16. ledna 2020 – Velká část majitelů mobilních telefonů se díky nim cítí mladší a zároveň ve větším bezpečí. Čtvrtina lidí se dostala v uplynulém roce do situace, kterou by bez mobilního telefonu dokázali vyřešit jen s velkými obtížemi anebo vůbec. Ukázala to studie, kterou pro operátora Vodafone zpracovala společnost Kantar. Lidem v nouzi může zdarma pomoci třeba aplikace Záchranka, v telefonu jí má už přes milion obyvatel Česka.
Chytrý telefon vlastní 80 % online populace zákazníků společnosti Vodafone, což je nejvyšší číslo mezi českými operátory, průměr je 77 %. Vyplývá to z exkluzivní části studie Češi v síti, kterou pro Vodafone zpracovala agentura Kantar a do které se zapojilo 2082 respondentů.*
Ze studie například vyplynulo, že třetina Čechů starších 40 let se díky mobilnímu telefonu cítí mladší. A třeba s tvrzením „mobilní telefon zvyšuje můj pocit bezpečí“ souhlasí 58 % Čechů.
Jak důležitou roli dnes mobilní sítě a konektivita hrají, ukázala i další oblast studie: čtvrtina respondentů uvedla, že se dostali v uplynulém roce do situace, kterou by bez mobilního telefonu dokázali vyřešit jen s velkými obtížemi, anebo vůbec.
K čemu používáme telefon
Společnost Vodafone také zajímalo, k čemu dnes zákazníci mobilní telefony používají, pokud nejde
o klasické telefonování nebo psaní zpráv. Velmi často to v uplynulém roce bylo vyhledávání dopravního spojení (89 % respondentů) nebo navigace na cestě (84 %).
Běžně také telefon slouží jako kuchařka a cesta k receptům (64 %) nebo jako alternativa k tištěnému dokumentu, jako je třeba elektronická vstupenka (57 %). K vlastnímu vzdělávání, jako je studium jazyků, mobilní telefon použilo 45 % oslovených.
„K posledním trendům patří také narůstající sledování online streamovacích služeb, a to jak hudby, tak videa. Jde o služby jako YouTube, Spotify nebo třeba Netflix, jednoduše o rostoucí konzumaci obsahu na mobilních telefonech. Také proto nabízíme zákazníkům Vodafone Passy, to znamená sledování i poslech obsahu bez počítání dat,“ vysvětluje Michal Janda, ředitel oddělení produktů a služeb Vodafonu.
Co o nás telefon může prozradit?
Jasná většina oslovených od mobilního telefonu očekává pomoc v nouzi a je ochotná sdílet o sobě citlivé informace. S tvrzením „mobilní aplikace by měly v případě nouze umět předat informace, které o mně ví, policii, záchrance, hasičům“ souhlasí 81 % oslovených.
„Tuto tendenci pozorujeme i v aplikaci Záchranka. Lidé si v ní vyplní osobní profil včetně chorobopisu, který se ke zdravotníkům ze 155 dostane jen v případě zmáčknutí nouzového tlačítka. Uživatelé aplikace chápou, že informace o alergiích nebo užívaných lécích může být v kritický moment klíčová“, říká Adriana Dergam, místopředsedkyně správní rady Nadace Vodafone, která aplikaci Záchranka podporuje už skoro čtyři roky. Dnes má aplikaci, která je k dispozici zdarma, ve svých mobilech více než desetina obyvatel Česka.
*Studie se zaměřila na lidi ve věku 16-64 let, kteří se k internetu nějak připojují denně nebo téměř denně, proto je řeč o „online populaci“. Ta zahrnuje 83 % populace ve zmíněném věku a tedy v přepočtu 5,6 milionu obyvatel Česka.
O Vodafone Czech Republic
Vodafone Czech Republic je od roku 2005 součástí jedné z největších telekomunikačních skupin na světě Vodafone Group. V České republice poskytuje služby více než 3,9 milionu zákazníků. Od roku 2007 přináší komplexní telekomunikační služby pro firemní zákazníky prostřednictvím řešení Vodafone OneNet a nyní provozuje přes 1,5 milionu firemních SIM karet. Po integraci UPC Česká republika v červenci 2019 se Vodafone rozrostl o 1,5 milionu domácností připojených k síti nové generace, která poskytuje více než půl milionu zákazníků služby vysokorychlostního pevného internetu, půl milionu zákazníků kabelovou televizi a dvě stě tisícům uživatelů pevné telefonní služby. Vodafone už několikrát dostal ocenění Best in Test za kvalitu hlasových služeb a datových přenosů na základě testů provedených společností P3 communications. Aktuálně pokrývá jeho mobilní síť LTE 99 % populace ČR. Zároveň Vodafone nabízí pevné připojení k internetu, a to 99 % českých domácností. Kromě toho na podzim 2017 pokryl Českou republiku speciální sítí úzkopásmového internetu věcí NB-IoT a v prosinci téhož roku spustil komerční provoz. Vodafone se řídí dlouhodobou strategií udržitelného podnikání, hlásí se ke globálním Cílům udržitelného rozvoje (SDGs) a podporuje digitalizaci a diverzitu ve společnosti. Klade důraz na ochranu životního prostředí a využívá jen energii z obnovitelných zdrojů. Vodafone podporuje inovativní startupy a podnikatele v regionech. Zaměstnanci společnosti věnují ročně dobrovolnickým aktivitám více než 7500 hodin prostřednictvím Nadace Vodafone. Ta se za 13 let od svého založení dostala mezi nejdůležitější podporovatele a investory do technologických sociálních inovací, které zlepšují život společnosti a znevýhodněných skupin. Více informací na www.vodafone.cz.