Jak chránit přírodu? Ekologický přínos internetu věcí rok od roku roste

4. června 2019 – Díky internetu věcí od Vodafonu ušetřili za rok zákazníci v Česku tolik emisí oxidu uhličitého, jako by bylo potřeba k nabití více než 1,5 miliardy chytrých telefonů. Meziročně se úspora emisí téměř ztrojnásobila. Probíhající Evropský týden udržitelného rozvoje není pro Vodafone pouze formalitou. Mobilní síť Vodafonu například využívá jen energii z obnovitelných zdrojů.  

Tři ze čtyř lidí souhlasí s tím, že místo čekání na kroky národních vlád by se některých změn ve společnosti měli ujmout generální ředitelé firem, uvádí mezinárodní výzkum Edelman Trust Barometer 2019. Jde například o řešení platové a jiné diskriminace, ale také o ochranu životního prostředí.

A právě Vodafone není v oblasti udržitelného podnikání nováčkem. Dlouhodobě klade důraz na ochranu životního prostředí a hlásí se ke globálním Cílům udržitelného rozvoje (SDGs). Evropský týden udržitelného rozvoje, který se letos koná od 30. května do 5. června, slaví firma kulatými stoly (na témata jako odpad, zelená energie a dodavatelský řetězec) nebo workshopy pro zaměstnance o odpovědné výrobě a spotřebě. Zároveň je to příležitost k připomenutí některých čísel.

Tisíce uspořených tun emisí

Vodafone díky tomu, že poskytl zákazníkům v Česku připojení k internetu věcí (IoT), ušetřil za rok více než 13 tisíc tun emisí CO2. „To znamená úsporu takového množství emisí oxidu uhličitého, jako bylo potřeba k nabití víc než 1,5 miliardy chytrých mobilních telefonů. A pozitivní dopad internetu věcí v této oblasti každoročně výrazně roste,“ říká Adriana Dergam, ředitelka korporátní komunikace a udržitelnosti Vodafonu. Meziroční nárůst ukazuje přiložená infografika, jejíž data získal Vodafone na základě metodologie platformy Carbon Trust testované Vodafone Group v průběhu jednoho roku v různých zemích působení.

Zkušenosti Vodafonu potvrzuje studie společnosti McKinsey, která označila internet věcí za jednu ze tří technologických inovací s největším ekonomickým dopadem do roku 2025. Podle Světového ekonomického fóra, které ve spolupráci s IoT Analytics zkoumalo 640 IoT projektů, 84 procent z nich přispívá k plnění globálních Cílů udržitelného rozvoje (SDGs).

Snazší parkování i efektivnější svoz odpadu

Internet věcí, tedy čidla a další chytrá zařízení připojená k síti, pomáhá třeba při parkování. Řidič auta nemusí kroužit a spotřebovávat palivo, ale rovnou jede na konkrétní volné místo. Podobně šetří emise i chytrý svoz odpadu. Senzory umístěné do kontejnerů umožňují vreálném čase sledovat jejich zaplněnost. Díky tomu mohou města dlouhodobě data sledovat a naplánovat nejvhodnější strategii vyvážení popelnic.

Další oblastí je chytré měření – jde o dálkové odečty z vodoměrů, plynoměrů, elektroměrů a jiných měřičů. Pomůžou zvýšit efektivitu a optimalizovat využití lidské práce a dopravy, jak potvrzuje už roční fungování úzkopásmového internetu věcí Vodafonu (v anglické zkratce NB-IoT) ve společnosti Veolia Energie ČR.

Nejen emise, ale i výdaje pomáhá snižovat aplikace Chytrá budova, kterou využívá také centrála Vodafonu v pražských Stodůlkách a která umožňuje sledovat obsazenost nemovitosti nebo třeba efektivně nastavit vytápění. „Neustále snižujeme energetickou náročnost budovy. Meziročně se nám to daří o pět až sedm procent,“ říká Vít Kidery z Vodafonu, který se věnuje správě pražské centrály.

Zelená mobilní síť

Firemní barvy Vodafonu jsou červené, ale jeho mobilní síť je zelená, doplňuje Adriana Dergam: „Jako první český operátor jsme už v roce 2011 spustili stoprocentně zelenou síť. Ta je ze strany Vodafonu napájena jen elektřinou z obnovitelných zdrojů. Nicméně v některých lokalitách je Vodafone v pronájmu a tam výběr zdroje elektřiny nelze ovlivnit. Než se nám podaří změnit přístup i těchto dodavatelů a partnerů,  vykompenzovali jsme jejich emise výsadbou půl milionu stromů na českém území.“

Dobrovolný závazek snížit emise o polovinu oproti fiskálnímu roku 2006-7 do roku 2025 je tak splněný. Kromě toho se firma věnuje i digitalizaci a šetření papíru nebo omezování jednorázových plastů a díky svému přístupu v roce 2019 vstoupila do Klubu moderních firem.

Více na vodafone.cz/udrzitelne-podnikani.

O Vodafone Czech Republic

Vodafone Czech Republic je od roku 2005 součástí jedné z největších telekomunikačních skupin na světě Vodafone Group. V České republice poskytuje služby více než 3,9 milionu zákazníků. Od roku 2007 přináší komplexní telekomunikační služby pro firemní zákazníky prostřednictvím řešení Vodafone OneNet a nyní provozuje přes 1,5 milionu firemních SIM karet. Vodafone už několikrát dostal ocenění Best in Test za kvalitu hlasových služeb a datových přenosů na základě testů provedených společností P3 communications. Aktuálně pokrývá jeho mobilní síť LTE 99 % populace ČR. Zároveň Vodafone nabízí pevné připojení k internetu, a to více než 4 milionům českých domácností. Kromě toho na podzim 2017 pokryl Českou republiku speciální sítí úzkopásmového internetu věcí NB-IoT a v prosinci téhož roku spustil komerční provoz. Vodafone se řídí dlouhodobou strategií udržitelného podnikání, hlásí se ke globálním Cílům udržitelného rozvoje (SDGs) a podporuje digitalizaci a diverzitu ve společnosti. Klade důraz na ochranu životního prostředí a využívá jen energii z obnovitelných zdrojů. Vodafone podporuje inovativní startupy a podnikatele v regionech. Zaměstnanci společnosti věnují ročně dobrovolnickým aktivitám více než 7500 hodin prostřednictvím Nadace Vodafone. Ta se za 13 let od svého založení dostala mezi nejdůležitější podporovatele a investory do technologických sociálních inovací, které zlepšují život společnosti a znevýhodněných skupin. Více informaci na vodafone.cz.