Mobilem místo peněženky platí velká část Čechů. Vodafone už prodává 90 procent telefonů s touto funkcí

27. února 2020 – Rychlejší, jednodušší a hygieničtější. Mobilním telefonem platí za zboží a služby rovná polovina lidí ve věku 25 až 34 let, kteří vlastní v tuzemsku chytrý telefon. A napříč generacemi je to více než třetina, ukázala studie Češi v síti* od společnosti Kantar, kterou má společnost Vodafone k dispozici. Bezkontaktně lidé platí především za potraviny, uvádí banka ČSOB. Digitalizace, kterou Vodafone svými sítěmi podporuje, přináší tuzemské ekonomice a společnosti nové možnosti rozvoje a zvýšení konkurenceschopnosti.

Bankovky jsou opotřebované, špinavé a prolezlé bakteriemi. Za takové závěry dostal v roce 2019 klinický mikrobiolog  Andreas Voss z Lékařského univerzitního centra Radboud a jeho kolegové Ig Nobelovu cenu. Toto americké ocenění za neobvyklé nebo triviální výsledky vědeckého výzkumu, které paroduje světoznámou cenu švédské Královské akademie věd, uděluje komise složená z nositelů skutečných Nobelových cen. 

Voss potvrdil to, co předchozí studie: otestované peníze jsou zamořené mikroby, které mohou být škodlivé pro osoby s oslabenou imunitou. Právě digitalizace a využívání mobilních telefonů, které na rozdíl od bankovek a tlačítek platebních terminálů neputují rukami stovek neznámých lidí, můžou tuto hrozbu snížit. Trend finančních transakcí bez dotyku sílí i v České republice.

„Pro bezkontaktní platby mobilem u terminálů v obchodech je zapotřebí technologie NFC. Aktuálně má tuto technologii už 90 procent mobilních telefonů, které prodáme. Nejlevnější smartphone s NFC je možné pořídit už za čtyři tisíce korun,“ říká Jakub Králík, manažer portfolia koncových zařízení Vodafonu.

Ale nejde jenom o placení telefonem, stejnou funkci zastanou i chytré hodinky. „Aktuálně máme v portfoliu necelou desítku modelů chytrých hodinek, kterými lze platit. Jeden z modelů pracuje i s eSIM, to znamená, že z hodinek se stává nejen peněženka, ale také samostatný a nezávislý telefon bez klasické plastové SIM karty. Hodinky s funkcí placení se dnes u nás dají koupit za cenu pod pět tisíc korun,“ dodává Jakub Králík.

Rychlé platby bez hledání karty nebo drobných

Důvody, proč lidé stále častěji platí mobilem nebo hodinkami, popisuje Michaela Lhotková, výkonná ředitelka pro platební řešení a inovace společnosti ČSOB. „Pro uživatele a obchodníky se zrychluje proces placení i obsluhy. Hodinky nebo telefon má většina lidí pořád u sebe. Sama oceňuji, když můžu zaplatit chytrými hodinkami, aniž bych musela hledat peněženku s kartami či hotovostí. Je to vysoce návykové a pohodlné.“

Podle banky jsou položkou, za kterou klienti nejčastěji platí mobilními platbami, potraviny. Obecně dnes bezkontaktní platby (mobilní i plastovou kartou) tvoří přes tři čtvrtiny z celkového počtu plateb kartou, uvádí ČSOB. Ta je partnerem Vodafonu v oblasti udržitelného podnikání. Obě firmy společně například hledají cesty, jak využít technologii k ochraně životního prostředí nebo jak u klientů a partnerů získat podporu pro obnovitelné zdroje energie.

Nejen platby, ale stále častěji celé nakupování

Jednou oblastí je placení telefonem v supermarketu nebo restauraci, ale další oblastí je samotné nakupování přímo přes mobil. Nákup zůstává jednou z posledních činností, kde počítače zatím mají podle společnosti Kantar nad mobily navrch. Ovšem za poslední dva roky se počet lidí, kteří raději sáhnou po telefonu, zdvojnásobil, uvádí průzkum. Třetina majitelů chytrých telefonů tak dnes obvykle celý nákup provede na mobilu a dalších 14 procent lidí touto cestou řeší menší nákupy.

Digitalizace také usnadnila nákupy pro ty, kteří do obchodů chodí neradi nebo z různých důvodů nemohou. Například některé z velkých českých on-line prodejen otevřely speciální podporu internetového prodeje pro seniory.

*Studie se zaměřila na lidi ve věku 16-64 let, kteří se k internetu nějak připojují denně nebo téměř denně, proto je řeč o „Češích v síti“. Tato skupina zahrnuje 83 % populace ve zmíněném věku a tedy v přepočtu 5,6 milionu obyvatel Česka. Studie se zúčastnilo 2082 respondentů.

O Vodafone Czech Republic

Vodafone Czech Republic je od roku 2005 součástí jedné z největších telekomunikačních skupin na světě Vodafone Group. V České republice poskytuje služby více než 3,9 milionu zákazníků. Od roku 2007 přináší komplexní telekomunikační služby pro firemní zákazníky prostřednictvím řešení Vodafone OneNet a nyní provozuje přes 1,5 milionu firemních SIM karet. Po integraci UPC Česká republika v červenci 2019 se Vodafone rozrostl o 1,5 milionu domácností připojených k síti nové generace, která poskytuje více než půl milionu zákazníků služby vysokorychlostního pevného internetu, půl milionu zákazníků kabelovou televizi a dvě stě tisícům uživatelů pevné telefonní služby.  Vodafone už několikrát dostal ocenění Best in Test za kvalitu hlasových služeb a datových přenosů na základě testů provedených společností P3 communications. Aktuálně pokrývá jeho mobilní síť LTE 99 % populace ČR. Zároveň Vodafone nabízí pevné připojení k internetu, a to 99 % českých domácností. Kromě toho na podzim 2017 pokryl Českou republiku speciální sítí úzkopásmového internetu věcí NB-IoT a v prosinci téhož roku spustil komerční provoz. Vodafone se řídí dlouhodobou strategií udržitelného podnikání, hlásí se ke globálním Cílům udržitelného rozvoje (SDGs) a podporuje digitalizaci a diverzitu ve společnosti. Klade důraz na ochranu životního prostředí a využívá jen energii z obnovitelných zdrojů. Vodafone podporuje inovativní startupy a podnikatele v regionech. Zaměstnanci společnosti věnují ročně dobrovolnickým aktivitám více než 7500 hodin prostřednictvím Nadace Vodafone. Ta se za 14 let od svého založení dostala mezi nejdůležitější podporovatele a investory do technologických sociálních inovací, které zlepšují život společnosti a znevýhodněných skupin. Více informací na www.vodafone.cz.