Investice do českého skla se vyplatí. Češi se ale nakupovat design teprve učí

České sklo stále patří mezi světovou špičku. Dosud si hodnotná sklářská díla pořizovali zejména zahraniční sběratelé a investoři. Trend se ale obrací a také Češi postupně přicházejí na to, že do designu se vyplatí investovat. Hodnota výrobků mladých začínajících umělců se může v řádu několika let mnohonásobně zvýšit. Třeba malované skleněné vázy Františka Jungvirta, studenta na pražské UPRUM, se ještě před rokem prodávaly za 10 tisíc Kč, nyní je jejich hodnota trojnásobná.

Ještě před několika lety u nás nakupovali umění především ti nejbohatší. Dnes se stávají umělecká díla atraktivní pro stále širší skupinu investorů. A právě v českém skle se skrývá potenciál. Pořizovací cena skleněných děl renomovaných autorů je totiž, na rozdíl od obrazů známých českých malířů Kupky nebo Filly, velmi příznivá a pouze výjimečně překračuje milionovou hranici. Rekordním byl v tomto ohledu rok 2016, kdy se plastika Křížová hlava od tvůrčího tandemu Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová prodala za 1,56 milionu Kč. U začínajících designérů se pak ceny pohybují v řádově tisících korun, za pár let však mohou dosahovat mnohonásobně vyšších hodnot. „Studenti vysokých škol, zejména pak prestižní pražské UMPRUM se častokrát velmi rychle dostávají do povědomí české i světové sklářské scény a ceny jejich děl rok od roku rostou,“ říká Lukáš Pipek, ředitel festivalu Czech Design Week. 

K nejprodávanějším mladým designérům skla v současnosti patří kromě již zmiňovaného Františka Jungvirta také Dominika Petrtýlová nebo Anna Jožová. Tito designéři často spolupracují s významnými českými sklárnami. „Vázu, kterou jsme zakoupili na přehlídce klauzurních prací v prvním ročníku za 10 000 Kč má nyní hodnotu 20 až 30 000 Kč,“ tvrdí Pipek. O něco starším příkladem úspěchu je sklářský výtvarník, bývalý umělecký ředitel sklárny Moser Lukáš Jabůrek, jehož díla se pohybují v řádu tisíců až statisíců korun a většinou jsou velmi brzy vyprodaná. Výhoda uměleckých skleněných děl nespočívá pouze v jejich ceně ale také ve světovém renomé. České sklo se prodává celosvětově, takže i v okamžiku jeho prodeje existuje široké pole, kde výrobek nabídnout. 

Češi se investovat do designových výrobků teprve učí

Češi jsou při pořizování designových produktů nejenom těch ze skla spíše opatrní. Přitom některé ručně vyráběné kousky stojí pouze o pár tisíc více než masové výrobky ze zahraničních nábytkářských nebo oděvních obchodů. „Častokrát to začíná nákupem drobného zboží, jako jsou tužky a bloky. Poté následují různé doplňky v podobě šperků či peněženek nebo oblečení a boty. Mnohem méně jsou však lidé ochotní investovat do vybavení bytu a bytových doplňků,“ vysvětluje chování Čechů Lukáš Pipek. „Stoupající zájem o lokální design je patrný zejména u generace mileniálů, kteří upřednostňují kvalitu nad kvantitou a hledají originální kousky do svého bytu či šatníku,“ dodává Pipek. 

Firmy využívají design pro odlišení od konkurence

Design může být tím, co na přesyceném trhu upozorní právě na váš výrobek, proto i menší společnosti v Česku investují do designu nemalé peníze. „Často začínají tvorbou nového loga, případně grafického webu, později se pouštějí do návrhu samotných produktů a jejich obalů nebo dárků pro věřitele a klienty,“ upřesňuje Pipek. Investovat do designu se rozhodla také advokátní kancelář KGS Legal, která při stěhování do nových prostor využila mladé designerské duo Herrmann & Coufal, držitele mezinárodního ocenění Red Dot Award 2016. Interiér kromě jiného ozdobily pestrobarevné skleněné vázy Dominiky Petrtýlové a Františka Jungvirta či moderně laděný gramofon rodinné firmy 440 Audio. „Neosobní kanceláře v office centru jsme vyměnili za příjemné prostory v pasáži Platýz, které nám pomohli zútulnit a modernizovat mladí umělci a designéři. Naše požadavky na praktičnost, jednoduchost a odstranění takového toho advokátního baroka se potkaly s jejich návrhy naprosto přesně,“ říká spolumajitel KGS Legal Miroslav Kučerka.

Jak nakupovat design?

Obrazy, sochy a další umělecké předměty jsou specifickou investicí. Pokud se rozhodnete nakoupit designová díla rozhodně nebude mít smysl je prodávat dříve než za pět, deset let. Nekupují se však pouze kvůli zhodnocení v budoucnu, ale i pro vlastní potěšení majitele. Výraznou úlohu zde hrají osobní vkus a emoce, protože obchodování s uměním je mimo jiné také o vnímání krásy a našem vztahu k této hodnotě. 

Každý, kdo chce do designu a umění investovat, by měl mít o daném oboru alespoň základní přehled. Důležité je aktivně sledovat dění na trhu a navštěvovat různé výstavy a vernisáže. Určitě se vyplatí prohlédnout si díla začínajících autorů na klauzurních výstavách vysokých uměleckých škol. Po klauzurách se častokrát výrobků ujímají galerie, design story a jiná prodejní místa, kde s koupí konkrétního designového kousku rádi poradí. Odborníci doporučují také udržování osobního kontaktu s vybraným umělcem.

Czech Design Week podporuje mladé umělce

Czech Design Week podporuje tuzemskou výrobu a kreativní tvorbu. Propojuje domácí půdu s tou zahraniční a své umělce v průběhu celého roku vysílá na zahraniční výstavy. Mladým umělcům také zprostředkovává spojení s potenciálními investory a sklářskými společnostmi a zároveň pomáhá ke zrodu kolekcí v okamžiku, kdy designér nemá dostatečné finanční prostředky na jejich realizaci. Začínající umělci mají rovněž možnost prodávat svá díla v Czech Design Store v centru Prahy. V neposlední řadě CDZW designérům poskytuje profesionálního fotografa pro nafocení portfolia, což je pro další prodej extrémně důležité.

O přehlídce Czech Design Week

Festival Czech Design Week již šestým rokem podporuje kreativní tvorbu tuzemských i zahraničních designérů. Projekt usiluje o vytvoření platformy, která umožní propojení laické veřejnosti a odborníků v oboru design a umění. CZDW ukazuje, že design není jen drahé zboží do bytu. Více informací o festivalu a také seznam všech vystavovatelů pro ročník 2019 naleznete na webové stránce www.czechdesignweek.com.