Čtenářská kultura Čechů roste, za knihy jsou někteří ochotni utratit i 5 000 Kč ročně.

Navzdory popularitě internetu a sociálních sítí čtenářská kultura Čechů stále roste. Jak ukázal průzkum internetového knihkupectví Martinus.cz, za knihy jsou ochotni nejčastěji utratit v průměru od 1 500 do 5 000 Kč ročně. Při samotném výběru hledají inspiraci nejčastěji na internetu nebo u přátel, v konečném rozhodování o koupi je nicméně stále nejdůležitějším faktorem cena.

Domácí knihovny rostou

Z průzkumu na vzorku 900 respondentů vyplynulo, že necelých 75 % Čechů utratí za knihy částku vyšší než 500 Kč ročně. Více než třetina z nich je ochotna sáhnout do peněženky ještě o něco hlouběji a za literaturu pro sebe a své blízké zaplatit v průměru od 1 500 do 5 000 korun. Při průměrné ceně 261 Kč za knihu, kterou vypočítal a uvedl Svaz českých knihkupců a nakladatelů ve své zprávě za loňský rok, se tak české domácí knihovny nejčastěji rozšiřují o 5 – 20 titulů ročně.

I přes tento pozitivní trend růstu domácích knihoven se ukazuje, že ne všechny knihy zvládají Češi přečíst. Data z průzkumu totiž ukazují, že necelá čtvrtina titulů napříč žánry zůstává z důvodu nedostatku času či špatného výběru nedočtená. 

Vánoce, ale i akce knihám přejí

Čtvrtina Čechů uvedla, že jejich záliba ve čtení je ke koupi knihy přiměje pravidelně jednou za měsíc. Naopak více než polovina přiznává, že jejich cesta za knihami není nikterak pravidelná. Kamenné či internetové knihkupectví totiž navštíví náhodně nebo podle různých příležitostí několikrát ročně. „Výrazně zvýšenou návštěvnost lze sledovat především před Vánocemi, dále při uvedení dlouho očekávaného bestselleru či v případě dopředu avizovaných výprodejových akcí,“ uvádí Zuzana Kadecká z knihkupectví Martinus.cz.

Recenze jako rozhodující faktor

V otázce, kde hledat inspiraci ke koupi konkrétní knihy, mají Češi jasno. Jejich cesta vede nejčastěji k internetovým recenzím (38,3 %), které následuje doporučení od rodiny a přátel (23,4 %). Své místo si v oblasti inspirace v posledních letech začaly budovat i čtenářské kluby na sociálních sítích a doporučení od knižních influencerů (13,1 %). 

Pokud už mají lidé vybraný konkrétní titul, přicházejí na řadu „praktické“ faktory. Za rozhodující považuje nejvíce respondentů cenu, dále důvěryhodnost obchodu a skladovou dostupnost požadované knihy. Obecně se oblibě dlouhodobě těší oddychové tituly oblíbených současných českých spisovatelů, jako je Radka Třeštíková, Patrik Hartl nebo Alena Mornštajnová.

 

Reklamy