Dubnová novela telekomunikačního zákona přinese zásadní změny pro mobilní operátory, přesto o ní neví 56 % Čechů

Praha, 12. března 2020 – Podle průzkumu srovnávacího portálu Ušetřeno.cz se v následujícím půlroce chystá změnit mobilního operátora třetina Čechů. Největším strašákem spojeným s touto změnou bývají sankce za předčasné ukončení smlouvy, což potvrdily dvě pětiny účastníků průzkumu. A právě sankce budou jedním z hlavních bodů, které bude řešit novela telekomunikačního zákona. Ačkoli vejde v platnost už 1. dubna, ví o ní zatím jen 44 % respondentů. 58 % všech oslovených očekává, že novela usnadní proces změny operátora. Na druhou stranu 42 % z nich je skeptických a odhaduje, že operátoři zvolí v reakci na novelu společný postup a pro zákazníky se nic zásadního nezmění.

Češi mají se svým mobilním operátorem nejčastěji uzavřenou smlouvu na dobu určitou, jak potvrdilo 58 % účastníků únorového průzkumu srovnávacího portálu Ušetřeno.cz. Jde obvykle o závazek na 2 roky, a to buď se slevou na mobilní telefon, nebo s levnějším voláním. Třetina Čechů plánuje změnit operátora během nadcházejících 6 měsíců. Největší obavu spojenou s takovou změnou mívají ze sankcí za předčasné ukončení smlouvy, jak přiznaly dvě pětiny respondentů. Přílišné administrativy se v tomto směru obává 12 % oslovených, zatímco ztráty telefonního čísla se při změně operátora děsí pouze 7 % respondentů. „To jasně dokládá, že Češi už dobře vědí, že si mohou své mobilní číslo vzít s sebou k novému operátorovi,“ shrnuje výsledky Jan Mazák, specialista na telekomunikace z portálu Ušetřeno.cz.

Od 1. dubna začne platit novela Zákona o elektronických komunikacích, která posílí postavení spotřebitele vůči mobilním operátorům. 56 % dotázaných však o této skutečnosti neví. Třetina respondentů alespoň tuší, že se nějaké změny chystají, ale pouze 11 % má o novele podrobnější informace. Ti, kteří o ní mají alespoň základní povědomí, odhadují, že bude řešit zejména administrativu spojenou se změnou operátora (84 %), se sankcemi za předčasné ukončení smlouvy (81 %) a s přenosem mobilního čísla (67 %). Další oblastí, na kterou by novela podle 50 % oslovených měla mít vliv, je regulace cen mobilních služeb. Tou se ale novela vůbec nezabývá.

Novela zákona přinese na mobilní trh největší změny v oblasti sankcí za předčasné ukončení smlouvy, rychlosti přenosu čísla a zjednodušení administrativy při změně operátora.

„K přechodu k jinému operátorovi musí dát nyní zákazník výpověď tomu stávajícímu a poté uzavřít smlouvu s novým. Podle novely se zákazník rovnou obrátí na operátora, k němuž chce přejít, a ten za něj celý přechod vyřeší,“ vysvětluje Jan Mazák. Tuto změnu pravidel vnímá jako nejdůležitější 68 % respondentů.

Pouze každý šestý respondent ví, že lhůta pro přenos telefonního čísla činí v současné době 10 dnů od doručení výpovědi. Nově už to budou jen 2 dny, a právě v tom vidí celé tři čtvrtiny oslovených největší přínos novely zákona. Přenesení čísla je bezplatné.

Pokud chce nyní zákazník vypovědět smlouvu se závazkem dříve, může mu operátor naúčtovat 20 % paušálů zbývajících do konce smlouvy. Pokud ji zákazník vypoví do 3 měsíců, operátor mu bude smět vyměřit pokutu nanejvýš 5 % zbývající paušálů. Vypoví-li smlouvu až po 3 měsících, nezaplatí už vůbec nic. Tuto část novely vnímají jako nejpřínosnější dvě třetiny účastníků průzkumu. Co se nezmění, je možnost operátora vymáhat slevu, kterou zákazníkovi v rámci závazku poskytl na nový mobil.

Celkově mají Češi vůči chystané novele telekomunikačního zákona pozitivní očekávání. 58 % z nich se domnívá, že novela výrazně usnadní proces změny operátora.

Pokud jde o předpokládanou reakci operátorů na tuto novelu, Češi už tak pozitivní nejsou. 42 % usuzuje, že se operátoři dohodnou na společném postupu a pro zákazníky se nic zásadního nezmění. „Pokud se tyto společnosti opravdu tak zachovají, půjdou sami proti sobě. Díky snazšímu přechodu k jinému operátorovi se totiž více zákazníků odhodlá ke změně, o které už možná delší dobu přemýšlí,“ říká Jan Mazák z portálu Ušetřeno.cz. 27 % respondentů odhaduje, že operátoři budou vyčkávat, jak na novelu zareagují konkurenti a samotní zákazníci. Naopak 32 % oslovených se domnívá, že operátoři, ve snaze získat si nové zákazníky a udržet ty stávající, představí atraktivnější nabídky.

Průzkum srovnávacího portálu Ušetřeno.cz byl proveden v období 18. 2. – 2. 3. 2020 na vzorku 577 respondentů starších 18 let z celé ČR.

Ušetřeno.cz je největší nezávislý online srovnávač poskytovatelů služeb pro domácnosti v ČR. Nabízí bezplatné srovnání produktů více než 100 společností z energetiky, telekomunikací, financí a pojištění. Současně zákazníkům pomáhá se sjednáváním smluv od začátku až do konce. Společnost Ušetřeno.cz působí na trhu od roku 2010 a jejích služeb dosud využilo přes 4,2 milionu klientů. Ti s různými dodavateli uzavřeli přes 159 tisíc smluv a změnou dodavatele energií ušetřili bezmála 320 milionů korun. Portál Ušetřeno.cz přináší ve svém online Magazínu novinky z různých oborů a také užitečné tipy, jak snížit rodinné výdaje. Nově jej doplňuje Rádce, který čtenářům nabízí odpovědi na nejrůznější otázky praktického života. Ušetřeno.cz je také od října 2019 partnerem Světlušky, charitativního projektu na pomoc nevidomým a slabozrakým. 

 

Kontakt pro média: 

Tereza Kunová

PR specialistka 

Externí a interní komunikace 

Ušetřeno.cz / Top-pojištění.cz

E-mail: tereza.kunova@usetreno.cz  

Tel.: +420 774 169 204

Lomnického 1742/2a 

140 00 Praha 4