Mastercard: ČR je sedmá v Evropě v počtu plateb nositelnou elektronikou

Praha 29. listopadu – Česká republika je sedmou zemí v Evropě podle počtu plateb tzv. nositelnou elektronikou, kam se řadí chytré hodinky, prsteny nebo náramky. Nejlepší trojici tvoří Nizozemsko, Británie a Švýcarsko. Placení pomocí nositelných zařízení je v Evropě stále oblíbenější. Celkový počet plateb letos vzrostl na osminásobek v porovnání s rokem 2018. Nositelnou elektronikou lze platit všude tam, kde přijímají bezkontaktní platební karty.

V Nizozemsku se uskutečnila celá třetina všech evropských plateb uskutečněných pomocí nositelných zařízení. Následují Británie s podílem 18 procent, Švýcarsko (osm procent) a Rusko (sedm procent). Zařízení, jež je k bezkontaktnímu placení možné používat, jsou dostupná ve 26 členských zemích EU a na výběr přes 30 různých modelů.

Evropské země s nejvyšším počtem plateb nositelnými zařízeními:

  1. Nizozemsko
  2. Velká Británie
  3. Švýcarsko
  4. Rusko
  5. Polsko
  6. Švédsko
  7. Česká republika
  8. Finsko
  9. Německo
  10. Ukrajina

Celosvětově se nejvíce plateb nositelnými zařízeními uskuteční v Austrálii, za níž následuje zmíněné Nizozemsko. Kromě Spojených států na osmém místě jsou všechny zbývající země v první desítce evropské. To znamená, že Česká republika je platbách pomocí nositelnými zařízeními devátá na světě. Za uplynulý rok převýšil počet evropských transakcí celkový součet plateb uskutečněných ve Spojených státech téměř dvacetkrát. 

„Česká republika nadále potvrzuje pevné postavení jednoho z nejinovativnějších trhů v oblasti plateb na světě. Jsme globální špičkou s bezmála stoprocentním podílem bezkontaktních platebních terminálů a rovněž v podílu bezkontaktních karet, což vytváří ideální podmínky k rychlému nárůstu transakcí nositelnými zařízeními. I díky tomu u nás loni poprvé padla miliardová hranice v celkovém počtu plateb kartami a jejich počet i nadále meziročně roste zhruba 18procentním tempem,“ uvedl generální ředitel Mastercard pro Česku a Slovenskou republiku Michal Čarný.

S pokračujícím vývojem technologií nositelných zařízení vstupují do hry i módní značky, které celý trh posouvají o další krok dál. Vznikají tak zařízení, jež jsou nejen funkční, ale plní současně i roli vysoce módních doplňků. V současné době používá každý pátý dospělý člověk chytré hodinky nebo sportovní náramek. Předpokládá se, že do roku 2020 bude mít celosvětový trh s nositelnými zařízeními hodnotu 30 miliard eur.

Bezkontaktní platby již dokázaly proměnit podobu placení prakticky po celém světě a jejich oblíbenost především v Evropě stále roste nejen mezi uživateli, ale i mezi vydavateli karet a obchodníky. Bezkontaktní platby jsou stále rozšířenější. V Evropě se nyní plných 61 procent všech plateb v obchodech uskuteční bezkontaktně, což představuje nárůst o 23 procent oproti stavu v roce 2018. Podíl obchodů, v nichž lze bezkontaktně platit, se meziročně zvedl z 42 procent na 70 procent. Oba tyto faktory zároveň podporují další rozšiřování plateb realizovaných prostřednictvím nositelných zařízení.

Pasivní vs. aktivní zařízení

Nositelné zařízení, jakým může být prsten, náramek nebo chytré hodinky, je vybavené technologií NFC (Near-Field Communication). Jakmile uživatel se svým nositelným zařízením propojí svou debetní nebo kreditní kartu, může takovým zařízením platit bezkontaktně úplně stejně, jako kdyby používal přímo danou platební kartu. Nositelná zařízení mohou být tzv. pasivní nebo aktivní. Při použití pasivního zařízení, například prstenu, je potřeba platbu potvrdit zadáním čísla PIN platební karty do platebního terminálu, stejně jako při platbě kartou. V případě aktivního zařízení, například chytrých hodinek, je možné PIN zadat přímo do zařízení a platbu tak potvrdit prostým přiblížením chytrých hodinek k platebnímu terminálu.

O společnosti Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, je jednička v oblasti inteligentních, pohodlných a bezpečných plateb. Provozujeme nejrychlejší síť pro zpracování plateb, která propojuje spotřebitele, finanční instituce, obchodníky, vlády a podniky ve více než 210 zemích a teritoriích celého světa. Produkty a řešení společnosti Mastercard ještě více usnadňují, zabezpečují a zefektivňují každodenní obchodní činnosti – například nakupování, cestování, podnikání a hospodaření s financemi. Sledujte nás na Twitteru @MastercardNews, připojte se k diskusi na CashlessPioneers Blog a přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv v Engagement Bureau.