Podnikatelé bojují o svůj byznys s koronavirem

  • Po prvním týdnu šoku, kdy přestalo prodávat 78 % podniků, část z nich svůj provoz znovu rozjela – v druhém týdnu bylo oproti době před karanténou neaktivních 67 % podniků
  • Data ukazují, že se podnikatelé zorientovali v aktuálních nařízeních, a to některým z nich umožnilo vrátit se aspoň z části ke svému provozu
  • Ke zlepšení došlo například v oboru výroba oděvů, a to především díky otevřeným galanteriím, žádný vzestup naopak nezaznamenal maloobchod se šperky a hodinkami

Společnost O2 eKasa zpracovala analýzu dat z druhého týdne po zavedení opatření souvisejících s koronavirem (21. 3. – 27. 3. 2020). Data byla získána porovnáním s údaji z posledních dvou týdnů před vyhlášením karantény. Analýza se týká podnikatelů, kteří používají řešení O2 eKasa.

“Data ukazují, že po prvním týdnu šoku se ekonomika pomalu začala rozjíždět, nicméně v porovnání s daty před zavedením karantény se jedná stále o obrovský propad. V prvním týdnu více než tři čtvrtiny (78 %) podnikatelů používajících řešení O2 eKasa přestaly prodávat své zboží a služby, v druhém týdnu to oproti první polovině března byl pokles o 67 %. V prvním týdnu došlo také k významnému poklesu transakcí o 94 %, v druhém týdnu byl pokles oproti době před karanténou o 68 %. Druhý týden potvrdil také rostoucí trend bezhotovostních plateb kartou, mobilem nebo hodinkami – vidíme nárůst podílu na všech transakcích oproti předchozímu týdnu o 3 %,” uvádí Milan Hába, manažer projektu eKasa.

Z údajů vyplývá, že prodej začal pomalu růst téměř ve všech oborech. Výjimkou je maloobchod s hodinkami a klenoty, kde v tuto chvíli pravděpodobně není poptávka po zboží. Ke zlepšení situace naopak došlo například ve výrobě oděvů, což může být způsobeno otevřením galanterií a prodejem látek na výrobu roušek . V oblasti kultury je zase vidět přesun aktivit do on-line prostředí.

“Nárůst prodejů v oborech mimo prodej potravin a pohonných hmot ukazuje, že podnikatelé se v opatřeních zorientovali a alespoň někteří se vrátili k provozu například zavedením prodeje z okénka, rozvážkou jídla nebo rozjezdem online prodejů. Postupný růst může být také způsoben menšími obavami lidí dojít si něco koupit,” doplňuje Milan Hába.

Změna oproti průměru dvou týdnů před karanténou

Interpretace:Počet aktivních podniků klesl první týden o 78 % oproti průměru před karanténou. Při porovnání čísel z druhého týdne s týdenním průměrem před karanténou klesl počet podnikatelů s transakcemi o 67 %. Za druhý týden stoupl počet podnikatelů s transakcemi o 9 procentních bodů oproti milému týdnu při srovnání s týdenním průměrem čísel před karanténou.

Celková čísla 14. – 20. 3. 21. – 27. 3.
Počet aktivních podniků -78 % -67 %
Počet transakcí (počet vystavených účtenek přes eKasu) -94 % -68 %
Vývoj podílu plateb přes platební terminál 21 % 25 %
Počet aktivních podniků 14. – 20. 3. 21. – 27. 3.
Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel -72 % -54 %
Ubytování, stravování a pohostinství -84 % -82 %
Zpracovatelský průmysl -73 % -51 %
Počet transakcí 14. – 20. 3. 21. – 27. 3.
Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel -91 % -56 %
Ubytování, stravování a pohostinství -96 % -86 %
Zpracovatelský průmysl -92 % -55 %

Barometr podnikání (pro zvětšení klikněte na obrázek)

.

O společnosti O2 Czech Republic