Skoro dvě pětiny Čechů se ještě nesetkaly se slovem startup

Přes 38 % Čechů nikdy neslyšelo slovo startup. Vyplývá to z výzkumu, který pro startupovou soutěž Vodafone Nápad roku mezi tuzemskou populací realizovala agentura STEM/MARK. Pouhých 13 % respondentů dokázalo jmenovat český projekt nebo společnost, kterou podle organizátorů soutěže lze v současnosti pokládat za startup.

x-napadroku-cover-61500051_2141774412545081_616608594757943296_o

Nejvíce z nich uvedlo Kiwi, často si lidé vzpomněli také na projekty Twisto, Warhorse studios, Rohlík a Zonky. Přes 77 % odpovědí bylo neplatných, netýkaly se českých projektů anebo zmíněné firmy vůbec nebyly startupy.

Myslím, že asi nikdo nepředpokládal, že by slovo startup mezi širokou veřejností bylo všeobecně známé. Nicméně to, že skoro dvě pětiny respondentů tento výraz nikdy neslyšelo, jsem ale nečekal,komentuje výzkum zakladatel a šéf soutěže Vodafone Nápad roku, Martin Kešner.

Je to škoda a zároveň impuls k tomu, abychom povědomí o českém startupovém prostředí rozvíjeli. Každý rok se totiž nejen v soutěži Vodafone Nápad roku setkávám s projekty, které si pozornost zaslouží,” dodává.

O startupech v Česku převládá neutrální a pozitivní smýšlení. 30,2 % respondentů uvedlo, že na startupy nemají názor, 24,3 % pak uvedlo, že jsou nadějí pro lepší budoucnost. Mezi mladou generací od 18 do 29 let pak u této odpovědi číslo vzrostlo až na 43,5 %. Negativně na startupy pohlíží pouze 7,1 % Čechů.

Respondenti, kteří uvedli, že slovo startup ještě neslyšeli, pocházeli nejčastěji z generace starší 60 let. Co je startup, nevědělo 48,8 % z nich. Ve věkové skupině od 45 do 59 let toto číslo kleslo na 40,6 %, ve skupině od 30 do 45 let na 38,5 % a až u nejmladší generace od 18 do 29 let se číslo dostalo na 28,7 %. Mezi lidmi, co neznali slovo startup, převládaly ženy. Nezná ho 52,2 % Češek. Mezi českými muži slovo startup ještě nikdy neslyšel každý čtvrtý.

O soutěži Vodafone Nápad roku

Startupová soutěž Vodafone Nápad roku hledá nadějné podnikatele v České republice a na Slovensku. Byla založena roku 2007, což z ní dělá nejstarší soutěž svého typu u nás. Za posledních 12 let se do ní zapojilo 1804 projektů či firem, z nichž mnoho se teď těší úspěchům na domácím i zahraničním trhu. Soutěže se mohou zúčastnit jednotlivci či firmy, jejichž produkt není na trhu déle než dva roky. Na finalisty každoročně čekají zajímavé výhry. Mezi hlavní ceny letošního ročníku patří finanční výhra 300 000 Kč, věcné ceny za 1,6 mil. Kč, možnost ucházet se o několikamilionové investice a zahraniční cesty. Titulárním partnerem soutěže je Vodafone, hlavními partnery jsou J&T Banka, Kooperativa a Huawei. Mezi další partnery se řadí společnosti Profinit, Microsoft, Peterka Partners a Stable.cz. Soutěž dále podporují CzechInvest, Hlavní město Praha, Prague Startup Centre, xPORT VŠE.

 

Reklamy