Více než 50 let pokroku: Historie společnosti Hyundai

  • Hyundai Motor dosáhl během pouhých 50 let mnohem většího pokroku než daleko etablovanější výrobci automobilů
  • Společnost poskytla mobilitu korejskému národu, a spustila tak proces modernizace Jižní Koreje
  • Nová kampaň se sloganem „Kráčíme vpřed“ oslavuje progresivního ducha společnosti Hyundai, která se zařadila mezi lídry budoucí mobility

Pokrok není otázkou náhody, ale výsledkem dlouhodobé cílevědomé činnosti. Společnost Hyundai Motor Company je od svého založení v roce 1967 průkopníkem automobilových technologií. V roce 2016 uvedla na trh IONIQ – první model na světě, nabízený se třemi elektrifikovanými pohony. Hyundai se díky tomuto progresivnímu duchu zařadil mezi lídry budoucí mobility.

Značka Hyundai vynakládá, i v porovnání s ostatními výrobci automobilů, značné investice na vývoj spalovacích motorů s nízkými emisemi, palivových článků na vodík a elektrifikovaných vozidel s cílem postavit se výzvám, které před nás staví změna klimatu. Hyundai již v roce 2016 představil modelovou řadu IONIQ, první automobil na světě, nabízený se třemi odlišnými druhy elektrifikovaného pohonu.

Podpora obnovy Jižní Koreje

V roce 1947 byla založena společnost Hyundai Engineering and Construction Company.

Název „Hyundai“ znamená v korejštině „moderní doba“ a vznikl spojením korejských slov „Hyun“ (현) s významem „moderní“ nebo „současný“ a „Dai“ (대) pro označení „éry“ nebo „generace“.

Nedlouho po osvobození Jižní Koreje (v roce 1945) byla společnost pověřována vládou, aby realizovala významné stavební projekty, a převzala odpovědnost za výstavbu velké části dopravní infrastruktury, která umožnila rychlou industrializaci Koreje. Společnost Hyundai postavila například dálnici Kyeong-bu, ale i mnoho dalších důležitých staveb.

60. a 70. léta: Éra hromadné výroby

Společnost Hyundai Motor Company byla založena v roce 1967. V následujícím roce dokončila výstavbu montážního závodu Hyundai v Ulsanu. V současnosti se jedná o největší integrovaný závod na výrobu automobilů na světě, jehož kapacita výroby činí 1,6 milionu vozů ročně. Hyundai Motor Group ovládá, ve spojení s vlastní ocelárnou a společností Hyundai Glovis provozující globální flotilu nákladních lodí, celý hodnotový řetězec.

Model Cortina byl v roce 1968 prvním vozidlem, jehož montáž úspěšně probíhala v závodě Hyundai Ulsan, tehdy ještě ve spolupráci se společností Ford Motor Company. Hyundai stanovil mezi všemi montážními závody Ford na celém světě nový rekord z hlediska rychlosti realizace projektu – od položení základního kamene do zahájení výroby v plném rozsahu uběhlo necelých šest měsíců.

Model Cortina se stal okamžitě úspěchem a v Evropě se zařadil mezi bestsellery. Hyundai se proto rozhodl, že vyvine svůj vlastní automobil. Společnost přijala v únoru 1974 do svých služeb Georgeho Turnbulla, bývalého generálního ředitele společnosti Austin Morris z koncernu British Leyland. Turnbull okamžitě požádal o pomoc šest evropských odborníků: jednoho designéra, dva specialisty na karoserie a podvozky, dva výrobní inženýry a jednoho testovacího inženýra.

Společnými sílami vytvořili model Pony, který byl představen v říjnu 1974 na autosalonu v Turíně. Uvedení na trh následovalo v roce 1975. Tento vůz dostal přezdívku „kukmincha“, což znamená „auto pro lidi“. Design kompaktního automobilu s pohonem zadních kol navrhl jeden z nejuznávanějších automobilových designérů, Giorgetto Giugiaro. První velkosériově vyráběný jihokorejský osobní vůz byl po mnoho let vlajkovou lodí značky Hyundai.

Hyundai zahájil vývoz modelu Pony do Chile, Argentiny, Kolumbie a Egypta v roce 1976. Začátek evropského exportu, do Belgie a Nizozemí, se datuje do roku 1978. Krátce poté následovalo Řecko.

80. léta: Mezinárodní expanze

Období 80. let 20. století bylo pro společnost Hyundai ve znamení rychlé mezinárodní expanze. Hyundai brzy slavil úspěchy v konkurenci s mnohem etablovanějšími výrobci automobilů. V roce 1982 vstoupila společnost poprvé na britský trh. Model Pony se začal ve Velké Británii prodávat v únoru 1982 jako první korejský vůz na tomto trhu.

V roce 1984 zahájil Hyundai vývoz modelu Pony do Kanady. Prodeje výrazně překonaly očekávání a model Pony byl dokonce v jednu chvíli nejprodávanějším vozem na kanadském trhu. V následujícím roce byla představena první generace modelu Hyundai Sonata a zároveň byl vyroben miliontý vůz Hyundai.

Pony Excel se stal v roce 1986 prvním modelem Hyundai, prodávaným v USA. Byl to první vůz s pohonem předních kol, vyráběný společností Hyundai. Jeho design navrhl, stejně jako u první generace modelu Pony, již zmíněný Giorgetto Giugiaro a jeho studio Italdesign. V prvním roce prodeje v USA bylo prodáno 168 000 vozů, což je historický rekord, platný dodnes. Časopis Fortune nominoval tento model do svého výběru nejlepších produktů („Best Product #10“), mimo jiné díky jeho cenové dostupnosti.

90. léta: Zaměření na kvalitu

Na jaře 1990 dosáhla celková výroba automobilů Hyundai hranice čtyř milionů. V roce 1991 překonala společnost Hyundai další milník. Tehdy vyvinula první vlastní zážehový motor, čtyřválec Alpha, včetně převodovky. Tento krok připravil půdu pro technologickou nezávislost. Motor Alpha debutoval v modelu Hyundai Scoupe modelového roku 1992.

Hyundai pokračoval v tomto desetiletí v rychlém rozvoji a upevňoval své postavení předního mezinárodního výrobce automobilů. Hyundai v této době představil mnoho oblíbených modelů, včetně modelů Accent, Dynasty a Tiburon.

V roce 1994 bylo otevřeno nově vybudované výzkumné a vývojové centrum v Německu. Mezi jeho úkoly patří sledování technického vývoje v Evropě, ale také vývoj nových modelů pro evropský trh, včetně jejich designu a konstrukce. V září 1997 zprovoznil Hyundai první výrobní závod na evropském kontinentu, v tureckém Izmitu. Je to nejdéle sloužící výrobní závod Hyundai v zahraničí.

Hyundai již v 90. letech 20. století experimentoval s mnoha elektricky a hybridně poháněnými vozidly. Prvním elektromobilem Hyundai byl prototyp Sonata Electric Vehicle z roku 1991. Po prvních experimentech s hybridními systémy v roce 1994 byl o rok později, na autosalonu v Soulu, představen koncepční vůz FGV-1 s hybridním pohonem, který umožňoval jízdu s nepřetržitým elektrickým pohonem. V roce 1998 vyvinul Hyundai vozidla s motory na různé druhy paliv a koncem 90. let zahájil vývojové práce na elektromobilech s palivovými články.

Předseda dozorčí rady Mong-Koo Chung byl v roce 1999 slavnostně jmenován předsedou dozorčí rady koncernu Hyundai Motor Group. Následovalo rozhodnutí o tom, že Hyundai bude klást důraz na produktovou kvalitu. Tím byla zahájena cesta společnosti k postavení předního globálního výrobce automobilů.

První desetiletí nového tisíciletí: Produkty s ještě výhodnějším poměrem cena/výkon

Hyundai zahájil na přelomu tisíciletí proces zásadní přeměny své image s cílem etablovat se jako značka světové úrovně. Mateřská společnost Hyundai Motor Group intenzivně investovala do podpory kvality, designu i výroby vozidel a do dlouhodobého výzkumu, a to zejména v Evropě. V roce 2001 bylo založeno evropské designérské centrum Hyundai, po němž v roce 2003 následovalo technické centrum Hyundai Motor Europe a designérské centrum v Namyangu.

Hyundai uvedl v roce 2000 na trh své první SUV, Santa Fe. Model pojmenovaný podle města v Novém Mexiku se stal v Americe hitem a brzy byl nejprodávanějším vozem společnosti. V roce 2004 následovalo uvedení dalšího SUV, modelu Tucson.

V roce 2007 byl představen model i30. Automobil, navržený, vyvinutý a vyráběný v Evropě, ztělesňuje DNA společnosti Hyundai Motor na evropském kontinentu. V následujícím roce zahájil provoz výrobní závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). HMMC je nejmodernějším výrobním závodem v Evropě s 500 technicky vyspělými roboty. Závod vyrábí 1500 vozů Hyundai denně.

Na mezinárodním autosalonu v Los Angeles byl v roce 2008 představen model Sonata s hybridním pohonem, vybaveným technologií lithium-polymerových akumulátorů. V USA byl prodej tohoto modelu zahájen v roce 2011.

Vývoj od roku 2010: Průkopník budoucí mobility

Hyundai se od roku 2010 ve stále větší míře zaměřuje na ekologická vozidla a technologie pro ochranu životního prostředí. Společnost zvyšuje hospodárnost svých vozidel, hledá nové, alternativní zdroje energie pro pohon automobilů a razí cestu k éře mobility s nulovými emisemi.

Hyundai představil na začátku desetiletí, v září 2010 v Soulu, BlueOn, svůj první sériově vyráběný elektromobil. Základem modelu BlueOn, prodávaného v Jižní Koreji, byl Hyundai i10. Zdrojem elektrické energie byla sada lithium-polymerových akumulátorů s kapacitou 16,4 kWh, jejíž nabíjení trvalo šest hodin.

V roce 2013 oslavil Hyundai zásadní milník ekologické mobility. Model ix35 Fuel Cell se stal prvním komerčně nabízeným a velkosériově vyráběným vozidlem na světě s palivovými články na vodík. Díky rychlému doplňování paliva a dlouhému dojezdu v kombinaci s ochranou životního prostředí nabízí ještě větší výhody pro všechny.

Společnost Hyundai téhož roku také rozšířila své působení v motoristickém sportu založením týmu Hyundai Motorsport World Rally Championship, který se účastní mistrovství světa v rallye. V roce 2015 oznámil Hyundai založení specializované značky Hyundai N, zaměřené na vysokovýkonné vozy. Následoval vývoj oceňovaných sériově vyráběných vozů, a to zejména modelů i30 N a i30 Fastback N, které byly představeny v roce 2017 a 2018.

V roce 2016 představil Hyundai model IONIQ, první automobil na světě, který nabízí tři elektrifikované pohony – hybridní, hybridní s možností vnějšího nabíjení a zcela elektrický. Název modelu je odvozen ze slov „ion“ a „unique“ (jedinečný). V roce 2018 následovalo uvedení modelu KONA Electric, prvního malého SUV v Evropě s elektrickým pohonem, a modelu NEXO, druhé generace vozidel s palivovými články.

Hyundai se od roku 2010 profiluje jako lídr automobilového průmyslu v oblasti budoucí mobility. To je patrné i v nové komunikační kampani „Pokrok“, která ukazuje 50letou historii společnosti Hyundai, utvářenou jejím progresivním duchem. Hyundai staví na tomto základě i v současnosti vývojem inovací, které umožní překonání budoucích překážek, zcela v souladu se sloganem „Kráčíme vpřed.“

V lednu 2019 byl výkonný viceprezident společnosti Hyundai Motor Group Euisun Chung jmenován spolupředsedou sdružení Hydrogen Council. Jedná se o partnerství společností, vedené jejich nejvyššími představiteli, z různých průmyslových a energetických odvětví. Sdružení se zaměřuje na urychlování vývoje a zavádění vodíkových technologií na celém světě. Euisun Chung od té doby vyzývá k ještě intenzivnější mezinárodní spolupráci v boji proti klimatické změně. Hyundai Motor Group usiluje o rozsáhlejší využívání svých unikátních technologií palivových článků v rámci strategie „FCEV Vision 2030“. Její součástí je plán pro výrazné zvýšení kapacity výroby palivových článků na 700 000 ročně do roku 2030 a zkoumání nových obchodních příležitostí k jejich dodávkám do ostatních odvětví výroby dopravních prostředků, elektrické energie a systémů pro uchovávání elektrické energie.

Video k nové kampani ke zhlédnutí zde: https://www.youtube.com/watch?v=s4XREzsior8