Praha, 13. května 2020 – Na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze proběhlo koncem dubna již osmé finále soutěže ChemQuest. V rámci této soutěže bojují studenti základních a středních škol o to, kdo z nich nejoriginálnějším způsobem zpracuje chemický pokus na zadané téma. Vyhlášení vítězů ChemQuestu, probíhajícího pod záštitou evropského vzdělávacího programu pro učitele přírodních a technických předmětů Amgen Teach, letos kvůli bezpečnostním opatřením souvisejícím s pandemií COVID-19 nemohlo proběhnout za fyzické přítomnosti soutěžících, ti jej ale mohli sledovat online v rámci živého vysílání.
Každoročně je podmínkou účasti v soutěži ChemQuest příprava chemického pokus nebo více pokusů na zadané téma, které žáci zpracují se svým učitelem a představí porotě krátkým videem. Podstatou je demonstrovat pokus, který může být i dávno známý, kreativním a originálním způsobem. Soutěž probíhá ve dvou kategoriích – pro žáky základních škol a pro středoškoláky. Tématy tohoto ročníku se staly „Chemie a životní prostředí“ pro účastníky ze základních škol a „Chemie a doprava“ pro žáky středních škol.
Vzhledem k současné situaci způsobené koronavirem (COVID-19) museli pořadatelé finále ChemQuestu 2020 živou akci zrušit. Nicméně kreativní projekty, pečlivě připravené účastníky soutěže, a celá jejich práce nebyly zbytečné. Organizátoři sestavili tým porotců, který ohodnotil všechna videa a dodané dokumenty k experimentům, a z výsledků sami sestavili pořadí zúčastněných týmů. Vyhlášení proběhlo on-line formou v podobě streamu v původním termínu finále, a to 23. dubna 2020. Záznam streamu je možné zhlédnout na odkazu zde: https://www.youtube.com/watch?v=lIYvw1W-3zA&feature=youtu.be
„Pandemie koronaviru postihla všechny oblasti našeho života,“ uvedl RNDr. Petr Holzhauser, Ph.D., z VŠCHT Praha, vedoucí projektu Amgen Teach v ČR. „Ale čas běží, všechno se mění a potíže současnosti spolu zvládneme. Co je velmi důležité, je dívat se do budoucnosti. Snaha učit se nové věci, zvědavost pohánějící k poznání a umění dobře spolupracovat, které žáci předvedli, jsou součástí naší budoucnosti. A mám nesmírnou radost z toho, že tomu rozumí i naše mládež,“ dodal.
Na prvním místě v kategorii základních škol se umístil tým z Gymnázia Česká Lípa. To, že fantazii se meze nekladou, dokázali nápaditým pokusem, na kterém ukázali doslova zázračné vlastnosti oxidu uhličitého (CO2) za pomoci různých skleněných nádob. Například přehledně představili, jak funguje lávová lampa nebo jak bublinky CO2 hýbou rozinkami ve skleničce se šampaňským. Následoval je tým spolužáků, taktéž z Gymnázia Česká Lípa (2. místo). Ve svém pokusu s názvem „Náhradníci“ předvedli, jak se některá díla přírody dají alespoň vzhledově nahradit produkty chemie. Kreativně a nápaditě pomocí chemické reakce vytvořili plazícího se hada, ale na konci pokusu taktéž moudře připomněli, že příroda je nenahraditelná, a znázornili procesy, probíhající při fotosyntéze. Tým z Mendelova gymnázia Opava, který se umístil na 3. místě, se zaměřil na velmi aktuální téma a prezentoval, jak jednoduše vyrobit vodní filtr vlastními silami doma.
V kategorii středních škol byli porotou nejvýše oceněni žáci z Gymnázia Česká Lípa. První místo si zasloužili pokusem s názvem “Auto(me)chemici”, v rámci kterého originálním způsobem znázornili odpovědi na jednoduché otázky, které občas neznají ani zkušení řidiči. Proč se do benzínu přidává alkohol? Proč se silnice v zimě solí? Odpovědi na tyto otázky jsou ve vítězném videu. Ocenění taktéž získal tým z Gymnázia Jana Nerudy Praha (2. místo) s vlastním návrhem složení raketového paliva ze sacharózy. Tým samostatně, ale pod pozorným dohledem učitele připravil a otestoval několik
výbušných směsí a následně sestavil vlastní model rakety, poháněný vyrobeným palivem. Ještě jedno družstvo z Gymnázia Česká Lípa se umístilo na 3. místě. To, že mladí studenti mají ambici mířit přes překážky až ke hvězdám, taky předvedli vlastním pokusem o vynález nového paliva.
Veškerá přihlášená videa si můžete prohlédnout zde: https://www.youtube.com/watch?v=JNkvQ9LPIrA&list=PLFrGuvXvjnQOoMrVfeb2t8KpHtnC3RLck