Více než 9 z 10 českých ICT společností má kvůli nízké nezaměstnanosti obtíže najmout IT specialisty

Nedostatek IT profesionálů pociťuje i jednička na českém trhu hostingových služeb, firma vshosting~.

Praha, 10. března – Míra nezaměstnanosti v lednu letošního roku představovala 2,1 %. I když má Česká republika nejnižší nezaměstnanost ze všech států v EU, z čehož těží zejména zaměstnanci, mnoha tuzemským společnostem to naopak situaci komplikuje. Firmy hledající IT specialisty to pociťují obzvlášť silně. Už v roce 2012 měly 3 ze 4 (73 %) společností v IT a komunikacích problém zaplnit volné IT pozice. Vloni byl ale podíl avizovaných firem alarmujících 93 %, tedy více než 9 z 10. Jedná se tak o relativní nárůst o 30 %.

V roce 2012 byl počet firem v oblasti IT a komunikačních technologií 32 789. Sféra ICT je raketově rostoucím a zejména oblíbeným segmentem. Proto se není co divit, že po pěti letech (tedy v roce 2017) se počet těchto společností zvýšil o 28 %, a to na 42 113. “Počet ICT firem za loňský rok není zatím k dispozici, ale odhaduje se na téměř 45 000. V absolutních číslech tedy počet ICT firem, majících problémy s náborem IT zaměstnanců, od roku 2012 narostl dokonce o 75 %.” říká Damir Špoljarič, CEO společnosti vshosting~ a pokračuje: “Disproporčně velký nárůst je dán nejen zvyšující poptávkou po IT profesionálech ve většině firem, která dlouhodobě převyšuje nabídku (počet absolventů relevantních oborů), ale také vznikem mnoha nových firem v ICT sektoru, které takové lidi potřebují.”

Podle oficiálního zdroje, databáze EU – Eurostat, se jedná nejen například o programátory, ale i techniky v komunikačních technologiích. „V posledních letech náš byznys velmi rychle roste, ale brzdí nás právě akutní nedostatek zkušených IT specialistů. Například náš tým administrátorů chceme do konce roku zdvojnásobit, což ovšem v dnešní situaci na trhu práce není vůbec snadné,“ zakončuje Damir Špoljarič.

V rámci Evropské unie činí průměr ICT společností potýkajících se zmíněnými náborovými obtížemi 72 %, což je o 21procentních bodů méně, než je tomu v ČR. Situace se v příštích letech bohužel zlepšovat nemá, spíše naopak. Firmy tento problém prozatím řeší například zaměstnáváním zahraničních IT specialistů, zejména z Rumunska, Ruska či Ukrajiny. Tito zaměstnanci se k nám doslova “dovážejí”, což ovšem často znamená obtíže kvůli vízům mimo EU. Tento proces totiž bývá velmi zdlouhavý a nákladný. Další možností pro takovou spolupráci je kooperace na dálku, která rovněž nepředstavuje vhodnou variantu pro všechny typy ICT společností. V neposlední řadě ICT firmy projevují snahu o výchovu zaměstnanců již při studiu. Faktem ale zůstává, že všechna tato řešení jsou víceméně částečná.

Společnost Shopsys se zabývá vývojem velkých e-shopů na míru a jejich kontinuálním rozvojem. Firma je na trhu od roku 2003 a za sebou má více než 800 realizovaných e-shopů. Zaměřuje se na ty největší B2B a B2C řešení na míru a využívá špičkové technologie. S vlastní globální open-source e-commerce platformou Shopsys Frameworkem expanduje do zahraničí za podpory investorských fondů Reflex Capital Ondřeje Fryce a C2H Michala Mičky. Mezi největší klienty, o které se stará 70 IT odborníků, patří OKAY Elektrospotřebiče, Démos, B2B Partner, Office Depot, Agátin svět, Superzoo.