Kreditní karty táhnou díky bezúročnému období a výhodám z plateb u obchodníků

2. prosince 2019 – Kreditky jsou v České republice téma, které nebudí mnoho pozornosti. Ti, kteří je využívají, výhody znají, a ty druhé je velmi těžké přesvědčit o jejich užitečnosti. Přesto je to produkt, který při správném využití jednoznačně má co nabídnout.

Pro klienty je zpravidla zásadní, jestli kreditní karta poskytuje výhody navíc. Pokud umí pouze půjčit peníze s nějakým úrokem, není to pro ně zajímavé. Při výčtu výhod Češi nejčastěji uvádějí odměny z plateb u obchodníků, bezúročné období nebo flexibilnější pokrytí nákladů. 

Kartu klienti zpravidla nepoužívají pro dlouhodobější financování s ohledem na výši úroku. Pokud by banky nabídly výhodnější úročení, rádi by ji využili i k financování dražších nákupů (10 tis+). Vyplývá to z kvalitativní analýzy Raiffeisenbank, kterou provedla mezi držiteli vlastních kreditních karet s agenturou NMS Market Research.

Pro kreditku

Ke zřízení kreditky vede klienty především benefit možných odměn u obchodníků, ať již formou přímých slev nebo odměn z nákupu vráceného formou určitého procenta z objemu nákupů na běžný účet. Dalšími výhodami jsou podle nich možnost splatit půjčenou částku v bezúročném období bez jakýchkoliv poplatků a bezpečnost, kdy v případě krádeže nebo zneužití karty nepřijdou o své vlastní peníze. 

Výhod, které klienty motivují kreditní kartu využívat, je hned několik. „Díky využívání bezúročného období ji chápou jako peníze půjčené zdarma nebo krátkodobou finanční rezervu a vnímají také větší přehled ve vlastních financích. Jedním z hlavních argumentů je také potřeba vlastnit kreditní kartu kvůli cestování do zemí, kde se bez ní nelze obejít,” říká Petra Kopecká, tisková mluvčí Raiffeisenbank.

Proti kreditce

Klienti, kteří kreditní kartu nemají, ji odmítají především proto, že veškeré výdaje hradí raději z vlastních zdrojů nebo považují půjčené peníze obecně za ty nejdražší. K odmítání je vede i strach, že kvůli kreditní kartě nedosáhnou na hypotéku, případně mají negativní zkušenost z minulosti. 

Ideální kreditní karta by podle výsledků analýzy měla být vedena zdarma, případně by poplatek měl být dostatečně kompenzován jinými výhodami. Bezúročné období by mělo být minimálně dvouměsíční a odměny z plateb u obchodníků by měly být 2 – 3 %. Do popředí se dostávají nástroje podporující bezpečnost plateb (push notifikace, prevence zneužití) a řízení osobního rozpočtu (analýza útraty, splátkové programy a kalkulačky). 

Nákupy na splátky nebo hotovost na účet?

V rámci analýzy byly hodnoceny i služby “nákup na splátky” a “hotovost na účet”, které kreditní karta od Raiffeisenbank nabízí. Ty byly označeny jako užitečné v případě potřeby nenadálých výdajů, protože představují jednoduše dostupnou hotovost bez udání účelu. Oba produkty lze sjednat s úrokem od 6,99 % p. a.

U nákupu na splátky je pozitivní možnost zvolit si počet měsíců splácení i zdarma splatit celý úvěr předčasně. „Průměrná výše nákupu, který si klienti převádí do programu ‘nákup na splátky’, je deset tisíc korun. Delší splatnost s nízkou sazbou je vhodná pro větší nákupy a slouží k rozložení pravidelných měsíčních výdajů domácnosti,“ říká Kopecká. 

V případě hotovosti na účet se jedná o převod nevyužitého limitu kreditní karty na běžný účet. Průměrná výše je 35 000 korun. Výhody této služby shledávají klienti ve využití již schváleného limitu kreditní karty, možnosti předčasného splacení bez jakýchkoliv sankcí (úroku či poplatku) a možnosti sjednání přes mobilní bankovnictví. 

U obou služeb je největším tahákem úročení ve výši, se kterým se setkávají spíše u spotřebitelských úvěrů. 

Publikované výsledky vycházejí z kvalitativní analýzy názorů 150 klientů Raiffeisenbank komunity. Raiffeisenbank komunita je dlouhodobý projekt banky zaměřený na získávání zpětné vazby, hodnocení zákaznické zkušenosti a testování inovací.  Komunitu spravuje, moderuje a názory analyzuje výzkumná agentura NMS Market Research s využitím vlastní specializované on-line aplikace Echo.

Základní informace o Raiffeisenbank a.s.

Raiffeisenbank poskytuje již 25 let široké spektrum bankovních služeb soukromé i firemní klientele v České republice. Banka obsluhuje klienty v síti 130 poboček a klientských center, poskytuje rovněž služby specializovaných hypotečních center, osobních, firemních a podnikatelských poradců. Podle celkových aktiv je Raiffeisenbank pátou největší bankou na českém trhu, která dává práci třem tisícovkám zaměstnanců. Majoritním akcionářem banky je rakouská finanční instituce Raiffeisen Bank International AG (RBI).