Praha 8 odmítá světelnou závoru do trojské serpentiny

Radní Prahy 8 nesouhlasí se stavbou regulačního semaforu z Bohnic do Troji. Obávají se nárůstu dopravní zátěže na komunikaci Lodžská a K Pazderkám a vytvoření neúnosné dopravní zátěže v ulicích Čimická, Zenklova a V Holešovičkách. Navržené opatření podle radních navíc absolutně nerespektuje princip proporcionality a upřednostňuje jednu skupinu obyvatel na úkor druhých. Na jedné straně přinese společenský přínos a užitek pro MČ Praha-Troja, na straně druhé dojde ke znatelnému snížení komfortu bydlení pro občany dotčené navrhovanou změnou na území městské části Praha 8.

“Lze předpokládat, že individuální automobilová doprava, která je v současnosti rozptýlená, se při instalaci světelné závory přesune do dopravně neregulovaných ulic a způsobí dopravní komplikace na jiných místech na území Prahy 8. Odmítáme snahu vedení Prahy řešit dopravní problémy jedné městské části přenesením na jinou. Obyvatelé Bohnic a Čimic mají stejné právo jezdit v ulicích Prahy, jako obyvatelé Troji,” říká Martin Jedlička, zastupitel Prahy 8 a předseda komise pro dopravu.

Tuto “světelnou závoru” připravuje TSK na základě pokynu náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra. Dopravní omezení dlouhodobě prosazuje MČ Praha-Troja. Realizace se předpokládá na jaře příštího roku. Regulační semafor by měl zamezit jízdě automobilů z ulici K Pazderkám do ulice K Bohnicím a dále do ulice Trojská v Troji. Aktivní má být v době špičky ve všední dny od 7 hodin do 10 hodin a během víkendů dokonce od 8 do 18 hodin.

Rada MČ Praha 8 takové dopravní omezení jednohlasně odmítla. “Máme v živé paměti dopravní kolaps, který způsobil jeden zákaz vjezdu před trojskou serpentinou v roce 2017. Chceme předejít tomu, aby ho Praha způsobila znovu,” vysvětluje Tomáš Slabihoudek, radní Prahy 8 pro dopravu. Tehdejší zákaz vjezdu ve stejné lokalitě vedl k naprostému kolapsu dopravy na Kobyliském náměstí s přesahem na sjezd z dálnice D8 ve Zdibech. Občané vystupovali ze zablokovaných autobusů MHD na ulici Čimická a Horňátecká s cílem dosáhnout stanice metra pěšky.

Radní Prahy 8 mají obavy z nadměrného dopravního zatížení křižovatky Kobyliské náměstí, která je už dnes ve špičkách nad hranou své kapacity. Taktéž bude zhoršena dopravní obslužnost předpokládaným zpožděním linek MHD. Autobusy MHD, jako jediné spojení veřejné dopravy ke stanici metra Kobylisy, jsou pro občany Bohnic a Čimic při absenci metra a tramvajových linek naprosto klíčové. Doprava by se také mohla přesunout do čistě obytných ulic v Praze 8.

„Překvapivé je, že TSK neplánuje postavit “chytrý semafor”, který by se řídil skutečnou dopravní situací v Troji, ale připravuje “hloupé” zařízení s pevným nastavením programu, které bude zdržovat automobilovou dopravu bez ohledu na dopravní situaci. Ve všedních dnech má červený signál svítit 70 % času a o víkendech má červený signál svítit dokonce 80 % času. To prakticky znamená zašpuntování vjezdu do Troji od Bohnic,” dodává Slabihoudek.

Pro srovnání: sídliště Bohnice (sídliště na území MČ Praha 8) má cca 30 000 obyvatel, zatímco MČ Praha-Troja má 1 380 obyvatel (k 31. 12. 2017).