České e-shopy mohou očekávat v průměru 5–7násobek běžné návštěvnosti

V kurzu je kvůli náporu dočasné navyšování kapacit a zátěžové testy

Praha, 28. listopadu – Do Česka dorazil svátek všech slev, oblíbená akce Black Friday. Oficiálním startovním dnem je letos 29. listopad. I když je tento den oficiálním začátkem nejznámější celosvětové slevové akce, některé firmy, a zejména e-shopy, začaly se slevami již o několik dní či dokonce týdnů dříve. A právě e-shopy, kterých je v České republice více než 43 tisíc, se v těchto dnech stávají hlavní arénou, v níž bude probíhat „klikací souboj“ o získání vytouženého zboží. Letošní odhad činí 5–7násobný nárůst oproti průměrné návštěvnosti. Statistiky vyplývají ze vzorku analýzy společnosti vshosting~, která v současné době zajišťuje provoz více než 50 % elektronických obchodů na českém a slovenském trhu, a společnosti Shopsys, jež se soustředí na technologický vývoj a kontinuální rozvoj velkých e-shopů a B2B portálů na míru.

V průběhu prvního měsíce každého roku, tedy v lednu, kdy končí i povánoční slevové akce, se nápor na e-shopy zklidňuje a vrací do normálu. Od této doby přibližně do poloviny listopadu je průměrný počet požadavků na středně velký e-shop 42–85 kliknutí za sekundu. Kapacitně větší elektronické obchody a e-shopy realizující kampaně se průměrně dostanou k rozmezí 160–190 kliknutí za vteřinu. V kombinaci s malými e-shopy činí průměrný počet požadavků zhruba 100 kliknutí během jedné vteřiny. Tato hodnota se právě během akce Black Friday rapidně zvyšuje.

Některé e-shopy realizují akci Black Friday skutečně jen v pátek. Hodnoty návštěvnosti pak můžou v tento den dosahovat v průměru až desetinásobku v porovnání s celoročním průměrem.  Naopak jiné e-shopy, které mají slevy po celý týden (či delší období), nemají instantní nárůst tak razantní, protože je rozptýlený do celého týdne,“ říká Lukáš Havlásek, CEO společnosti Shopsys, a pokračuje: „Nejenže e-shop navštíví více lidí, ale mnohem větší procento návštěvníků svůj nákup dokončí.“ Dochází tedy k nárůstu tzv. konverzního poměru, což představuje poměr návštěvníků, kteří na e-shopu dokončí transakci, ke všem návštěvníkům celkově.

Nárůst návštěvnosti je velmi individuální podle toho, jak masivní marketing e-shopy mají a zda je rozprostřen do dalšího období, či zda se jedná o krátkodobou kampaň. Není výjimkou, že návštěvnost se tak dostává u některých e-shopů dokonce na 10–20násobek běžného provozu,“ uvádí Damir Špoljarič, CEO společnosti vshosting~, a dodává: „Na problémy typicky narážejí menší e-shopy, které disponují například pouze jedním serverem. V případě, že si zaplatí drahou reklamní kampaň, může se stát, že zvýšený nápor server jednoduše neustojí a pod tlakem se zhroutí. Náprava je pak kvůli absenci infrastruktury poměrně obtížná. Proto všem e-shopům doporučujeme se na sezónu důkladně připravit a serverovou infrastrukturu si nechat v předstihu důkladně zanalyzovat.“

A právě kvůli zvýšenému provozu na elektronických obchodech aktuálně spousta z nich klade důraz na důkladné testování, zavádění upgradů anebo dočasné zvýšení kapacit. I proto společnost vshosting~ jako každý rok posiluje svou infrastrukturu a razantně navyšuje zásoby serverů – investice letos již přesáhla přes milion korun. Na připravenost upozorňuje i společnost Shopsys, která ještě zvýšila úsilí v rámci péče o své zákazníky, kterým pomáhá nejen eliminovat případné hrozby, ale také využít příležitostí, které nákupní svátek roku přináší.

Společnost Shopsys se zabývá vývojem velkých e-shopů na míru a jejich kontinuálním rozvojem. Firma je na trhu od roku 2003 a za sebou má více než 800 realizovaných e-shopů. Zaměřuje se na ty největší B2B a B2C řešení na míru a využívá špičkové technologie. S vlastní globální open-source e-commerce platformou Shopsys Frameworkem expanduje do zahraničí za podpory investorských fondů Reflex Capital Ondřeje Fryce a C2H Michala Mičky. Mezi největší klienty, o které se stará 70 IT odborníků, patří OKAY Elektrospotřebiče, Démos, B2B Partner, Office Depot, Agátin svět, Superzoo.

Společnost Shopsys se zabývá vývojem velkých e-shopů na míru a jejich kontinuálním rozvojem. Firma je na trhu od roku 2003 a za sebou má více než 800 realizovaných e-shopů. Zaměřuje se na ty největší B2B a B2C řešení na míru a využívá špičkové technologie. S vlastní globální open-source e-commerce platformou Shopsys Frameworkem expanduje do zahraničí za podpory investorských fondů Reflex Capital Ondřeje Fryce a C2H Michala Mičky. Mezi největší klienty, o které se stará 70 IT odborníků, patří OKAY Elektrospotřebiče, Démos, B2B Partner, Office Depot, Agátin svět, Superzoo.