Dětské zpívánky i cestování z gauče. Statistiky sledovanosti ukazují, jak Češi tráví koronakrizi

Stovky lidí v karanténě, desetitisíce zaměstnanců na home officu a celá republika s omezením vycházení z domu. Lidé po celé republice sledují ve větší míře seriály na Netflixu, připojují se k e-mailovým účtům nebo si přes internet pouští televizi. Omezení pohybu kvůli koronaviru je tak zkouškou nejen pro mezilidské vztahy, ale také pro internetové připojení.

Z analýzy společnosti SMART Comp., která poskytuje internetové připojení pod značkou netbox, vyplývá, že provoz na internetu je o 15 až 20 procent vyšší než běžně. „První sobotu, kdy platila veškerá vládní omezení, jsme v rámci naší sítě zaznamenali asi o 30 procent větší datový tok,“ popsal Michal Rašovský, ředitel infrastruktury společnosti SMART Comp. Za normální situace lidé využívají internetové připojení nejvíce od pěti hodin odpoledne do deváté večer. V době, kdy je vládou omezené vycházení z domu, poskytovatelé internetu zaznamenávají nárůst už kolem deseti hodin dopoledne. A drží se celý den. Nejvyšší datový tok je pak mezi dvacátou a dvaadvacátou hodinou večerní

Podle prezidenta Výboru nezávislého ICT průmyslu Jakuba Rejzka to pro síť neznamená žádný problém. „Sítě zvládají zvýšené sledování videí z YouTube, Netflixu nebo televizních služeb IPTV. Naprostá většina operátorů má ve své síti jejich CDN, tedy prvky pro doručování mediálního obsahu, díky kterým je možné provoz bez problému optimalizovat,“ uvedl Jakub Rejzek

Totéž potvrzuje i Michal Rašovský ze SMART Comp. „Jsme technicky připravení na větší nápor. Pro nás ani naše klienty to neznamená žádný problém,“ zdůraznil Rašovský. Společnost posílila i internetovou televizi Kuki. „Se startem karantény jsme spustili nové datové uložiště, které pomáhá odbavit provoz na nejsledovanějších televizních kanálech. Toto spuštění je součástí dlouhodobého posilování platformy, které vrcholí s nástupem zvýšeného provozu,“ řekl Michal Rašovský

Právě o sledování televize mají Češi v době koronavirové krize, kdy jsou nuceni zůstávat ve svých domovech, větší zájem. „Mezi diváky Kuki se o 309,8 procenta se zvedla sledovanost zpravodajské ČT24. Stanice tak u nás poskočila ze šestého na druhé místo a zařadila se hned za nejsledovanější televizi Nova. Předběhla dokonce i ČT1 a Primu. Lidé chtějí mít neustále čerstvé a ověřené informace,“ nastínil vedoucí prodeje internetové televize Kuki Vladimír Tovarňák. Zvýšil se také počet diváků, kteří si přes Kuki pouští ČT24 na počítači. „Přes prohlížeč se na stanici v současné době dívá o 63 procent lidí víc než obvykle,“ doplnil Tovarňák

Přes internetovou televizi lidé sledují také filmy. „Na začátku karantény jsme lidem dali zdarma filmové kanály Filmbox Premium a Filmbox Extra. Jejich sledovanost se zvedla o 203 procent, respektive o 78 procent u Filmbox Extra,“ vypočetl Vladimír Tovarňák.

Většímu zájmu diváků se kvůli zavřeným mateřským a základním školám těší také dětské kanály. Zpívánková televize LALA TV zaznamenala v Kuki nárůst ve sledovanosti o 3200 %, Duck TV o 900 %, Cartoon Network o 210 %, Minimax TV o 103 %. Zájem je také o další stanice s oblíbenými pořady pro malé i starší děti. „O 300 procent víc lidí se v dopoledních hodinách dívá také na ČT2. Běží tam totiž vzdělávací program pro děti UčíTelka,“ komentoval za Kuki Vladimír Tovarňák

Dobře si vede i nově spuštěný kanál České televize pro seniory ČT3. Jedná se o osmou nejsledovanější stanici v televizi Kuki. „Více lidí také lákají cestovatelské pořady na Travel Channel. Jeho sledovanost se v Kuki zvedla o 512 procent. Lidé se snaží cestovat alespoň prostřednictvím televize, když to jinak možné není,“ dodal Vladimír Tovarňák, vedoucí prodeje Kuki. V době koronakrize roste zájem také o erotický kanál Extasy TV. Jeho sledovanost se zvýšila o 150 %. 

Pokles naopak zaznamenaly sportovní kanály. Sledovanost stanice Eurosport 1 se v Kuki propadla o 90,5 %. „Většina sportovních utkání a soutěží je totiž zrušená, kanály se tak většinou věnují méně populárním sportům, případně sahají do archivu. To pro diváky není zdaleka tolik atraktivní jako přímé přenosy závodů,“ vysvětlil Vladimír Tovarňák