Frankensteinovská malwarová příšera Baldr

SophosLabs, globální výzkumná síť společnosti Sophos, celosvětového lídra v oblasti ochrany sítí a koncových bodů, zveřejnila zprávu o malwaru Baldr, který se objevil na trzích temného webu (dark web) v lednu 2019. Sophos ve zprávě s názvem Baldr vs. svět uvádí podrobnosti o vzestupu a pádu tohoto malwaru, statistiky o obětech, podrobnosti o chybách, které tvůrci v tomto malwaru zanechali, i o chybách obětí. Zpráva rovněž vysvětluje zjevný nesoulad v kyberzločinecké komunitě, který vedl k ukončení prodeje malwaru Baldr na hlubokém webu (deep web).
Až doposud bylo o Baldru k dispozici jen málo informací. SophosLab však jeho počínání tajně sledoval, aby odkryl jeho aktivity ve zdrojích hlubokého webu.  Zmíněná podrobná zpráva analyzuje tento malware a odhaluje jeho vnitřní fungování, zajímavé způsoby chování kyberzločinců a chyby na straně prodávajících i kupujících. Zpráva obsahuje například následující poznatky:

  • Ti, kteří vyvinuli malware Baldr, jej připravili na prodej pro kyberzločince začínající na hlubokém webu a ti poté jako první zaútočili na počítačové hráče.
  • Baldr od té doby pokročil, přestal jen „útočit na hráče“ a v současnosti ovlivňuje širší škálu softwaru.
  • Podobně jako mnoho různých druhů malwaru využívá Baldr fragmenty kódu vypůjčené z jiných typů malwaru, nicméně je jako „Frankensteinovo monstrum složené z útržků kódu“, protože si půjčuje kód z relativně velkého množství jiného malwaru.
  • Baldr může od obětí rychle získat celou řadu informací, včetně uložených hesel, dat v mezipaměti, konfiguračních souborů, cookies a dalších souborů, a to z celé řady aplikací, například:
    • 22 různých webových prohlížečů,
    • 14 různých peněženek na kryptoměny,
    • klientských aplikací VPN,
    • nástrojů pro přenos souborů,
    • klientů pro instant messaging a chat,
    • herních klientů a herních služeb, například Steam, Epic a Sony,
    • služeb souvisejících s hrami, například Twitch nebo Discord.
  • Podle údajů laboratoří SophosLab se útoky rozšířily mimo oblast her a zahrnují všechny uživatele počítačů.  K infekcím docházelo na celém světě, v čele s Indonésií (více než 21 % obětí), USA (10,52 %), Brazílií (14,14 %), Ruskem (13,68 %), Indií (8,77 %) a Německem (5,43 %). Česká republika obsadila 30. místo s 0,17 procenty.
  • Serverový kód malwaru Baldr obsahoval chyby, které umožnily ostatním kyberútočníkům nainstalovat zadní vrátka, díky nimž mohli ukrást zákaznická hesla a jejich zcizená data.
  • Někteří zákazníci špatně nakonfigurovali kód příkazového serveru a ponechali své nástroje a data otevřené ostatním. Laboratoře SophosLabs zjistily, že na webové stránky Virus Total bylo neúmyslně nahráno více než 150 souborů s protokoly obsahujícími ukradená data z napadených počítačů.
  • Výzkumníci se domnívají, že malware je patrně ruského původu a data ukradená od obětí v Rusku a okolních zemích (CIS) byla uložena ve speciální složce na příkazovém serveru útočníků.
  • Baldr zmizel z prodeje v červnu, očividně po hádce mezi tvůrcem a distributorem. SophosLabs očekávají, že se časem znovu objeví, ale možná pod jiným jménem.

Zdali byl Baldr jen bouře ve sklenici vody, která se rychle objevila a poté padla za oběť hašteření mezi kyberzloději, nebo jestli se vrátí jako dlouhodobá hrozba, se teprve uvidí. Jeho samotná existence je však dobrou připomínkou, že i ukradené kousky malwarového kódu slepené dohromady do podoby ‘frankensteinovské malwarové příšery’ mohou být neuvěřitelně efektivní. Vpadnou do systému, všeho se zmocní a zase rychle zmizí. Jediným způsobem, jak podobné hrozby zastavit, jsou základní, avšak nezbytné bezpečnostní postupy, včetně používání aktualizovaného bezpečnostního softwaru,“ řekl Albert Zsigovits, analytik hrozeb v laboratořích SophosLabs v Maďarsku.

Zprávu a komentáře ohledně zjištěných skutečností naleznete v sekcích SophosLabs Uncut a Naked Security. K dispozici je rovněž přímý odkaz na úplnou zprávu Baldr versus svět.
V případě zájmu o další informace týkající se bezpečnostních témat nebo expertní vyjádření se na mě neváhejte obrátit.

Reklamy