené na vizuální efekty, 3D, animaci a motion grafiku.  Založena v roce 2012 v Praze. Pracuje na filmových, televizních i reklamních projektech pro světové značky a klienty v Česku i zahraničí. (www.pfx.tv)