Škodovka dál vládne Česku. Je populárnější než Volvo ve Švédsku nebo VW v Německu

14. listopadu 2019, Praha – Češi škodovky jednoduše milují. Dokonce tak, že každé třetí nové registrované auto nese právě tuto značku, a extrémně oblíbená zůstává i mezi ojetinami. Mladoboleslavská automobilka na českém trhu drtivě poráží své konkurenty i přesto, že už dávno není nejlevnější. Co za tím stojí? Kupujeme její auta jen proto, že jsou česká?

Statistiky hovoří jasně: 34 % nových a odhadem asi 32 % ojetých vozů, které nakoupí Češi, jsou od Škodovky. Podobná dominance je unikátní i v Evropském měřítku, v žádné jiné zemi jedna značka trhu nevládne podobným způsobem. Nejblíže k ní má Volvo ve Švédsku nebo Volkswagen v Německu, obě značky se ale pohybují kolem 20% podílu.

Nejlevnější není, ale dává na výběr

Výhodou Škodovky je variabilita jednotlivých verzí a obecně dostupnosti. U nového auta si u většiny modelů zákazníci mohou vybírat z široké palety kombinací motorizací, karoserií a výbavy. Vysoký standard má i dílenské zpracování a celková ergonomie interiérů.

„V posledních třech letech jsme ze strany Škody svědky opravdové modelové ofenzivy, hlavně v kategorii SUV, kterou už kompletně obsadila,“ ukazuje Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovační laboratoře AuresLab ze skupiny AURES Holdings. V současnosti tak ve svých závodech Škoda vyrábí 9 různých modelů, v autobazarech jich ale můžeme najít až 12 včetně nesmrtelné Felicie.

Jak již bylo zmíněno, pro šetřílky přitom už dávno není škodovka nejlepší volbou. Třetí generace Octavie combi začíná na zhruba 480 tisících korun, přitom konkurenti typu Ford Focus nebo Kia Ceed stojí až o 50 tisíc méně. A čtvrtá generace velmi pravděpodobně levnější nebude.

Drží hodnotu a servis je za rozumné peníze

Zároveň ale mají majitelé Škodovek jistotu, že díky velké poptávce bude hodnota jejich vozů klesat mnohem pomaleji než u konkurenčních značek. „Nejžádanější model Octavie z roku 2014 až 2016 s motorem 1.6 TDI ztratí za pět let v průměru 41 až 44 procent své hodnoty. Tomu se blíží pouze VW Golf. Ty nejoblíbenější zahraniční modely, jako třeba Ford Focus, se sotva dostanou pod 50 procent,“ uvádí Stanislav Gálik. Vychází přitom z dat inovační laboratoře AuresLab. I proto patří vozy značky Škoda k leaderům též v sektoru ojetých aut. „Například v síti AAA AUTO tvoří škodovky v tuzemsku třetinu prodejů, celkem se jich ročně zobchoduje téměř 17 000,“ říká Gálik.

Vlastnictví vozidel s okřídleným šípem ve znaku je spojené i se všeobecnou dostupností servisů. Na škodovkách se učí automechanici pracovat už na středních školách a vzhledem ke koncernové spřízněnosti s VW, Audi nebo Seatem se s jejich technikou setkávají téměř nepřetržitě. „Náhradní díly a samotná údržba jsou cenově dostupné, i proto řada zákazníků dojíždí do autorizovaných servisů i po skončení záruky a nadále vedou servisní knížku,“ říká Karel Křepelka, vedoucí pražského servisu Mototechna. „Mnoho majitelů své vozy v provozu umí dlouho udržet i díky velkému množství dílů z druhé ruky. To však úplně nedoporučujeme,“ dodává.

Je zkrátka „naše“… a dělá dobrá auta

Není nutné hned všechny majitele škodovek házet do jedné škatulky, ale jakási národní hrdost je na místě. Z automobilky, která za minulého režimu sice motorizovala Československo, ovšem zároveň zoufale zastarávala, se Škoda Auto stala jednou z nejúspěšnějších českých firem, která „reprezentuje“ nejen výrobou kvalitních vozů, ale třeba i na různých sportovních událostech. A na to řada zákazníků také slyší. „Co se týče marketingové komunikace, je Škoda celkově na špičkové úrovni. Soustředí se sama na sebe a nenechává se zatáhnout do nesmyslných střetů velkých slev a výhod, kterými se jí snaží dotáhnout konkurenti,“ popisuje Kamil Gric, expert na komunikaci.

Přes veškerý marketing, výbavu či dostupnost servisů je však důležitější, že Škoda jednoduše vyrábí dobrá auta. „Čerstvě odhalená čtvrtá verze Octavie podtrhuje osobitý design značky. Současný Superb se zase použitými technologiemi snadno vyrovná nebo i předčí své konkurenty ve střední třídě a nabízí výhodný poměr ceny a výkonu,“ říká Gálik, podle něhož i srovnávací testy vozů v zahraničí velmi často vyznívají ve prospěch tuzemského výrobce.

O AuresLab:

Inovační laboratoř AuresLab zastřešuje inovační projekty Aures Holdings. Výkonným ředitelem AuresLab je Stanislav Gálik, který dříve působil také na pozici poradce pro inovace v rámci České spořitelny, je v oboru start-up projektů a inovací již zkušeným manažerem, v minulosti založil a posléze úspěšně prodal módní značku Galard a spoluzaložil inovační centrum Unifer. Více informací na www.aureslab.com.